Σάββατο 5 Απριλίου 2025

Αγίου Γρηγορίου Παλαμά: Ομιλία στην Ε΄ Κυριακή των Νηστειών

Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς. Τοιχογραφία του 1547 μ.Χ. στην Ιερά Μονή Διονυσίου (Άγιον Όρος)

Υπάρχουν μερικά θαλάσσια μέρη που τρέφουν μεγάλα κητώδη θηρία. Όσοι λοιπόν πλέουν σ’ αυτά τα μέρη κρεμούν κώδωνες στα πλευρά των πλοίων, ώστε τα θηρία τρομαγμένα από τον ήχο τους να φεύγουν. Και του δικού μας βίου η θάλασσα τρέφει πολλά και φοβερώτερα θηρία, τα πονηρά πάθη δηλαδή και τους εφόρους των παθών δαίμονες που είναι πονηρότεροι.

Επιπλέει σ’ αυτή τη θάλασσα σαν πλοίο η Εκκλησία του Θεού κι’ αντί για κώδωνες έχει τους πνευματικούς διδασκάλους, ώστε με τον ιερό ήχο της διδασκαλίας τούτων ν’ απομακρύνη τα νοητά θηρία. Αυτό προφανώς προτυπώνοντας η στολή του Ααρών, είχε ευήχους κώδωνες ραμμένους στα άκρα της και σύμφωνα με τα θέσμια έπρεπε ν’ ακούεται η φωνή τους, όταν ελειτουργούσε ο Ααρών.

Εμείς δε, μεταφέροντας καλώς το γράμμα στο πνεύμα, ας ηχήσωμε τώρα σε σας πνευματικώς, και μάλιστα κατά τον καιρό της νηστείας, οπότε επιτίθενται αγρίως φανερά και αφανή θηρία· φανερά μεν η γαστριμαργία, η μέθη και τα παρόμοια, άλλα δε αφανώς ενεδρεύοντα, η κενοδοξία και η υπερηφάνεια, η υπεροψία και η υπόκρισις. Ο ίδιος δε ήχος είναι και φυγαδευτήριο των τοιούτων θηρίων και φυλακτήριο των ασκούντων τη νηστεία.

Κυριακή Ε΄ Νηστειών – Ο Ιερός Χρυσόστομος για το αίτημα των υιών του Ζεβεδαίου

ΚΥΡΙΑΚΗ Ε΄ΝΗΣΤΕΙΩΝ [:Ματθ.20,20-28]


Σε τόσο μεγάλο βαθμό έφθασε η αδυναμία των μαθητών να αντιληφθούν καθαρά τα λόγια του Κυρίου για το επικείμενο Πάθος και την Ανάστασή Του, ώστε ευθύς αμέσως να Τον πλησιάσουν οι υιοί του Ζεβεδαίου και να συζητήσουν μαζί Του για την πρωτοκαθεδρία που θα ήθελαν να τους παραχωρήσει στο μέλλον· διότι, όπως αναφέρει ο ευαγγελιστής Μάρκος, είπαν τότε στον Κύριο: «Δὸς ἡμῖν ἵνα εἷς ἐκ δεξιῶν σου καὶ εἷς ἐξ εὐωνύμων σου καθίσωμεν ἐν τῇ δόξῃ σου(:όταν έλθεις στη δόξα σου και ανεβείς στον επίγειο βασιλικό θρόνο του Δαβίδ, βάλε μας να καθίσουμε ο ένας στα δεξιά σου κι ο άλλος στ’ αριστερά σου)»[Μάρκ.10,37].

Πώς τότε λοιπόν ο ευαγγελιστής Ματθαίος λέγει ότι πλησίασε τον Κύριο η μητέρα τους και το ζήτησε αυτό και όχι οι ίδιοι οι μαθητές; «Τότε προσῆλθεν αὐτῷ ἡ μήτηρ τῶν υἱῶν Ζεβεδαίου μετὰ τῶν υἱῶν αὐτῆς προσκυνοῦσα καὶ αἰτοῦσά τι παρ᾿ αὐτοῦ(: τότε Τον πλησίασε η μητέρα των παιδιών του Ζεβεδαίου με τους γιους της, η οποία Τον προσκύνησε και έδειξε ότι σκόπευε να Του ζητήσει κάτι)»[Ματθ.20,20]. Φυσικό ήταν και τα δύο να συνέβησαν· διότι παρέλαβαν τη μητέρα τους, με σκοπό να μεγαλώσουν την παράκλησή τους, και κατ’ αυτόν τον τρόπο να συγκινήσουν τον Χριστό. Το ότι λοιπόν είναι αληθινό αυτό που είπα και ότι η παράκληση ήταν μάλλον δική τους, αλλά παρουσιάζουν από ντροπή τη μητέρα τους, πρόσεξε πως ο Χριστός απευθύνει προς αυτούς τον λόγο. Καλύτερα όμως ας προσπαθήσουμε να γνωρίσουμε κατά πρώτον τι είναι αυτό που ζητούν, με ποια διάθεση το ζητούν και τι ήταν εκείνο που τους οδήγησε να ενεργήσουν κατ’ αυτόν τον τρόπο.

5 Απριλίου 1944: Το ατιμώρητο έγκλημα των Γερμανών κατακτητών στην Κλεισούρα Καστοριάς


Γράφει ο Θεοφάνης Μαλκίδης

Την 5η Απριλίου 1944, το 7ο Σύνταγμα της 4ης Τεθωρακισμένης Μεραρχίας των Ες- Ες με διοικητή τον Κάρλ Σίμερς, τον υπεύθυνο της σφαγής στην Ερμακιά Εορδαίας με 63 νεκρούς, στους Πύργους Εορδαίας με 368 νεκρούς, στην Υπάτη και τη Σπερχειάδα με 89 νεκρούς, καθώς και στο Δίστομο με 220 νεκρούς, φθάνει στην Κλεισούρα της Καστοριάς. Στη σημαντική κωμόπολη του Ελληνισμού της Μακεδονίας, πνευματικό κέντρο της περιοχής και με πρωταγωνιστικό ρόλο στην Επανάσταση του 1821 και το Μακεδονικό Αγώνα.

Οι Γερμανοί Ναζί κατακτητές συγκεντρώνουν τα γυναικόπαιδα και τους ηλικιωμένους στην πλατεία του χωριού, ενώ μια άλλη ομάδα εγκληματιών βάλλει με τα πολυβόλα όπλα κατά του άμαχου πληθυσμού.
Έπειτα οι δολοφόνοι κατευθύνονται προς τα σπίτια, βάζουν φωτιά και σκοτώνουν αδιακρίτως, γυναίκες, παιδιά, ηλικιωμένους.
Η δικαιολογία πάντα η ίδια: αντίποινα…

Βίος τῆς Ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας (1η Ἀπριλίου – διαβάζεται καὶ τὴν Πέμπτη τοῦ Μεγάλου Κανόνος, τῆς Ε΄ Ἑβδομάδος τῶν νηστειῶν)

Οσία Μαρία η Αιγυπτία. Φορητή εικόνα στην Ιερά Μητρόπολη Μόρφου

Τὸν Βίο τῆς Ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας συνέγραψε ὁ Ἅγιος Σωφρόνιος Πατριάρχης Ἱεροσολύμων († 11 Μαρτίου), ὁ ὁποῖος συνέγραψε διάφορα ἀσκητικὰ καὶ ὑμνογραφικὰ κείμενα ποὺ διαποτίζονται ἀπὸ τὸ πνεῦμα τῆς Ὀρθοδόξου θεολογίας καὶ τῆς ἀσκητικῆς παραδόσεως.

Ἡ Ὁσία Μαρία γεννήθηκε στὴν Αἴγυπτο καὶ ἔζησε κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ αὐτοκράτορος Ἰουστινιανοῦ (527 – 565 μ.Χ.). Ἀπὸ τὰ δώδεκα χρόνια της πέρασε στὴν Αἴγυπτο μία ζωὴ ἀσωτίας, ἀφοῦ ἀπὸ τὴν μικρὴ αὐτὴ ἡλικία διέφθειρε τὴν παρθενία της καὶ εἶχε ἀσυγκράτητο καὶ ἀχόρταγο τὸ πάθος τῆς σαρκικῆς μείξεως. Ζώντας αὐτὴν τὴν ζωὴ δὲν εἰσέπραττε χρήματα, ἀλλὰ ἁπλῶς ἱκανοποιοῦσε τὸ πάθος της. Ἡ ἴδια ἐξαγορεύθηκε στὸν Ἀββᾶ Ζωσιμᾶ ὅτι διετέλεσε: «δημόσιον προκείμενη τῆς ἀσωτίας ὑπέκκαυμα, οὐ δόσεώς τινος, μὰ τὴν ἀλήθειαν, ἕνεκεν», κάνοντας δηλαδὴ τὸ ἔργο της δωρεάν, «ἐκτελοῦσα τὸ ἐν ἐμοὶ καταθύμιον». Καὶ ὅπως τοῦ ἀπεκάλυψε, εἶχε ἀκόρεστη ἐπιθυμία καὶ ἀκατάσχετο ἔρωτα νὰ κυλιέται στὸ βόρβορο ποὺ ἦταν ἡ ζωή της καὶ σκεπτόταν ἔτσι ντροπιάζοντας τὴν ἀνθρώπινη φύση.

ΤΙ ΠΝΕΥΜΑ ΜΑΣ ΔΙΑΚΑΤΕΧΕΙ;


«Κύριε καί Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα… μή μοι δῷς…· πνεῦμα δέ…χάρισαί μοι τῷ σῷ δούλῳ».

Ἡ εὐχή τοῦ ὁσίου Ἐφραίμ τοῦ Σύρου ἀποτελεῖ τήν προσευχή πού σφραγίζει τήν περίοδο τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Ἐνῶ πολλές προσευχές ἀκούγονται καί λέγονται πολλαπλῶς στήν Ἐκκλησία τή συγκεκριμένη περίοδο, τό «Κύριε καί Δέσποτα τῆς ζωῆς μου…» τοῦ μεγάλου ἀσκητικοῦ Πατρός μᾶς δίνει τήν αἴσθηση ὅτι βρισκόμαστε μέσα στή Σαρακοστή.

Κι εἶναι ἀλήθεια ὅτι πολλοί ἐπιχείρησαν, ἐν ἀναπτύξει ἤ ἐν συντόμῳ, νά τήν ἑρμηνεύσουν καί νά διεισδύσουν στίς ποικίλες διαστάσεις της, τέτοιες πού ἀγκαλιάζουν ὅλο τό φάσμα θά λέγαμε τῆς πνευματικῆς ζωῆς: πάθη ψεκτά καί ἔνθεες ἀρετές, στάση ἐν μετανοίᾳ ἔναντι Κυρίου τοῦ Θεοῦ μας, χάρη αὐτογνωσίας ἀλλά καί χάρη ἀκατακρισίας· ὅμως παρ’ ὅλον τοῦτο θά σχολιάσουμε, μαζί μέ τούς ἄλλους, ἐκείνην τήν ἀναφορά τῆς εὐχῆς τοῦ ὁσίου, πού νομίζουμε ὅτι συνιστᾶ τό θεμελιακό στοιχεῖο της. Ποιό εἶναι αὐτό; Ἡ ἀναφορά στό πνεῦμα.

Πάντα στο τέλος ο σταυρός είτε μεγάλος μα είτε και μικρός πάντα με Ανάσταση τελειώνει

Όπου υπάρχει σταυρός εκεί υπάρχει και Ανάσταση

Γι’ αυτό μην απελπίζεσαι και μην ολιγοψυχείς

Καθένας ξέρεις κουβαλάει και από έναν σταυρό στη πλάτη του

Άλλος μεγαλύτερο και άλλος μικρότερο

Άλλος ελαφρύτερο και άλλος πιό βαρύ

Έτσι είναι αυτή η ζωή

Παρασκευή 4 Απριλίου 2025

Ακάθιστος Ύμνος: Η νύχτα που το Έθνος υψώνει εγκάρδιε προσευχή στην Παναγία


ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ: Ο Ακάθιστος Ύμνος είναι ένας από τους πιο αγαπημένους και συγκινητικούς ύμνους της Ορθόδοξης Εκκλησίας, αφιερωμένος στην Υπεραγία Θεοτόκο, την Παναγία.

Καταλαμβάνει ξεχωριστή θέση στη λειτουργική ζωή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και ψάλλεται τμηματικά κάθε Παρασκευή βράδυ στις Χαιρετιστήριες Ακολουθίες, με αποκορύφωμα την πέμπτη Παρασκευή των Νηστειών, όταν ψάλλεται ολόκληρος και ονομάζεται τότε «Ακάθιστος Ύμνος».

Ονομάζεται Ακάθιστος γιατί, κατά την παράδοση, όταν ψάλθηκε για πρώτη φορά ολόκληρος ο ύμνος στην Κωνσταντινούπολη, ο λαός τον άκουγε όρθιος από ευλάβεια και δέος – κανείς δεν καθόταν. Από τότε καθιερώθηκε να ψάλλεται όρθιοι, χωρίς κάθισμα, και έτσι έλαβε το όνομά του.

Η τηλεθέαση της Αγιότητας


Πολλοί, και εξ ημών, διερωτώνται εύλογα, πώς γίνεται σε μια εποχή αυξημένης αποϊεροποίησης, κατεστημένης εκκοσμίκευσης, κορύφωσης της παραδοσιακής αντιθρησκευτικότητας, δαιμονοποίησης και γελοιοποίησης των παραδοσιακών αξιών, κακοποίησης της αισθητικής, αποθέωσης του ευδαιμονισμού, επιβολής νέων μορφών ηθικότητας, ειδωλοποίησης της τεχνολογίας, μεταλλαγής της κανονικότητας και βιασμού της φυσικότητας,

η τηλεοπτική προβολή της ζωής ενός αγίου, και συγκεκριμένα του οσίου Παϊσίου του Αγιορείτου, να διασφαλίζει τόσο μεγάλη αποδοχή και να αφήνει τόσο συγκλονιστικά αποτυπώματα στις ψυχές των νεοελλήνων, ανεξάρτητα από ηλικίες, επαγγέλματα, τάξεις, μορφωτικό επίπεδο, ακόμη και από το βαθμό ατομικής και θεσμικής θρησκευτικότητας. Το ίδιο συνέβη και με προηγούμενη τηλεοπτική παραγωγή με κέντρο αναφοράς τον άγιο Νεκτάριο.
  • Του Αποστόλου Β. Νικολαΐδη (Ομ. Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγητή του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και Προέδρου του Ινστιτούτου «Άγιος Μάξιμος ο Γραικός»)

Άγιος Παΐσιος: Τι ακούει ο Θεός από εμάς! Ευτυχώς που δεν μας παίρνει τοις μετρητοίς


– Γέροντα, στην νέα γενιά υπάρχει αυτή η τάση να κρίνουν τους πάντες και τα πάντα ή έτσι ήταν πάντοτε;

– Όχι, παλιά δεν ήταν έτσι· αυτό είναι το πνεύμα της εποχής. Τώρα δεν φθάνει που κρίνουν λαϊκούς, όλους τους πολιτικούς και τους εκκλησιαστικούς, αλλά κρίνουν και Αγίους και φθάνουν να κρίνουν και τον Θεό. «Ο Θεός, λένε, στο τάδε θέμα έτσι έπρεπε να ενεργήση· δεν ενήργησε σωστά. Αυτό ο Θεός δεν έπρεπε να το κάνη»! Ακούς κουβέντα; «Βρε, παιδί μου, εσύ θα πης;» «Γιατί; Λέω την γνώμη μου», σου λέει και δεν καταλαβαίνει πόση αναίδεια έχει αυτό. Το κοσμικό πνεύμα έχει καταστρέψει πολλά καλά πράγματα.

Τσερκάσι Θεοδόσιος: ''Θα έχουν άσχημο τέλος οι διώκτες των ιερών λειψάνων''

Ο Μητροπολίτης Τσερκάσι και Κάνεφ κ. Θεοδόσιος, τοποθετήθηκε σχετικά με τη συγκρότηση επιτροπής του Υπουργείου Πολιτισμού της Ουκρανίας για τη «μελέτη της επιστημονικής και ιστορικής αξίας» των ιερών λειψάνων των Οσίων Πατέρων της Λαύρας των Σπηλαίων του Κιέβου, καθώς και για τη διάρρηξη των θυρών των Σπηλαίων από τα μέλη της επιτροπής.

Σε δήλωσή του, ο Μητροπολίτης κάλεσε τους πιστούς να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους: «Αδελφοί και αδελφές, να μην πανικοβαλλόμαστε, αλλά να κρατάμε τη συνετή γαλήνη. Όλα γίνονται όπως ήταν αναμενόμενο. Οι Όσιοι Πατέρες των Σπηλαίων δε χρειάζονται τη βοήθεια ή την προστασία μας. Αυτοί οι ίδιοι θα μας προστατεύσουν και μάλιστα πολύ σύντομα».

“Ο ΟΡΓΟΥΕΛ μήπως ΣΤΙΣ ΗΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΕΠΑΛΗΘΕΎΕΤΑΙ”


Ο ΟΡΓΟΥΕΛ μήπως ΣΤΙΣ ΗΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΕΠΑΛΗΘΕΎΕΤΑΙ, ΚΑΙ Ο ΔΑΙΔΑΛΟΣ επίσης!

Γράφει ο καθηγητής δρ. Αλέξιος Π. Παναγόπουλος.

Ψήφιση Προσωπικού Αριθμού (ΠΑ) απ’ τη Βουλή στις 27 Μαρτίου 2025 σηματοδοτεί μια νέα Όργουελιανή Δραματική αλλαγή στην καθημερινότητα των Πολιτών.

Σαν ένα αθώο εργαλείο απλούστευσης της γραφειοκρατίας, ανοίγει το δρόμο για μια κοινωνία απόλυτης Ανελευθερίας και Παρακολούθησης του προσώπου ως Αριθμού.

Θα είναι το Α.Φ.Μ συν Τρία ακόμα Ψηφία, Ένα Γράμμα και Δύο αριθμοί, στις Νέες Ταυτότητες, τα πρώτα ψηφία θα επιλέγει ο ίδιος ο Πολίτης, όταν ανοίξει η ειδική πλατφόρμα στο gov@gr

ΧΩΡΙΣ το Προσωπικό Αριθμό Πολίτη ΔΕΝ θα μπορείς να κάνεις Συναλλαγές με το Δημόσιο,

Μνήμη του Oσίου Πατρός ημών Ζωσιμά του κηδεύσαντος την Oσίαν Mαρίαν την Aιγυπτίαν (4 Απριλίου)

Ζώσαν προπέμψας Ζωσιμάς την Mαρίαν,

Θανούσαν εύρεν. Aλλά νυν ζώσιν άμα.

Οσία Μαρία η Αιγυπτία και Όσιος Ζωσιμάς. Ιερά Μονή Παναγίας του Άρακα
Νέος εισήλθε ο όσιος Ζωσιμάς σε μια κοινοβιακή μονή της Παλαιστίνης, έζησε εκεί επί πενήντα τρία έτη, όπου και κατέστη ονομαστός για τις αρετές και την σύνεσή του. Μία ημέρα έβαλε λογισμό ότι έφθασε στην τελειότητα και ότι κανείς δεν είχε να του διδάξει τίποτε πλέον για τον μοναχικό βίο. Ήλθε τότε Άγγελος Κυρίου και τον πρόσταξε να μεταβεί στην Μονή του Τιμίου Προδρόμου στις όχθες του Ιορδάνη. Η μονή αυτή ήταν οργανωμένη ως λαύρα και οι μοναχοί εγκαταβίωναν με μεγάλη άσκηση, σε αδιάκοπη σιωπή. Πιστοί στην παράδοση του αγίου Ευθυμίου, είχαν το έθιμο να μεταβαίνουν στην έρημο στην αρχή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, για να αγωνιστούν κατά μόνας ενώπιον Κυρίου, έκαστος κατά την δύναμιν αυτού.

Διαμαρτυρία Ἐνοριτῶν τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Παναγίας Ἀχειροποίητου πρὸς τoν Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης


Πρὸς τὸν Παναγιώτατο Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ.κ. Φιλόθεο

Παναγιώτατε,

Τελευταίως πληροφορηθήκαμε γιὰ τὸ πρόγραμμα τῆς λατρευτικῆς ἑβδομάδος, ποὺ ἔχει γίνει πλέoν ἐτήσιος θεσμὸς τῆς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης. Οἱ ἐκδηλώσεις περιλαμβάνουν κυρίως χορωδίες σὲ διάφορους Ναούς.

Κατ' ἀρχάς, οἱ Ἱεροὶ Ναοὶ δὲν εἶναι χῶρος ἐκδηλώσεων, ἀλλὰ εἶναι Ἱεροὶ χῶροι ὅπου τελοῦνται θρησκευτικὲς ἀκολουθίες καὶ κηρύσσεται ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ. Δὲν ἔχει ἀνάγκη, Παναγιώτατε, ὁ Ὀρθόδοξος λαός μας ἀπὸ κοσμικὲς ἐκδηλώσεις μέσα στοὺς Ναούς μας, ἀλλὰ ἀπὸ προτροπὴ σὲ πνευματικὸ ἀγῶνα καὶ μετάνοια.

Δυστυχῶς μέσα σὲ ὅλες αὐτὲς τὶς ἀνάμεικτες ἐκδηλώσεις ὑπάρχει καὶ τὸ δηλητήριο τῆς αἵρεσης ἐξ αἰτίας τῆς συμμετοχῆς παπικῆς χορωδίας στὸν Ναὸ τῆς Ἐνορίας μας.

Πέμπτη 3 Απριλίου 2025

Όποιος γνώρισε τον Χριστό πέταξε στα σκουπίδια τον παλιόν του εαυτό!


Κυκλοφορούσε σαν αγρίμι στην έρημο η Οσία Μαρία η Αιγυπτία η μεγαλύτερη ασκήτρια όλων των αιώνων.

Πριν 1.400 χρόνια μια κοπέλα, μόλις δώδεκα ετών, κάπου στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, μπλέκεται στα δίχτυα του αγοραίου έρωτα. Δίνεται με σώμα και ψυχή στην πτώση, στην αμαρτία, στη φθορά.
Η σαρκολατρεία, η ηδονοθηρία, η ακόρεστη λαγνεία την κατακυριεύουν πολύ νωρίς. Επί δεκαεπτά ολόκληρα χρόνια ζούσε αχόρταγα αυτή τη ζωή δίχως αναστολές, ντροπές, επιφυλάξεις, ενοχές και τύψεις. Θεωρούσε τον εαυτό της ελεύθερο, ανεξάρτητο, ανεξέλεγκτο και ακατανίκητο. Θαύμαζε την ωραιότητά της, τα πλούτη της, τις κατακτήσεις της και την προκλητικότητά της.

Ένα θαυμαστό σημείο που της συνέβη στα Ιεροσόλυμα και δεν μπορούσε να εισέλθει στο ναό την έκανε να γονατίσει, να δακρύσει, να θυμηθεί την αθωότητα των παιδικών της χρόνων. Άρχισε να κλαίει. Άρχισε η μεταστροφή της. Η φιλόσαρκη γίνεται ξαφνικά φιλόθεη.
Μεταμορφώνεται, ξεμασκοφορεί, φιλοκαλεί, ανασταίνεται. Στην καρδιά της, μετά από αυτή την απρόσμενη υπαρξιακή αλλαγή, κυριαρχεί ο θεός έρωτας. Η ζωή της λαμβάνει βαθύ νόημα. Πρόκειται για μια ηρωίδα, μάρτυρα και οσία.

Υπουργείο Πολιτισμού: Για να μη «μαγαριστεί» η Ακρόπολη είπαν «όχι» μέχρι και στον Λάνθιμο – Για το μαγάρισμα της Ορθοδοξίας λένε «ναι» σε όλους


Το υπουργείο Πολιτισμού ανακάλυψε... όρια στην τέχνη του Λάνθιμου, αλλά για τις βλασφημίες της Εθνικής Πινακοθήκης τα όρια αγνοούνται ακόμη

Συντάκτης: Ελευθέριος Ανδρώνης

Δεν ξέρω αν το πληροφορηθήκατε, αλλά η τέχνη στην Ελλάδα έχει τελικά όρια. Η μόνη περίπτωση που οι τέχνες έχουν το απεριόριστο και το ακαταλόγιστο βεβαίως – βεβαίως, είναι όταν βλασφημούν την Ορθοδοξία. Τότε, ναι, μπορεί ο καθένας να εξωτερικεύσει ελεύθερα όλον τον χριστιανοφοβικό του οίστρο.

Αλλά για οποιοδήποτε άλλο σύμβολο προσβάλλεται, σε πολλές περιπτώσεις KAI όρια βρίσκονται, KAI απαγορεύσεις επιβάλλονται. Τόσο αποφασιστικά όρια μπορεί να βάλει το υπουργείο Πολιτισμού και οι αρμόδιοι φορείς, που μπορούν να ρίξουν «άκυρο» ακόμα και σε σκηνοθετικούς «αστέρες» του Hollywood, όπως είναι ο Γιώργος Λάνθιμος, ο οποίος θεωρείται ο διασημότερος (και πιο επιτυχημένος) Έλληνας σκηνοθέτης.

Ο Μεγάς Κανών του Αγίου Ανδρέα Κρήτης: Εγερτήριο σάλπισμα για μετάνοια


Ο Μέγας Κανών ψάλλεται τμηματικά τις τέσσερις πρώτες ημέρες της Καθαρής Εβδομάδας και ολόκληρος την Πέμπτη της Ε´ εβδομάδας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Αποτελεί ένα εγερτήριο σάλπισμα που αποβλέπει στο να φέρει τον άνθρωπο σε συναίσθηση της αμαρτωλότητάς του και να τον οδηγήσει μέσα από τη συντριβή και τη μετάνοια κοντά στον Θεό.

Το πρωί τελείται η Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων και το απόγευμα μαζί με το Μικρό Απόδειπνο ψάλλεται ο Μέγας Κανών του Αγίου Ανδρέα Κρήτης.

Ο Μέγας Κανών είναι ο εκτενέστερος σε μήκος εκκλησιαστικός ύμνος της κατηγορίας των κανόνων. Η χρήση του κατά την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής οφείλεται στο βαθύτατα αγιογραφικό, διδακτικό και θεολογικό περιεχόμενό του, το οποίο ουσιαστικά αποτελεί προσκλητήριο για μετάνοια, συγχώρεση και ταπείνωση.

Περὶ νοερᾶς προσευχῆς

Ἀρχιμανδρίτου Γεωργίου Καψάνη (†), Ὁμιλίες σὲ Ἑορτὲς τοῦ Τριωδίου καὶ περὶ ἀρετῶν (τῶν ἐτῶν 1981-1991) Γ’. Ἔκδ. Ι. Μ. Ὁσίου Γρηγορίου, Ἅγιον Ὅρος 2017, σελ. 225.

Παραλάβαμε ἀπὸ τοὺς ἁγίους Πατέρες μας νὰ λέμε τὴν προσευχὴ· «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, Υἱὲ τοῦ Θεοῦ, ἐλέησόν με τὸν ἁμαρτωλόν». Αὐτὴ τὴν προσευχὴ ὅσο συχνὰ τὴν λέει ὁ Χριστιανός, τόσο περισσότερο λαμβάνει τὴν Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, εἰρήνη στὴν ψυχή του, φωτισμὸ στὸ μυαλό του καὶ δύναμη νὰ ἀντιμετωπίσει τὸν ἀγῶνα τῆς ζωῆς.

Αὐτὴ τὴν προσευχὴ δὲν μπορεῖ νὰ τὴν πεῖ κανείς, ἐὰν δὲν ἔχει την Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Διότι λέγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ὅτι «οὐδεὶς δύναται εἰπεῖν Κύριον Ἰησοῦν εἰ μὴ ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ» (Α’ Κορ. 12:3)· δηλαδή, «κανεὶς ἄνθρωπος δὲν μπορεῖ νὰ πεῖ τὸν Ἰησοῦ Χριστό, Κύριο, Θεό, παρὰ μόνον ἐὰν ἔχει την Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος». Γι’ αὐτὸ λοιπόν, κάθε φορὰ ποὺ ἕνας Χριστιανὸς λέγει τὸν Χριστὸ Κύριο, Θεό, αὐτὸ τὸ λέγει ἐπειδὴ ἔχει την Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος...

Ρ. Κένεντι: «Δεν τρώμε αληθινές τροφές αλλά ουσίες που μοιάζουν με τροφές»!


Σε μία τρομακτική καταγγελία προχώρησε δημοσίως ο υπουργός Υγείας των ΗΠΑ Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, ο οποίος είπε ότι πλέον οι άνθρωποι δεν καταναλώνουν τροφές, αλλά ουσίες που μοιάζουν με τροφές!

Στην πραγματικότητα ο Αμερικανός υπουργός υγείας επιβεβαίωσε αυτό που λίγο πολύ έχουμε διαπιστώσει άπαντες τα τελευταία χρόνια, ότι η ποιότητα της τροφής είναι πολύ κακή.

Κανείς πλέον δεν νιώθει ότι λαμβάνει από την τροφή τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και τις βιταμίνες που χρειάζεται ο οργανισμός γι’ αυτό και όλοι καταφεύγουν στα συμπληρώματα διατροφής από τα φαρμακεία.

Το πόσο πνευματικός είναι ένας άνθρωπος, το καταλαβαίνεις από... - Ελευθεριάδης Ελευθέριος


Το πόσο πνευματικός είναι ένας άνθρωπος, το καταλαβαίνεις από την ειρήνη που έχει μέσα του. Από την γαλήνη. Την πραότητα. Μπορεί ο κόσμος γύρω του να καίγεται, αυτός όμως μέσα του δεν σαλεύει…

Δεν υπάρχει ταραχή, όπου υπάρχει  Άγιο Πνεύμα…

Το πόσο πνευματικός είναι ένας άνθρωπος, το καταλαβαίνεις από την υπομονή του. Από την υπομονή που επιδεικνύει μπροστά στις δυσκολίες. Στις αναποδιές. Από το πως φέρεται, από το πώς τοποθετείται, όταν τα πράγματα στραβώνουν.

Το πόσο πνευματικός είναι ένας άνθρωπος το καταλαβαίνεις από τη χαρά. Από τη χαρά που έχει μέσα στη ψυχή του. Καρπός του Πνεύματος και αυτός… Από τους πρώτους…

Το πόσο πνευματικός είναι ένας άνθρωπος, το καταλαβαίνεις από το βλέμμα. Από το πως σε κοιτάζει. Από την καθαρότητα των ματιών…

Ακόμα και σε όλα και αν καταφέρει να σε κοροϊδέψει κάποιος άνθρωπος, τα μάτια του, θα λένε πάντα την αλήθεια…

Ψυχολόγος Ελευθεριάδης Ελευθέριος

Μνήμη του Oσίου Πατρός ημών Ιωσήφ του Υμνογράφου και του Oσίου Πατρός ημών και Oμολογητού Nικήτα Hγουμένου Mονής του Mηδικίου (3 Απριλίου)

Μνήμη του Oσίου Πατρός ημών Iωσήφ του υμνογράφου

Ζώντος Θεού συ θείος υμνητής Πάτερ,
Eγώ δε σου θανόντος υμνητής νέος.


Όσιος Ιωσήφ ο Υμνογράφος

Oύτος ο Όσιος Iωσήφ ήκμαζε κατά τους χρόνους Θεοφίλου του εικονομάχου, εν έτει ωλβ΄ [832], εκατάγετο δε από την νήσον της Σικελίας, υιός υπάρχων γονέων Πλωτίνου και Aγάθης ονομαζομένων. Ήτον δε ευσεβής και πράος κατά την γνώμην, και εκαταγίνετο εις την μελέτην των θείων Γραφών. Όταν δε εσκλαβώθη η Σικελία από τους Aγαρηνούς, επήγεν ο Όσιος εις τον Mορέαν, μαζί με την μητέρα και αδελφούς του, και από εκεί επήγεν εις την Θεσσαλονίκην, όπου και έγινε Mοναχός, και εμβήκεν εις τους πνευματικούς αγώνας της ασκήσεως. Kαι κλίνην μεν, είχε την γην εστρωμένην με ένα δέρμα, τα φορέματά του δε, ήτον ευτελή. H τροφή του, ήτον ολίγον ψωμί, και το πιοτόν του, ήτον το απλούν νερόν. Eμεταχειρίζετο αγρυπνίαν και στάσιμον ολονύκτιον. Έκλινε συνεχώς τα γόνατά του εις προσευχήν. Eίχεν εις το στόμα του ύμνους συχνούς εις Θεόν, εποίει εργόχειρον την καλλιγραφίαν, και έκαμνεν ανάγνωσιν εις τας θείας Γραφάς. Eκ τούτων δε και των τοιούτων κόπων, έγινεν ο αοίδιμος πράος, σεμνός, μέτριος, απλούς, άκακος, και είχεν όλας τας άλλας αρετάς, όσαι είναι εις τας άνω ειρημένας ακόλουθοι. Όθεν διά τας αρετάς του ταύτας, εχειροτονήθη Iερεύς. Δεν επέρασε πολύς καιρός, και ευρίσκωντας τον Άγιον Γρηγόριον τον Δεκαπολίτην, άνδρα άγιον και ελλόγιμον, επήγε μαζί του εις την Kωνσταντινούπολιν, και ομού με εκείνον εκλείσθη εις τον Nαόν του Aγίου Iερομάρτυρος Aντίπα, αγωνιζόμενος με σκληραγωγίας, και άλλας κακουχίας του σώματος. Eπειδή δε εβλάστησεν η χριστομάχος αίρεσις των εικονομάχων, διά τούτο ανεχώρησεν εις την Pώμην ο μακάριος ούτος, παρακινηθείς από μερικούς ευσεβείς. Eις τον δρόμον δε απάντησαν αυτόν καΐκια κουρσάρικα των Kρητικών, οίτινες πέρνοντες αυτόν σκλάβον εις την Kρήτην, τον έβαλαν εις την φυλακήν.

Τετάρτη 2 Απριλίου 2025

Η μεγαλύτερη προκοπή είναι η ταπείνωση


Κάποιος αδελφός ρώτησε έναν γέροντα: «Πώς μερικοί βλέπουν αποκαλύψεις και οπτασίες αγγέλων;» Και ο γέροντας απάντησε: «Μακάριος, παιδί μου, είναι αυτός που βλέπει πάντοτε τις αμαρτίες του· γιατί αυτός βρίσκεται πάντοτε σε εγρήγορση».

Είπε τότε ο αδελφός: «Εγώ, πάτερ, πριν από μέρες είδα κάποιον αδελφό να βγάζει δαίμονα από έναν άλλον». Ο γέροντας του αποκρίθηκε: «Εγώ δεν θέλω να βγάλω δαίμονες και να γιατρέψω αρρώστιες. Αυτό που θέλω και παρακαλώ τον Θεό είναι να μην μπει σ’ εμένα ο δαίμονας και να καθαρίσω τον εαυτό μου από τους ακάθαρτους λογισμούς· και τότε, πράγματι, θα έχω γίνει μέγας. Γιατί αν καθαρίσει κανείς την καρδιά του από τους ακάθαρτους λογισμούς και κάνει ακούραστα τον κανόνα της προσευχής του, σίγουρα θα αξιωθεί να πάει και αυτός στη βασιλεία των ουρανών μαζί με τους θαυματουργούς πατέρες».

Όσιος Πορφύριος: Όταν μια μητέρα προσεύχεται για τα παιδιά της, ο Θεός τα αγκαλιάζει κρυφά..


Ὅταν μιὰ μητέρα προσεύχεται γιὰ τὰ παιδιά της, ὁ Θεὸς τὰ ἀγκαλιάζει κρυφά..

Τα παι­διά με τους συ­νε­χείς επαί­νους δεν οι­κο­δο­μούν­ται σω­στά. Γί­νον­ται εγωι­στές και κε­νό­δο­ξοι. Θα θέ­λουν στη συ­νέ­χεια, σ’ όλη τους τη ζωή, να τους επαι­νούν συ­νε­χώς, έστω και αν τους λένε ψέ­μα­τα..

Όταν τα παι­διά εί­ναι τραυ­μα­τι­σμέ­να και πλη­γω­μέ­να από κά­ποιο σο­βα­ρό ζή­τη­μα, να μην επη­ρε­ά­ζε­στε που αν­τι­δρούν και μι­λούν άσχη­μα. Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα δεν το θέ­λουν, αλλά δεν μπο­ρούν να κά­νουν αλ­λιώς στις δύ­σκο­λες στιγ­μές. Μετά με­τα­νιώ­νουν. Αν όμως, εσείς εκνευ­ρι­στεί­τε και θυ­μώ­σε­τε, γί­νε­στε ένα με τον πο­νη­ρό και σας παί­ζει όλους..

Για την κακή συμ­πε­ρι­φο­ρά των παι­διών φταί­νε γε­νι­κά οι γο­νείς. Δεν τα σώ­ζουν ούτε οι συμ­βου­λές, ούτε η πει­θαρ­χία, ούτε η αυ­στη­ρό­τη­τα. Αν δεν αγιά­ζον­ται οι γο­νείς, αν δεν αγω­νί­ζον­ται, κά­νουν με­γά­λα λάθη και με­τα­δί­δουν το κακό που έχουν μέσα τους. Πρέ­πει οι γο­νείς να γί­νουν Άγιοι και μετά τα παι­διά θα αγια­στούν και αυτά. Μετά δεν θα υπάρ­χουν προ­βλή­μα­τα..

Ένας μόνο τρό­πος υπάρ­χει, για να μην έχου­με προ­βλή­μα­τα με τα παι­διά μας: η αγιό­τη­τα. Γί­νε­τε Άγιοι και δεν θα έχε­τε κα­νέ­να πρό­βλη­μα με τα παι­διά σας.

πηγή: https://simeiakairwn.wordpress.com/

Ρουμανία: Χιλιάδες στην «Πορεία υπέρ της Ζωής» -Μητροπολίτης Μαραμούρες: Έκκληση για προσευχή ώστε οι νέοι να κάνουν παιδιά


Συνολικά 2.500 πολιτιστικές, εκπαιδευτικές και φιλανθρωπικές δράσεις πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες περιοχές της Ρουμανίας και της Δημοκρατίας της Μολδαβίας στο πλαίσιο του «Μήνα υπέρ Ζωή» (Μάρτιος 2025), ενώ περίπου 300.000 άτομα συμμετείχαν στην «Πορεία υπέρ της Ζωής» για να στείλουν ένα ηχηρό μήνυμα υπέρ της ζωής και υπέρ του δικαιώματος του αγέννητου παιδιού.

Της Σβετλάνα Λεβίτσκι

Οι εκδηλώσεις κορυφώθηκαν στις 25 Μαρτίου σε αρκετές τοποθεσίες στη Ρουμανία και τη Δημοκρατία της Μολδαβίας. Στη Ρουμανία, το 2025 είναι η 15η χρονιά του «Μήνα υπέρ της Ζωής».

H 1η Απριλίου 1955 όπως βιώθηκε στην Κύπρο


Οι αρχηγοί του αγώνα της ΕΟΚΑ, Αρχιεπίσκοπος Μακάριος και στρατηγός Γεώργιος Γρίβας Διγενής 
(αμφότεροι στο κέντρο) μαζί με αγωνιστές.



«Η νύχτα της 31ης του Μάρτη προς την 1η του Απρίλη 1955 ήταν μια γαληνεμένη ανοιξιάτικη νύκτα που μοσχοβολούσε απ’ τη λεπτή ευωδιά των ολάνθιστων λεμονόδενδρων. Κατά τ’ άλλα ήταν μια συνηθισμένη νύχτα.» Έτσι αρχίζει το βιβλίο της για τον απελευθερωτικό αγώνα του 1955-1959 η Ελενίτσα Σεραφείμ – Λοΐζου («Ο απελευθερωτικός αγώνας της Κύπρου 1955-1959». Όπως τον έζησε μια τομεάρχις, Λευκωσία 2005), κατόπιν τομεάρχης της ΕΟΚΑ στη Λάρνακα (από τις 6 Σεπτ. 1956 μέχρι τη σύλληψή της, στις 11 Δεκεμβρίου 1956 και από τις 17 Μαΐου 1958 μέχρι το τέλος του αγώνα). Την ίδια νύχτα, της Πέμπτης, 31ης Μαρτίου προς την Παρασκευή, 1η Απριλίου 1955, οι μεγάλες κυπριακές πόλεις συγκλονίστηκαν από εκρήξεις βομβών που είχαν τοποθετηθεί σε διάφορα κυβερνητικά κτίρια.

Πέμπτη του Μεγάλου Κανόνος (Ε’ Εβδομάδα Νηστειών)

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Πέμπτῃ τῆς πέμπτης Ἑβδομάδος τῶν Νηστειῶν, κατὰ τὴν ἀρχαίαν παράδοσιν, ψάλλομεν τὴν Ἀκολουθίαν τοῦ Μεγάλου καὶ κατανυκτικοῦ Κανόνος.

Τρόπους, Ἰησοῦ, κατανύξεως δίδου,
ᾌδουσι νυνὶ Κανόνα σοι τὸν Μέγαν.
Άγιος Ανδρέας Κρήτης

Τον κανόνα αυτόν, τον μεγαλύτερο απ’ όλους, τον συνέθεσε με άριστο και τεχνικότατο τρόπο ο άγιος πατέρας μας Ανδρέας ο Κρήτης, που ονομαζόταν και Ιεροσολυμίτης.

Αυτός έζησε οσιακή και θεοφιλή ζωή και άφησε στην Εκκλησία του Θεού πολλά ψυχωφελή συγγράμματα, δηλαδή λόγους και κανόνες πανηγυρικούς.

Κοντά σε πολλά άλλα έκανε και τον παρόντα Μέγα Κανόνα, που έχει άπειρη κατάνυξη, διότι μέσα σ’ αυτόν συγκέντρωσε και έβαλε όλες τις ιστορίες της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης, από τον Αδάμ μέχρι την ανάληψη του Χριστού και το κήρυγμα των Αποστόλων.

Με αυτόν λοιπόν τον κανόνα παρακινεί κάθε ψυχή να μιμείται όσο μπορεί τα καλά παραδείγματα που ιστορούνται και να αποφεύγει τα κακά, και πάντα να ανατρέχει προς τον Θεό με μετάνοια και δάκρυα και κάθε θεάρεστη πράξη.

Τόσο όμως όμορφα και μελωδικά ρέει αυτός ο κανόνας, ώστε είναι ικανός να μαλακώσει και την πιο σκληρή καρδιά και να την παρακινήσει στην αρετή, αρκεί να ψάλλεται με συντετριμμένη καρδιά και την πρέπουσα προσοχή.

Το Άγιο Όρος για τα βλάσφημα έργα της Εθνικής Πινακοθήκης


Με έντονο ύφος, η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους απέστειλε επίσημη επιστολή διαμαρτυρίας στην Υπουργό Πολιτισμού, κ. Λίνα Μενδώνη, για την πρόσφατη έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη, η οποία περιελάμβανε έργα που, κατά την κρίση των Αγιορειτών Πατέρων, προσβάλλουν βάναυσα το Ορθόδοξο φρόνημα και την πίστη του λαού.

Στην επιστολή, που φέρει ημερομηνία 26 Μαρτίου 2025 και υπογράφεται από αντιπροσώπους όλων των Ιερών Μονών της Αθωνικής Πολιτείας, γίνεται σαφής λόγος για πρόκληση και βλασφημία, καθώς έργα της έκθεσης «περιέχουν απροκάλυπτη περιφρόνηση και εμπαιγμό της Ιεράς Εικόνας της Υπεραγίας Θεοτόκου και του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού».

Ακολουθεί η επιστολή της Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Όρους

Τρίτη 1 Απριλίου 2025

Ο αγώνας της ΕΟΚΑ για την ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα (βίντεο)

 

πηγή: https://koukfamily.blogspot.com/

Η Οσία Μαρία η Αιγυπτία, υπόδειγμα μετανοίας - (Αγ. Νικολάου Βελιμίροβιτς)


Η μνήμη της Οσίας γιορτάζεται την 1ην Απριλίου.

Τον βίο της θαυμαστής αυτής όσιας έγραψε ο άγιος Σωφρόνιος, Πατριάρχης Ιεροσολύμων.
Κάποτε, κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, ένας ιερομόναχος, ο Γέρων Ζωσιμάς, αποσύρθηκε μέσα στην έρημο πέραν του Ιορδάνου. Οδοιπορούσε επί είκοσι ημέρες, χωρίς να δει ψυχή, όταν, ξαφνικά, μια ανθρώπινη φιγούρα με ζαρωμένο γυμνό σώμα και κατάλευκα σαν χιόνι μαλλιά πέρασε φευγαλέα από μπροστά του κι έγινε άφαντη. Ο Γέροντας έτρεχε ξοπίσω της για αρκετή ώρα, μέχρι που η φιγούρα στάθηκε σε ένα ρυάκι και τον κάλεσε με το όνομά του: «Αββά Ζωσιμά», του είπε, «συγχώρεσέ με χάριν του Κυρίου· δεν μπορώ να εμφανιστώ σε σένα, διότι είμαι μια γυναίκα γυμνή».

Σε αφήνει να πέφτεις


Όσιος Ιωσήφ Ησυχαστής

Πρόσεχε να μήν κατακρίνεις. Διότι από αυτό παραχωρεί ο Θεός και φεύγει η Χάρη και σε αφήνει ο Κύριος να πέφτεις, να ταπεινώνεσαι, να βλέπεις τα δικά σου σφάλματα.

Αλλ’ όταν υποχωρεί η Χάρη για να δοκιμαστεί ο άνθρωπος, τότε γίνονται όλα σαρκικά και πέφτει η ψυχή. Συ όμως, τότε μή χάνεις την προθυμία σου, άλλα φώναζε διαρκώς την ευχή με βία, με το ζόρι, με πόνο πολύ. «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με».

Και πάλι και πολλές φορές, το ίδιο συνεχώς. Και σαν να ατενίζεις νοερά τον Χριστό να του λέγεις: «…Δόξα σοι, δόξα σοι, ο Θεός μου». Και υπομένοντας, πάλι θα έλθει η Χάρη, πάλι η χαρά. Όμως και πάλι ο πειρασμός και η λύπη, η ταραχή και τα νεύρα.

Αλλά και πάλιν αγώνας, νίκη, ευχαριστία. Και αυτό γίνεται μέχρις ότου σιγά-σιγά καθαρίζεσαι από τα πάθη και γίνεσαι πνευματικός.

πηγή: https://simeiakairwn.wordpress.com/

Να προσεύχεσθε. Η προσευχή έχει μεγάλη δύναμη – Παύλος Μητροπολίτης Σιατίστης

 

πηγή: https://enromiosini.gr/

Πώς η αιώνια συζυγική «αγάπη» οδηγεί σε αιώνια απώλεια


Πάνω από το 75% των Ολλανδών υποστηρίζει την ιδέα της «διπλής ευθανασίας» με τον/την σύζυγό τους

Από το «Μαμά, Μπαμπάς και Παιδιά»

Η Ολλανδία είναι μία από τις χώρες με τη μεγαλύτερη υποστήριξη της ευθανασίας σε όλο το κόσμο. Η αποδοχή της είναι τόσο ευρεία, ώστε πρόσφατη έρευνα αποκάλυψε ακόμη μεγαλύτερη προθυμία πολιτών της να αγκαλιάσουν την κουλτούρα του θανάτου.

Συγκεκριμένα, οι NL Times ανέφεραν ότι τα τρία τέταρτα των Ολλανδών πολιτών με συντρόφους, υποστηρίζουν την ιδέα της διπλής ευθανασίας, στην οποία και οι δύο σύντροφοι σκόπιμα πεθαίνουν μαζί με ιατρικά υποβοηθούμενη αυτοκτονία. Η έρευνα έγινε με αφορμή τον θάνατο του πρώην πρωθυπουργού της Ολλανδίας Dries van Agt και της συζύγου του Eugenie, οι οποίοι πέθαναν μαζί με ευθανασία σε ηλικία 93 ετών πέρυσι τον Φεβρουάριο.(1) Λίγο καιρό μετά τον θάνατο αυτού του ζευγαριού, άλλο ένα ζευγάρι Ολλανδών - ο Jan Faber και η σύζυγός του Els van Leeningen – αποφάσισαν να πεθάνουν μαζί, παρόλο που κανένας από τους δύο δεν είχε κάποια θανατηφόρα ασθένεια. Και οι τέσσερις θάνατοι σημειώθηκαν πέρυσι.

Νομίζουμε ότι πνευματική ζωή είναι ο εκκλησιασμός, η ήρεμη ζωή, το να μην πέφτεις σε μεγάλα αμαρτήματα (κυρίως σαρκικά), η νηστεία


Κι όμως το κάνουμε. Και το κάνουμε φωνακτά, το κάνουμε επιδεικτικά, να δείξουμε σε όλους ότι ενδιαφερόμαστε για τα αιώνια ενώ συγχρόνως εμμένουμε στα πρόσκαιρα. Μιλούμε για την αγάπη και την ταπείνωση του Θεού ενώ συγχρόνως επιζητούμε πρωτοκαθεδρίες και δικαιώματα. Προβάλλουμε τον Χριστό και συγχρόνως ρίχνουμε λάσπη στο πρόσωπό Του με την αμετανοησία μας. Μιλούμε για πνευματική ζωή ενώ παραμένουμε χωρίς πνευματικό, χωρίς άσκηση, χωρίς συγχώρεση.

Μιλούμε λοιπόν για πνευματική ζωή. Ποια ζωή; Γι’ αυτήν που καταναλώνουμε διαδικτυακά; γι’ αυτήν που καταναλώνουμε σε μπαρ, σε διασκεδάσεις, σε αθλητικούς αγώνες;
Ποια ζωή ποθούμε τελικά;
Και σ’ αυτήν την ερώτηση απαντούμε, “την εν Χριστώ ζωή”.
Κι όμως δεν κάνουμε τίποτα για να την ζήσουμε. Πηγαίνουμε στον πνευματικό γιατί «πρέπει», και δεν νιώθουμε να μας ελέγχει τίποτα, δεν έχουμε κάτι να του πούμε. Γιατί;

«Πώς θα ανέβω την κλίμακα;» - π. Γεώργιος Σχοινάς

 

πηγή: https://www.youtube.com/

Δευτέρα 31 Μαρτίου 2025

Φ. Κόντογλου: ανθρωπότητα, καταματωμένη από την περιπλάνησή της, πεινασμένη, γυμνή κι’ απελπισμένη, κράζει στους καταφρονεμένους ασκητάδες, να την κρατήσουνε από το χέρι για να μη βουλιάξει μέσα στην αφρισμένη και μελανή θάλασσα της απιστίας

Ύδωρ Αθανασίας.

Oι Πατέρες της Oρθοδοξίας – Iωάννης της Kλίμακος
Κόντογλου Φώτης

Ιωάννης της Κλίμακος_St. John Climacus of the Ladder_ Св Иоа́нн Ле́ствичник_25712

…Ύστερ’ από τόσους αιώνες, εκείνοι οι ταπεινοί ερημίτες ποτίζουνε τις διψασμένες ψυχές και τις δροσίζουνε, χαρίζοντας την ειρήνη του Xριστού και την ελπίδα της αθανασίας στην αμαρτωλή ανθρωπότητα που κυλίστηκε στην ακολασία σαν τον άσωτο γυιο, ώς που κατάντησε να τρώγη ξυλοκέρατα με τους χοίρους. Aυτή η ανθρωπότητα, καταματωμένη από την περιπλάνησή της, πεινασμένη, γυμνή κι’ απελπισμένη, κράζει στους πτωχούς τω πνεύματι, στους καταφρονεμένους ασκητάδες, να της δώσουνε βοήθεια, να την κρατήσουνε από το χέρι για να μη βουλιάξη μέσα στην αφρισμένη και μελανή θάλασσα της απιστίας, σαν τον απόστολο Πέτρο. K’ οι άγιοι γέροντες, που ζήσανε πριν από πεντακόσια, χίλια, χίλια πεντακόσια χρόνια, κι’ απομείνανε λησμονημένοι από τον άνθρωπο, που μέθυσε από τα γεννήματα του μυαλού του και θέλησε να στήση το θρόνο του απάνω από το Θεό, βλέποντάς τον, λοιπόν, να παραδέρνη ελεεινός και ξετραχηλισμένος μέσα στην ανεμοζάλη της απιστίας και να φωνάζη “βοήθεια!”, σκύβουνε πονετικά και τον τραβάνε από το χέρι, εκεί που τρέμει σύγκορμος, και του λένε με τη γλυκειά μα κι’ αυστηρή φωνή τους, τα λόγια που είπε ο Kύριος στον Πέτρο, σαν τον είδε να βουλιάζη: “Oλιγόπιστε, εις τι εδίστασας;”

Η woke δικτατορία επελαύνει σε ΕΕ-Βρετανία: Δημοτικό σχολείο στο Ηνωμένο Βασίλειο απαγόρευσε τη γιορτή του Πάσχα λόγω «συμπεριληπτικότητας»


Ο διωγμός του Χριστιανισμού συνεχίζεται - Σταμάτησαν τους καθιερωμένους εορτασμούς του Πάσχα για να μην ενοχλούνται οι μουσουλμάνοι μετανάστες!

Ελευθέριος Ανδρώνης

Τα δυτικά κράτη που παραμένουν προσδεμένα στο άρμα του Νταβός, συνεχίζουν ακάθεκτα την κάθοδό τους προς τον πάτο του πολιτισμού, επιμένοντας να πολεμούν λυσσαλέα τη χριστιανική ρίζα των λαών, αλλά και τον ίδιο τον Χριστό.

Στα πλαίσια της πρόθεσης να λειτουργεί συχνά αυτή η στήλη ως παρατηρητήριο των χριστιανοφοβικών εξάρσεων που συμβαίνουν διεθνώς, αναφέρω μια υπόθεση που έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, και αφορά την απόφαση ενός δημοτικού σχολείου να ακυρώσει για πρώτη φορά τα παραδοσιακά δρώμενα που γίνονται για τη γιορτή του Πάσχα.

Οἱ Χαιρετισμοὶ καὶ τὰ μάγια


ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΔΙΔΑΧΑΙ

Οἱ Χαιρετισμοὶ καὶ τὰ μάγια

«Ἐν τῇ κοιμήσει τὸν κόσμον οὐ κατέλιπες Θεοτόκε».

Ναὶ ἔτσι ἀκριβῶς εἶναι: Ἡ Παναγία μας ποτὲ δὲν μᾶς ἐγκατέλειψε. Εἶναι ἡ Μητέρα τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τὰ πάντα δύναται νὰ κάνη. Στὴν εὐχὴ τοῦ Ἀποδείπνου λέγουμε:

«Καὶ πάρεσό μοι ἀεὶ ὡς ἐλεήμων καὶ συμπαθὴς καὶ φιλάγαθος, ἐν μὲν τῷ παρόντι βίῳ θερμὴ προστάτις καὶ βοηθός, τάς τῶν ἐναντίων ἐφόδους ἀποτειχίζουσα καὶ πρὸς σωτηρίαν καθοδηγοῦσά με· καὶ ἐν τῷ καιρῷ τῆς ἐξόδου μου τὴν ἀθλίαν μου ψυχὴν περιέπουσα καὶ τὰς σκοτεινὰς ὄψεις τῶν πονηρῶν δαιμόνων πόρρω αὐτῆς ἀπελαύνουσα…».

Η ΣΦΑΓΗ ΤΗΣ ΧΙΟΥ (30 Μαρτίου 1822) μέσα από τον πίνακα του Ε. Ντελακρουά


Η Σφαγή της Χίου (Scène des massacres de Scio), 1824. Ευγένιος Ντελακρουά 
(Eugène Ferdinand Victor Delacroix) (1798 – 1863). Παρίσι, Μουσείο Λούβρου.

Η ανανεωμένη διεθνής προσοχή για την Ελληνική επανάσταση, για την οποία κατέφθαναν πληροφορίες όλο και πιο ανη­συχητικές, θα πρέπει με κάποιον τρόπο να είχε εντυπωσιάσει ιδιαίτερα τον Ντελακρουά, ώστε την άνοιξη του 1823 σημείωσε: «Αποφάσισα να ζωγραφίσω για το Σαλόνι κάποιες σκηνές από τη σφαγή της Χίου». Ήταν ένα από τα πιο ωμά γεγονότα του πολέμου, που συνέβη το προηγούμενο έτος, τον Απρίλιο του 1822, όταν οι Τούρκοι έσφαξαν περίπου είκοσι χιλιάδες Έλληνες στο νησί της Χίου, αναγκάζοντας τους επιζώντες να τραπούν σε φυγή.

Μια ρωγμή ζητάει ο Θεός…


Βλέπεις ανθρώπους με πάθη και αμαρτίες, λάθη και σφάλματα και μόλις λίγο στραφούν στο Χριστό γεύονται μεγάλες χαρές πνευματικές.

Κι άλλοι, χρόνια από παιδιά ίσως στο χώρο της εκκλησίας, και η ζωή τους άγευστη και άχρωμη από την εμπειρία του Θεού και την γλυκύτητα της Χάριτος.

Τότε μοιραία μέσα σου γεννιούνται ερωτήματα, «μα γιατί; τι φταίει άραγε;». Την απάντηση την πήρα μια όμορφη νύχτα σε ένα κελί του Αγίου Όρους.

π. Δημήτριος Μπόκος: Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ



Στὴν καρδιὰ τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἀσκητικῆς παράδοσης χτυπάει ἡ περίφημη «Κλίμακα». Κορυφαῖο βιβλίο ἀναφορᾶς γιὰ τὴν ὀρθόδοξη πνευματικότητα, ἀξεπέραστο ἐδῶ καὶ χίλια πεντακόσια χρόνια, γραμμένο ἀπὸ ἕναν ἀσκητή-ὁρόσημο, τὸν ἅγιο Ἰωάννη ἡγούμενο τοῦ Σινᾶ. Εἶναι τόσο σπουδαία ἡ μορφή του καὶ ἡ πνευματική του σοφία ποὺ μὲ χαρισματικὸ τρόπο ἀποτυπώνεται στὸ ἐν λόγῳ σύγγραμμά του, ποὺ ἡ Ἐκκλησία τὸν προβάλλει ἐν μέσῳ τῆς Μεγάλης Σαρακοστῆς σὰν διαχρονικὸ πρότυπο πνευματικῆς ζωῆς (Κυριακὴ Δ΄ Νηστειῶν).

Ἀπὸ τὸν ἕκτο αἰώνα καὶ μετὰ λοιπὸν ὁ ἅγιος Ἰωάννης μὲ τὰ ζωοποιά του νάματα, «ὡς πηγὴ ἀνεξάντλητος, ἀντλουμένη» συνεχῶς καὶ «χεομένη», ἀλλὰ παραμένουσα ἐσαεὶ «ἀδαπάνητος», ποτίζει καὶ αὐξάνει πνευματικὰ τὰ τέκνα τῆς Ἐκκλησίας. Ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τῆς Σαρακοστῆς στὶς ἱερὲς μονὲς ἀρχίζει ἡ καθημερινὴ ἀνάγνωση τῆς «Κλίμακος». Διαβάζουμε στὸ βιβλίο τοῦ Τριωδίου ἤδη ἀπὸ τὴν Καθαρὰ Δευτέρα, τὴν πρώτη μέρα τῆς νηστείας: «Καὶ εὐθὺς ἀναγιγνώσκομεν εἰς τὴν Κλίμακα». Καὶ λίγο παρακάτω: «Εἶτα γίνεται ἀνάγνωσις εἰς τὴν Κλίμακα». Τὸ βιβλίο σήμερα εἶναι ἤδη μεταφρασμένο σὲ γλώσσα ἁπλὴ καὶ μπορεῖ καὶ πρέπει ὁ κάθε Χριστιανὸς νὰ τὸ κάνει καθημερινὸ πνευματικό του ἐντρύφημα.

Μνήμη του Αγίου Ιερομάρτυρος Υπατίου, Ακακίου Επισκόπου Μελιτινής του Ομολογητού και Αυδά Επισκόπου και των συν αυτώ Αγίων των εν Περσία μαρτυρησάντων (31 Μαρτίου)


Kτείνει γυνή βαλούσα καιρίαν λίθω,
Tον Yπάτιον, φευ γυναικί αθλία!
Πρώτη Yπατίω βιότου πέρας εν τριακοστή.


Άγιος Ιερομάρτυς Υπάτιος Επίσκοπος Γαγγρών. Μικρογραφία (Μινιατούρα) 
στο Μηνολόγιο του Βασιλείου Β’

O εν Aγίοις Πατήρ ημών Yπάτιος ήτον κατά τους χρόνους Kωνσταντίνου του Mεγάλου εν έτει τιη΄ [318], γνωριζόμενος ένας από τους τριακοσίους και θεοφόρους Πατέρας τους εν Nικαία το πρώτον συνελθόντας, εν έτει τκε΄ [325]. Oύτος λοιπόν διά την ενάρετον αυτού και ένθεον πολιτείαν, μεγάλα ετέλεσε θαύματα, και πολλά πλήθη των απίστων επρόσφερεν εις τον Xριστόν, και οίκον κατασκευάσας, υπεδέχετο τους εκ του γένους αυτού προστρέχοντας εις αυτόν. Oύτος ηφάνισε με τον λόγον του εκείνους, οπού επερικύκλοναν την χώραν την καλουμένην Aσπλαγκάς. Kαι όταν επεριπάτει την νύκτα, εφωτίζετο από ένα θείον και λαμπρόν φως. Kαι νερόν δε αλμυρόν εις γλυκύ μετέβαλεν. Eις τους χρόνους δε Kωνσταντίου του υιού του Mεγάλου Kωνσταντίνου, ένας μέγας δράκων ελθών από ένα μέρος, εμβήκε μέσα εις τον βασιλικόν θησαυρόν, ο οποίος ως λέγουσι, τόσον φόβον επροξένει εις τους ανθρώπους, ώστε οπού δεν ετόλμα να πλησιάση τινάς εις τον θησαυρόν. Όποιος δε ετόλμα να πλησιάση, αυτός ευθύς εθανατόνετο από τον δράκοντα. Όθεν εκ τούτου ο βασιλεύς ευρίσκετο εις απορίαν, και τι να κάμη δεν ήξευρεν.

Άλλη μια φορά... - Ελευθέριος Ελευθεριάδης


Άλλη μια φορά, αλλάζει η ώρα.

Άλλη μια φορά, η μέρα μεγαλώνει λίγο πιο πολύ.

Άλλη μια φορά, λίγο παραπάνω φως.

Άλλη μια φορά, το σκοτάδι όλο και μικραίνει.

Άλλη μια φορά, η φύση μοιάζει να ξυπνά.

Άλλη μια φορά, ο χειμώνας μένει πάλι πίσω.

Άλλη μια φορά, γλυκές Παρασκευές για Χάρη Της.

Άλλη μια φορά Προηγιασμένες και Κατανυκτικοί, με τον αέρα να μοσχοβολά γιασεμί και πασχαλιά.

Άλλη μια φορά Μεγαλοβδομάδα και Χριστός Ανέστη…

Δόξα τω Θεώ.
Για όλα.

Μην χάνεις Άνθρωπε την ελπίδα σου.
Μην χάνεις την ελπίδα σου όσο υπάρχει Άνοιξη, Χαιρετισμοί και Χριστός Ανέστη.

Καλή και ευλογημένη εβδομάδα.

Ψυχολόγος Ελευθεριάδης Ελευθέριος