Δευτέρα 17 Μαρτίου 2025

Ἡ Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία. ΛΓ’ (33η) Πνευματικὴ Σύναξη Διαλόγου μὲ τὸν Μόρφου Νεόφυτο (27.03.2024)

 

Ἡ ΛΓ’ Πνευματικὴ Σύναξη Διαλόγου μὲ τὸν Μητροπολίτη Μόρφου κ. Νεόφυτο μὲ θέμα τὴν Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, πραγματοποιήθηκε στὶς 27 Μαρτίου, 2024 στὸν ἱερὸ ναὸ Παναγίας Χρυσελεούσης στὴν κοινότητα Ἀκακίου τῆς μητροπολιτικῆς περιφέρειας Μόρφου.

πηγή: https://immorfou.org.cy/

ΑΓΙΟΣ ΑΛΕΞΙΟΣ – Ο επονομαζόμενος Άνθρωπος του Θεού (17 Μαρτίου)


Ἐκ ῥίζης ἐβλάστησας, περιφανοῦς καί κλεινῆς, ἐκ πόλεως ἤνθησας, βασιλικῆς καί λαμπρᾶς, Ἀλέξιε πάνσοφε· πάντων δ᾽ ὑπερφρονήσας, ὡς φθαρτῶν καί ῥεόντων, ἔσπευσας συναφθῆναι, τῷ Χριστῷ καί Δεσπότῃ. Αὐτόν οὖν ἐκδυσώπει ἀεί, ὑπέρ τῶν ψυχῶν ἡμῶν.

Ο Όσιος Αλέξιος γεννήθηκε στη Ρώμη κατά τους χρόνους των αυτοκρατόρων Αρκαδίου (395 – 408 μ.Χ.) και Ονωρίου (395 – 423 μ.Χ.) από ευσεβείς και εύπορους γονείς. Ο πατέρας του Ευφημιανός ήταν συγκλητικός, φιλόπτωχος και συμπαθής, ώστε καθημερινά παρέθετε τρεις τράπεζες στο σπίτι του για τα ορφανά, τις χήρες και τους ξένους που ήταν πτωχοί. Η γυναίκα του ονομαζόταν Αγλαΐς και ήταν άτεκνη. Στη δέησή της να αποκτήσει παιδί, ο Θεός την εισάκουσε. Και τους χάρισε υιό. Αφού το παιδί μεγάλωσε κι έλαβε την κατάλληλη παιδεία, έγινε σοφότατος και θεοδίδακτος. Όταν έφθασε στη νόμιμη ηλικία, τον στεφάνωσαν με θυγατέρα από βασιλική και ευγενική γενιά. Το βράδυ όμως στο συζυγικό δωμάτιο ο Όσιος, αφού πήρε το χρυσό δακτυλίδι και τη ζώνη, τα επέστρεψε στην σύζυγό του και εγκατέλειψε τον κοιτώνα. Παίρνοντας αρκετά χρήματα από τα πλούτη του έφυγε με πλοίο περιφρονώντας την ματαιότητα της επίγειας δόξας. Καταφθάνει στην Λαοδικεία της Συρίας και από εκεί στην Έδεσσα της Μεσοποταμίας. Εκεί ο Όσιος Αλέξειος μοίρασε τα χρήματα στους πτωχούς, ακόμη και τα ιμάτιά του, και, αφού ενδύθηκε με κουρελιασμένα και χιλιομπαλωμένα ρούχα, κάθισε στο νάρθηκα του ναού της Υπεραγίας Θεοτόκου, ως ένας από τους πτωχούς. Προτίμησε έτσι να ζει με νηστεία όλη την εβδομάδα και να μεταλαμβάνει των Αχράντων Μυστηρίων κάθε Κυριακή, ενώ μόνο τότε έτρωγε λίγο άρτο και έπινε λίγο νερό.

Μεσαίωνας είναι…


Μεσαίωνας είναι…

Μεσαίωνας είναι…Να πληρώνεις αδρά για τις υγειονομικές υπηρεσίες αλλά να σου παρέχονται λειψές (όταν σου παρέχονται).

Μεσαίωνας είναι να πληρώνεις για το σύστημα εκπαίδευσης και να χρειάζεται να στείλεις το παιδί σου σε δέκα φροντιστήρια προκειμένου να πετύχει τους στόχους του (όχι, δεν φταίει η πλειονότητα των φιλότιμων εκπαιδευτικών γι' αυτό).

Μεσαίωνας είναι να καίγεσαι αβοήθητος απ' τον κρατικό μηχανισμό σε μια πυρκαγιά.

Μεσαίωνας είναι να παίρνεις το τρένο να πας σπίτι σου και να μη γυρίζεις ποτέ, όχι γιατί το αποφάσισε ο Θεός, αλλά γιατί εγκληματήσανε οι άνθρωποι που είναι υπεύθυνοι.

Οι εκκλησίες της Βρετανίας που εξαφανίζονται: Πάνω από 3.500 έκλεισαν και μετατρέπονται σε παμπ, πισίνες και... τζαμιά!


Το φαινόμενο που αντανακλά τη μεταβαλλόμενη θρησκευτική σύνθεση της χώρας, με τον Χριστιανισμό σε παρακμή και το Ισλάμ σε άνοδο

Ήταν κάποτε το επίκεντρο σχεδόν κάθε κοινότητας σε ολόκληρη τη Βρετανία, με την εκπληκτική αρχιτεκτονική τους, που χαρακτήριζε τόσο τη θρησκευτική όσο και την πολιτιστική παράδοση της χώρας. Όμως, με την προσέλευση στην εκκλησία να έχει πέσει κατακόρυφα τις τελευταίες δεκαετίες, περισσότερες από 3.500 εκκλησίες έχουν κλείσει σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο τα τελευταία δέκα χρόνια, με πολλές να είναι σχεδόν ερείπια που δεν μπορούν πλέον να σωθούν για λόγους οικονομικούς και βρίσκονται στο φάσμα της κατάρρευσης ή της κατεδάφισης, για λόγους ασφαλείας.

Ωστόσο, ενώ η ανησυχητική παρακμή τους δίνει μια ζοφερή εικόνα για όσους εξακολουθούν να βλέπουν τη Βρετανία ως χριστιανική χώρα, πολλές εκκλησίες αλλάζουν χρήση και μετατρέπονται σε σπίτια, παμπ, κλαμπ, ακόμα και πισίνες!

Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς γίνεται δείκτης πορείας γιὰ τὴν θέση καὶ εὐθύνη τῆς Ὀρθοδοξίας στὸν σύγχρονο κόσμο


Τοῦ Πρωτοπρεσβυτέρου Γεωργίου Δ. Μεταλληνοῦ

Τὸ μήνυμα τῆς διδασκαλίας τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ

1. Ὁ Ἠσυχασμός εἶναι ἡ πεμπτουσία τῆς ὀρθοδόξου παραδόσεως, ταυτιζόμενος μὲ αὐτὸ ποὺ περικλείει καὶ ἐκφράζει ὁ ὅρος ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ. Ἔξω ἀπὸ τὴν ἡσυχαστικὴ παράδοση ἡ Ὀρθοδοξία εἶναι ἀνύπαρκτη καὶ ἀδιανόητη. Ἡ ἡσυχαστικὴ πράξη, ἐξ ἄλλου, εἶναι ἡ «λυδία λίθος» γιὰ τὴν ἀναγνώριση τῆς αὐθεντικῆς χριστιανικότητας. «Νηστεία, ἀγρυπνία, προσευχὴ» -μὲ τὶς ἡσυχαστικὲς πρακτικὲς- ἀποκτῶνται τὰ οὐράνια χαρίσματα στὴν ὀρθοδοξοπατερικὴ παράδοση. Πρέπει δὲ νὰ ἀποσαφηνισθεῖ ἐξ ἀρχῆς, ὅτι ὡς ἡσυχασμὸς νοεῖται κυρίως...

ἡ πορεία προς τὴν θέωση καὶ ἡ ἐμπειρία τῆς θεώσεως καὶ δευτερευόντως ἡ διερεύνηση καὶ καταγραφὴ αὐτῆς τῆς πορείας καὶ ἐμπειρίας, ἡ ἀκαδημαϊκὴ δηλαδὴ νοηματοδότηση τοῦ ὄρου «θεολογία».

Το πιο επικίνδυνο πράγμα στη ζωή, είναι... - Ελευθέριος Ελευθεριάδης


Το πιο επικίνδυνο πράγμα στη ζωή, είναι το βόλεμα. 
Άνθρωποι βολεμένοι στις ζωούλες τους, με μια νοοτροπία “αφού δεν ενοχλώ κανέναν, να μη με ενοχλούν”. Και ξυπνάνε μια μέρα και είναι μέσα τους ήδη πια νεκροί…

Το πιο επικίνδυνο πράγμα στη ζωή είναι ο συμβιβασμός. 
Το να μην είναι έτοιμος ο άνθρωπος να “σπάσει αυγά”. Το να φοβάται να στηρίξει “το δίκιο, το πρέπει, το σωστό”, φοβούμενος μην τον παρεξηγήσουν. Φοβούμενος μην τον χαρακτηρίσουν γραφικό...

Το πιο επικίνδυνο πράγμα στη ζωή, είναι το να εθελοτυφλείς. 
Το να έχεις μπροστά σου την αλήθεια, αλλά να επιμένεις σε ένα ψέμα βολικό. Γιατί δεν αντέχεις να γυρίσεις τούμπα τη ζωή σου.

Το πιο επικίνδυνο πράγμα στη ζωή, είναι ο εγωισμός. 
Το να μην έχεις μάτια για τον αδερφό. Το να τοποθετείς τον εαυτό σου, μια ζωή στο κέντρο…

Ο βολεμένος ο άνθρωπος, ο συμβιβασμένος και εκείνος που εθελοτυφλεί, έχουν μια ελπίδα κάποια στιγμή για επιστροφή…
Ο αμετανόητος όμως ο εγωιστής, συνήθως, εγωιστής πεθαίνει…
Ας έχουμε το νου μας…

Καλή και ευλογημένη εβδομάδα.

Κυριακή 16 Μαρτίου 2025

Άγιον Όρος – Θεσσαλονίκη – Κωνσταντινούπολη: Διαδρομές που πάντα θα μιλούν για τα βήματα ενός μεγάλου Αγίου (Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, μνήμη 14 Νοεμβρίου και Β’ Κυριακή των Νηστειών)

Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς

Μέγας πατήρ της Εκκλησίας και οικουμενικός διδάσκαλος. Η διδασκαλία του για τη θέωση του ανθρώπου και τη μετοχή του στις άκτιστες ενέργειες του Θεού, εκφράζει την ουσία της ορθόδοξης πνευματικής ζωής, σε πλήρη αντίθεση με την εκκοσμικευμένη θεολογία της εποχής του, που διαμορφώθηκε με την επίδραση του σχολαστικιστικού ανθρωποκεντρισμού του ρωμαιοκαθολικισμού.

Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς αποτελεί σπάνια περίπτωση στη ζωή της Εκκλησίας. Πρόκειται για θεολόγο θεόπτη, που εκφράζει την ουσία της ορθόδοξης πνευματικής ζωής με μοναδικό συνθετικό τρόπο. Εχει ως θεμέλιο της πνευματικής του καταρτίσεως τη βίωση της θείας χάριτος και, τη θέωση μέσα στο φως των ακτίστων ενεργειών του Θεού. Προικισμένος με οξύ νού μπόρεσε να κινηθεί άνετα στον χωρο της θεολογίας και να εκφράσει ακραιφνή τριαδολογία με τα σημαντικά έργα του.