Και σήμερα θα ασχοληθούμε με τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο, και έτσι θα κλείσουμε τα εκτός σειράς κειμενάκια σχετικά με την εορτή των Θεοφανείων. Πρόκειται για αναφορά που κάνουν, ο ευαγγελιστής Ματθαίος και ο Λουκάς στις Πράξεις.
Πρώτα ας δουμε το κείμενο του Ματθαίου:
Ματθ. 11,1. Καὶ ἐγένετο ὅτε ἐτέλεσεν ὁ Ἰησοῦς διατάσσων τοῖς δώδεκα μαθηταῖς αὐτοῦ μετέβη ἐκεῖθεν τοῦ διδάσκειν καὶ κηρύσσειν ἐν ταῖς πόλεσιν αὐτῶν. 2. Ὁ δὲ Ἰωάννης ἀκούσας ἐν τῷ δεσμωτηρίῳ τὰ ἔργα τοῦ Χριστοῦ, πέμψας δύο τῶν μαθητῶν αὐτοῦ 3. εἶπεν αὐτῷ· σὺ εἶ ὁ ἐρχόμενος ἢ ἕτερον προσδοκῶμεν; 4. καὶ ἀποκριθεὶς ὁ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· πορευθέντες ἀπαγγείλατε Ἰωάννῃ ἃ ἀκούετε καὶ βλέπετε· 5. τυφλοὶ ἀναβλέπουσι καὶ χωλοὶ περιπατοῦσι, λεπροὶ καθαρίζονται καὶ κωφοὶ ἀκούουσι, νεκροὶ ἐγείρονται καὶ πτωχοὶ εὐαγγελίζονται· 6. καὶ μακάριός ἐστιν ὃς ἐὰν μὴ σκανδαλισθῇ ἐν ἐμοί. 7. Τούτων δὲ πορευομένων ἤρξατο ὁ Ἰησοῦς λέγειν τοῖς ὄχλοις περὶ Ἰωάννου· τί ἐξήλθετε εἰς τὴν ἔρημον θεάσασθαι; κάλαμον ὑπὸ ἀνέμου σαλευόμενον; 8. ἀλλὰ τί ἐξήλθετε ἰδεῖν; ἄνθρωπον ἐν μαλακοῖς ἱματίοις ἠμφιεσμένον; ἰδοὺ οἱ τὰ μαλακὰ φοροῦντες ἐν τοῖς οἴκοις τῶν βασιλέων εἰσίν. 9. ἀλλὰ τί ἐξήλθετε ἰδεῖν; προφήτην; ναὶ λέγω ὑμῖν, καὶ περισσότερον προφήτου. 10. οὗτος γάρ ἐστι περὶ οὗ γέγραπται· ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου. 11. ἀμὴν λέγω ὑμῖν, οὐκ ἐγήγερται ἐν γεννητοῖς γυναικῶν μείζων Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ· ὁ δὲ μικρότερος ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν μείζων αὐτοῦ ἐστιν. 12. ἀπὸ δὲ τῶν ἡμερῶν Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ ἕως ἄρτι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν βιάζεται, καὶ βιασταὶ ἁρπάζουσιν αὐτήν. 13. πάντες γὰρ οἱ προφῆται καὶ ὁ νόμος ἕως Ἰωάννου προεφήτευσαν. 14. καὶ εἰ θέλετε δέξασθαι, αὐτός ἐστιν Ἠλίας ὁ μέλλων ἔρχεσθαι. 15. ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω.
Ματθ. 11,1. Όταν δε τελείωσε ο Ιησούς να δίνη τις παραγγελίες αυτές στους δώδεκα μαθητές του και εκείνοι άρχισαν την περιοδεία τους, αναχώρησε από εκεί για να διδάξη και κηρύξη στις πόλεις των Ιουδαίων. 2. Ο Ιωάννης δε ο Βαπτιστής, όταν άκουσε μέσα στην φυλακή του τα καταπληκτικά έργα του Χριστού, έστειλε δύο από τους μαθητές του 3. και τον ρώτησε· “Συ είσαι ο ερχόμενος Μεσσίας ή μήπως πρέπει να περιμένουμε άλλον;” 4. Αποκρίθηκε ο Ιησούς και τους είπε· “πηγαίνετε και πείτε στον Ιωάννη αυτά που ακούτε και βλέπετε· 5. Ότι δηλαδή τυφλοί αποκτούν το φως τους, χωλοί θεραπεύονται και περιπατούν, λεπροί καθαρίζονται απ’ την λέπρα και κωφοί αποκτούν την ακοή τους, νεκροί ανασταίνονται, περιφρονημένοι δε πτωχοί και άσημοι δέχονται ολοπρόθυμα τη χαροποιά αγγελία της βασιλείας των ουρανών. 6. Και μακάριος είναι εκείνος, που δεν θα σκανδαλισθεί και δεν θα κλονισθεί στην πίστι του προς εμένα”. 7. Ενώ δε αυτοί πήγαιναν για να αναγγείλουν στον Ιωάννη όσα άκουσαν, άρχισε ο Ιησούς να λέγη στα πλήθη για τον Ιωάννη· “τί βγήκατε στην έρημο να δήτε; Άνθρωπο που έμοιαζε με καλάμι που το λυγίζει προς όλες τις διευθύνσεις ο άνεμος; Όχι βέβαια. 8. Αλλά τί βγήκατε να δήτε; Μαλθακό άνθρωπο, ντυμένο με μαλακά και πολύτιμα ρούχα; Ούτε. Διότι, όπως όλοι γνωρίζετε, αυτοί που φορούν τα μαλακά ενδύματα μένουν στα βασιλικά ανάκτορα. 9. Αλλά τί βγήκατε να δήτε; Προφήτη; Ναι, σας λέγω και σας τονίζω, και περισσότερο ακόμη από προφήτη. 10. Διότι αυτός είναι εκείνος, για τον οποίο έχει γραφή (από άλλον προφήτη, τον Μαλαχία)· Ιδού εγώ αποστέλλω τον αγγελιοφόρο μου λίγο νωρίτερα από σένα, που θα προετοιμάσει μπροστά σου τον δρόμο σου και θα προπαρασκευάσει τους ανθρώπους να σε δεχθούν. 11. Σας διαβεβαιώνω ότι ανώτερος από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή δεν έχει παρουσιασθή μεταξύ όλων, που γεννήθηκαν έως τώρα από γυναίκα. Αλλ' ο πλέον ταπεινός και άσημος πολίτης της βασιλείας των ουρανών-της Εκκλησίας δηλαδή-που θεμελιώνεται τώρα, είναι, από την άποψι χαρισμάτων και γνώσεων και σωτηρίας, ανώτερος από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή 12. Άλλη εποχή αρχίζει τώρα, πολύ διαφορετική από την εποχή της Παλαιάς Διαθήκης, που φθάνει μέχρι τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Από την στιγμή που έκανε την εμφάνισί του ο Ιωάννης έως τώρα, η βασιλεία των ουρανών εγκαθιδρύεται στην γη, αποκτιέται με αγώνα, και όσοι αγωνίζονται εναντίον της αμαρτίας, που υπάρχει μέσα τους και μέσα στον κόσμο, την αρπάζουν και την κρατούν σφικτά. 13. Έχει αρχίσει πλέον νέα εποχή, διότι όλοι οι προφήτες και ο νόμος του Μωϋσή μέχρι τον Ιωάννη προφήτευσαν. 14. Και εάν θέλετε, παραδεχθήτε το· αυτός είναι ο Ηλίας ο οποίος, όπως προφήτευσε ο Μαλαχίας, επρόκειτο να έλθη πριν από την έλευσι του Μεσσία. 15. Εγώ τα κηρύττω αυτά και όποιος έχει αυτιά, δηλ. καλή διάθεσι, να ακούη, ας τα ακούη.
Λίγα σχόλια:
1. Ο Κύριος σεβάσθηκε τον Πρόδρομό του. Περίμενε να ολοκληρώση αυτός την αποστολή του. Όταν φυλακίσθηκε ο Ιωάννης ξεκίνησε το έργο του ο Κύριος και οι μαθητές του. Στην φυλακή ο Ιωάννης τα πληροφορήθηκε και για να στηρίξη τους δικούς του μαθητές στὴν πίστι του Χριστού τους έστειλε να τον ρωτήσουν· Είναι αυτός ή αλλον περιμένουμε; Ο Κύριος τους απάντησε όχι με λόγια, αλλά τους παρέπεμψε στα έργα του, και κυρίως μακάρισε όσους δεν σκανδαλίζονται, αλλά πιστεύουν στο πρόσωπό του. Έτσι εκείνοι ησύχασαν και όταν αναχώρησαν για να ενημερώσουν τον Ιωάννη, τότε ο Κύριος έπλεξε το εγκώμιο του Ιωάννου. Φθάνει το ότι τον ανέβασε τόσο ψηλά με τα λόγια ότι δεν γεννήθηκε από μάνα άλλος πιο μεγάλος από τον Ιωάννη. Για μας τους Ορθοδόξους, μετά τον Χριστό και την Παναγία, το τιμιώτερο πρόσωπο είναι ο Ιωάννης ο Πρόδρομος, είναι πιο πάνω και από προφήτης. Η βασιλεία των ουρανών θεμελιώνεται μετά την παρουσία και το έργο του Ιωάννου. Είναι τόσο σημαντικό το έργο του Ιωάννου, ώστε και για τον Ιωάννη υπάρχει προφητεία που προαναγγέλλει την παρουσία του.
Και αυτή η αναφορά είναι από τις Πράξεις Αποστόλων:
Πραξ. 13,25. ὡς δὲ ἐπλήρου ὁ Ἰωάννης τὸν δρόμον, ἔλεγε· τίνα με ὑπονοεῖτε εἶναι; οὐκ εἰμὶ ἐγώ, ἀλλ᾿ ἰδοὺ ἔρχεται μετ᾿ ἐμὲ οὗ οὐκ εἰμὶ ἄξιος τὸ ὑπόδημα τῶν ποδῶν λῦσαι.
Πρξ. 13,25. Όταν ο Ιωάννης ολοκλήρωνε την αποστολή του και ακολουθούσε τον δρόμο, που του όρισε ο Θεός, έλεγε· Ποίον με νομίζετε ότι είμαι; Δεν είμαι εγώ ο Μεσσίας, αλλ' ιδού, ύστερα από εμένα έρχεται εκείνος, του οποίου εγώ δεν είμαι άξιος να λύσω το υπόδημα των ποδών.
Λίγα σχόλια:
Κατά την πρώτη περιοδεία ο απόστολος Παύλος βρέθηκε και στην Αντιόχεια της Πισιδίας. Το Σάββατο πήγε στην Συναγωγή και έκανε προσκλητήρια ομιλία στους Ιουδαίους και τους κάλεσε να πιστέψουν στον Ιησού Χριστό. Στην ομιλία του έκανε αναδρομή στην ιστορία του Ισραήλ αρχίζοντας από τον Αβραάμ, για να τους δείξη ότι όλη η πορεία του λαού αυτού οδηγεί στον Χριστό. Δυστυχώς παρ’ όλο που διαβάζονταν ο Νόμος και οι Προφήτες κάθε Σάββατο, τελικά δὲν ἀναγνώρισαν τον Μεσσία, και τον οδήγησαν στον σταυρικό θάνατο. Μετά ακολούθησε η ανάστασίς του, και τώρα περιμένει να επιστρέψη κοντά του ο λαός του Θεού. Μιλώντας ο Παύλος δεν παρέλειψε να αναφέρη και τον Πρόδρομο. Και μάλιστα διασώζει την ομολογία του: Τί νομίζετε ότι είμαι εγώ; Τί γνώμη έχετε σχηματίσει για μένα; Δεν είμαι εγώ αυτός που περιμένετε. Αυτός έρχεται μετά από μένα. Και τόσο ανώτερός μου, που εγώ δεν είμαι άξιος να λύσω τα κορδόνια των σανδαλιών του.
Ο Παύλος με το κηρυγμά του και με την συγκεκριμένη αναφορά στον Ιωάννη θέλει να τους βοηθήση να μη παραπλανηθούν. Ο Ιωάννης είναι μόνο πρόδρομος και προετοιμαστής για να γίνει δεκτός ο Μεσσίας. Ο Ιωάννης όσο μεγάλος και αν είναι, δεν είναι ο Μεσσίας. Και αν ο μέγιστος των Προφητών θεωρεί τον εαυτό του τόσο κατώτερο από τον Μεσσία, λογαριάστε εσείς πόσο μοναδικός, ένας, ο Ένας, εἰναι ο Ιησούς Χριστός.
5.1.21
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου