Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2024

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΙΝ [:Ματθ. 2,13-23] ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ


ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΙΝ [:Ματθ.2,13-23] [:Ματθ. 2,13-23]

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ

«Τότε Ἡρῴδης ἰδὼν ὅτι ἐνεπαίχθη ὑπὸ τῶν μάγων, ἐθυμώθη λίαν, καὶ ἀποστείλας ἀνεῖλε πάντας τοὺς παῖδας τοὺς ἐν Βηθλεὲμ καὶ ἐν πᾶσι τοῖς ὁρίοις αὐτῆς ἀπὸ διετοῦς καὶ κατωτέρῳ, κατὰ τὸν χρόνον ὃν ἠκρίβωσε παρὰ τῶν μάγων (:Τότε ὁ Ἡρώδης, ὅταν εἶδε ὅτι οἱ μάγοι τὸν ἐξαπάτησαν καὶ τὸν ξεγέλασαν, θύμωσε πολύ. Ἔστειλε λοιπὸν στρατιῶτες, οἱ ὁποῖοι σκότωσαν ὅλα τὰ παιδιὰ ποὺ ἦσαν στὴ Βηθλεὲμ καὶ σὲ ὅλα τὰ περίχωρα καὶ τὰ σύνορά της, ἀπὸ ἡλικία δύο ἐτῶν καὶ κάτω, σύμφωνα μὲ τὸ χρονικὸ διάστημα ποὺ ἐξακρίβωσε ἀπὸ τοὺς μάγους)» [Ματθ. 2,13].

Η θεία ελεημοσύνη…


Η θεία ελεημοσύνη…

Ένα θαυμαστό περιστατικό που συνέβη τα Χριστούγεννα του 1987.

πατρός Στεφάνου Αναγνωστοπούλου

Δεκέμβριος του ’87… Περπατά στο δρόμο ένας χριστιανός. Έξω από μια εκκλησία ένας ζητιάνος σχεδόν γυμνός, παραμονές των εορτών, χειμώνας, σαρακοστή Χριστουγέννων είπαμε, το κρύο τσουχτερό, κρυώνει.

Τον βλέπει ο χριστιανός, τον λυπάται, βγάζει από πάνω του το μάλλινο χοντρό σακάκι και το βάζει στο ζητιάνο. Ευχαριστώ του λέει εκείνος και απλώνει ο ζητιάνος το χέρι και του δίδει ένα κομμάτι αντίδωρο τυλιγμένο σ’ ένα χαρτί.

Άλλο πράγμα ο Santa Claus της Coca Cola και άλλο ο Αϊ Βασίλης της Ορθοδοξίας


*Ο σημερινός Αϊ-Βασίλης (Santa Claus) είναι δημιούργημα του αγγλοσαξωνικού κόσμου και απηχεί την νοοτροπία του. Εμείς ταυτίσαμε τον δυτικό αυτόν «τύπο» με τον Αϊ-Βασίλη, αφού εξοβελίσαμε τον δικό μας Άγιο Βασίλειο.

Ο δικός μας Άϊ Βασίλης, ο Άγιος Βασίλειος της Ορθοδοξίας, ο Πατέρας της Εκκλησίας και διδάσκαλος της Οικουμένης, τι σχέση μπορεί να έχει με αυτόν της παγκοσμιοποίησης και της Νέας εποχής;

1.Είναι λεπτός, ολιγαρκής, ασθενικός, με μακριά μαύρη γενειάδα, αφού δεν πρόλαβε να γεράσει (έφυγε σε ηλικία 49 ετών) και γενικά πρόσωπο άσκησης και όχι ευτραφέστατος, με προτεταμένη κοιλιά, ροδοκόκκινα μάγουλα, γαλανομάτης και πονηρός γέρος, δηλαδή πρόσωπο της καλοπέρασης που είναι ο άλλος!

Μνήμη Ιωσήφ του Μνήστορος, Ιακώβου του Αδελφοθέου και Δαβίδ του Προφήτου (Κυριακή μετά την Χριστού Γέννησιν)

Kυριακή μετά την Xριστού Γέννησιν, μνήμην επιτελούμεν των Aγίων και δικαίων Iωσήφ του Mνήστορος, Iακώβου του Aδελφοθέου, και Δαβίδ του Προφήτου και βασιλέως1

Εις τον Ιωσήφ
Tιμώ Iωσήφ μνήστορα της Παρθένου,
Ως εκλεγέντα φύλακα ταύτης μόνον.
Άγιος Ιωσήφ ο Μνήστωρ. Φωτογραφία από την μικρογραφία (Μινιατούρα) της Χριστού Γεννήσεως στο Μηνολόγιο του Βασιλείου Β ‘

Ερμηνευτικό σχόλιο στο αποστολικό ανάγνωσμα της Κυριακής μετά του Χριστού Γέννησιν [Γαλ. 1,11-19]


Από τον κ.Δημήτριο Ρίζο *

“Ἕτερον τῶν ἀποστόλων οὐκ εἶδον εἰ μὴ Ἰάκωβον τὸν ἀδελφὸν τοῦ Κυρίου”

Τὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα ποὺ ἀκούσαμε σήμερα ἀκούγεται καὶ   τὴν     εἰκοστὴ   Κυριακὴ   στὴν   σειρὰ   τοῦ   Κυριακοδρομίου. Ὅμως   σήμερα   εἶναι   ἡ   Κυριακὴ   μετὰ   τὴν   Χριστοῦ   Γέννησιν κατὰ τὴν ὁποία ἡ Ἐκκλησία μας τιμᾶ ἑορταστικά, ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὴν ἡμερομηνία, τὸν Ἰωσὴφ τὸν μνήστορα, τὸν προφήτη Δαυὶδ καὶ τὸν ἅγιο Ἰάκωβο τὸν ἀδελφόθεο. Τὸν μὲν Ἰωσὴφ ποὺ ὑπηρέτησε   τὴν   σάρκωσι   τοῦ   Λόγου,   τὸν   Δαυὶδ   ποὺ   τὴν προφήτευσε, καὶ τὸν Ἰάκωβο ποὺ τὴν κήρυξε. 

Στὸ ἀνάγνωσμα ὑπάρχει χωρίο στὸ ὁποῖο ἀναφέρεται ἀπὸ τὸν ἀπόστολο Παῦλο ὁ ἀδελφόθεος Ἰάκωβος μὲ πολὺ τιμητικὸ τρόπο. Καὶ αὐτὸ τὸ συγκεκριμένο χωρίο θὰ δοῦμε σήμερα. Γράφει ὁ Παῦλος·«Ἕτερον   τῶν   ἀποστόλων   οὐκ   εἶδον   εἰ   μὴ   Ἰάκωβον   τὸν ἀδελφὸν   τοῦ   Κυρίου».   Δὲν   εἶδα   κανέναν   ἄλλον   ἀπὸ   τοὺς ἀποστόλους παρὰ μόνον τὸν Ἰάκωβο τὸν ἀδελφὸ τοῦ Κυρίου. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος στὴν ἐπιστολὴ πρὸς Γαλάτας γράφει ὅτι ἦταν ζηλωτὴς καὶ φανατικὸς Ἰουδαῖος καὶ σκληρὸς διώκτης τῶν Χριστιανῶν, μέχρι ποὺ ὁ Κύριος εὐδόκησε καὶ τὸν κάλεσε στὸ   ἀποστολικὸ   ἀξίωμα   καὶ   τοῦ   ἀνέθεσε   νὰ   κηρύξη   τὸ εὐαγγέλιο στὰ ἔθνη. Ἡ μεταστροφή του ἔγινε γνωστή, ἀλλὰ δυσκολεύθηκαν οἱ πιστοὶ νὰ τὸν δεχθοῦν. 

Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2024

26 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ: Η ΣΥΝΑΞΙΣ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ

Γράφει ο κ.Δημήτριος Ρίζος

Φλώρινα, 26.12.24

Κατὰ τὴν ἐκκλησιαστική μας παράδοσι ἔχει ὁρισθῆ τὴν ἑπομένη ἡμέρα μεγάλης ἑορτῆς νὰ ἑορτάζεται ἡ σύναξις τοῦ κυρίου προσώπου τῆς προλαβούσης μεγάλης ἑορτῆς. 

Ἔτσι, γιὰ παράδειγμα, τὴν ἑπομένη τῶν Θεοφανείων γίνεται ἡ Σύναξις τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου, ὁ ὁποῖος στὴν κύρια ἑορτὴ ἦταν ὁ «Προεξάρχων τῆς πανηγύρεως». Στὶς 2 Φεβρουαρίου ἔχομε τὴν ἑορτὴ τῆς Ὑπαπαντῆς, καὶ τὴν ἑπομένη γίνεται ἡ Σύναξις τοῦ ἁγίου Συμεὼν τοῦ Θεοδόχου. Στὶς 25 Μαρτίου ἑορτάζομε τὸν Εύαγγελισμὸ τῆς Θεοτόκου καὶ τὴν ἑπομένη γίνεται ἡ Σύναξις τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριήλ, ποὺ πρωταγωνίστησε στὸν Εὐαγγελισμό.

Μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο καὶ παρατείνεται ὁ ἑορτασμὸς μεγάλου γεγονότος, καὶ ἀποδίδεται τιμὴ ἰδιαίτερη σὲ πρόσωπο μὲ σημαντικὸ ρόλο

Στὴν περίπτωσί μας τώρα στό «μέγα καὶ παράδοξον θαῦμα», ὅπως ψάλλει ἡ Ἐκκλησία μας γιὰ τὴν Γέννησι τοῦ Κυρίου μας, ἂν ὑπάρχει ἕνα πρόσωπο ποὺ ἔχει κύριο ρόλο, αὐτὸ εἶναι ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, ἡ «Προεκλεχθεῖσα» ἀπὸ αἰώνων, νὰ γίνη  μητέρα τοῦ Θεοῦ. Αὐτὴ ἀνέλαβε τὴν μεγάλη εὐθύνη, καὶ ἔδωσε τὴν συγκατάθεσί της νὰ ἀναλάβη τὸ σωτήριο ρόλο στὸ σχέδιο τοῦ Θεοῦ γιὰ τὴν σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Αὐτὸ ἔγινε τὴν ἡμέρα τοῦ Εὐαγγελισμοῦ ὅταν τὴν ἐπισκέφθηκε ὁ ἄγγελος Γαβριὴλ καὶ τῆς ἀπηύθυνε τὸν χαιρετισμό· «Χαῖρε, κεχαριτωμένη· ὁ Κύριος μετὰ σοῦ εὐλογημένη σύ ἐν γυναιξίν», καὶ στὸν διάλογο ποὺ εἶχε μὲ τὸν Ἀρχάγγελο, εἶπε· «Ἰδοὺ ἡ δούλη Κυρίου γένοιτό μοι κατὰ τὸ ρῆμα σου». Καὶ ὅσα ἀκολούθησαν ἔγιναν κατὰ τὸ ρῆμα τοῦ Κυρίου. Ἡ Μαρία προσέδωσε στὴν θεία φύσι τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τὴν ἀνθρώπινη φύσι. Προσλαμβάνοντας ὁ Κύριος ἀπὸ τὴν Μαρία τὴν ἀνθρώπινη φύσι, «τὸ πρόσλημμα», γίνεται Θεάνθρωπος, καὶ εἶναι τὸ μόνο πρόσωπο ποὺ μπορεῖ νὰ ἔχη αὐτὸ τὸ χαρακτηριστικὸ ὄνομα.

Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2024

Ὁμιλία στὴν ἑορτὴ τοῦ πρωτομάρτυρος καὶ ἀρχιδιακόνου Στεφάνου (ἑορτὴ προσφύγων Κυρᾶς Μόρφου, ἱ.ν. Ἁγίου Χαραλάμπους, Δένεια)

Ἀρχιμανδρίτου Φωτίου Ἰωακεὶμ

Άγιος Πρωτομάρτυς Στέφανος. Ιερός Ναός Αγίου Χαραλάμπους Δένεια. Προέλευση: Κατεχόμενη Κυρά Μόρφου
Στέφανος, ὁ μαθητὴς καὶ ἀρχιδιάκονος, ὁ τερατουργὸς καὶ σημειοφόρος, ὁ ὁμολογητὴς καὶ ἀπόστολος, ὁ θεόπτης καὶ οὐρανοφάντωρ, ὁ πρωτομάρτυς Χριστομάρτυς, μᾶς συνήθροισε στὸν εὐλογημένο τοῦτο ναὸ τοῦ συμμάρτυρός του, ἱερομάρτυρος Χαραλάμπους, στὸ ἀκριτικὸ αὐτὸ χωριὸ τῆς Δένειας, γιὰ νὰ τὸν τιμήσουμε κατὰ χρέος καὶ κατὰ δύναμη, μὲ ὕμνους καὶ ψαλμοὺς καὶ ᾠδὲς πνευματικές, καὶ νὰ ἀντιλάβουμε τὴν εὐλογία καὶ Χάρη του.

Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου: Πώς να μην εορτάσεις τα Χριστούγεννα


Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου

ΠΩΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΟΡΤΑΣΕΙΣ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Ας εορτάσουμε επομένως όχι με δημόσιες πανηγύρεις, αλλά με τρόπο θεϊκό. Όχι με τρόπο κοσμικό, αλλά με τρόπο υπερκόσμιο. Όχι τα δικά μας, αλλά περισσότερο τα του Κυρίου. Όχι τα σχετικά με την ασθένεια, αλλά τα σχετικά με τη θεραπεία. Όχι τα της δημιουργίας, αλλά τα της αναδημιουργίας.

Πως θα γίνη δε αυτό;

Μη στολίσωμεν τα προπύ­λαια· μη δημιουργήσωμεν χορούς, μη στολίσωμεν τους δρόμους, μη χορτάσωμεν τα μάτια μας, μη τέρψωμεν την ακοήν μας με μελωδίας, μην κάνωμεν θηλυπρεπή την όσφρησίν μας, μη διαφθείρωμεν την γεύσιν μας, μην επιτρέψωμεν εις την αφήν να ευχαριστηθή, εις τας ευκόλους αυτάς εισόδους της αμαρτίας, ας μη δείξωμεν αδυναμίαν εις ένδυμα μαλακόν και πλούσιον, τού οποίου το κυριώτερον χαρακτηριστικόν είναι το ότι είναι άχρηστον, ας μη φορτωθώμεν με πολυτίμους λίθους και με αστραφτερό χρυ­σάφι, ας μη μεταχειρισθούμε βαψίματα, τα οποία κάνουν ψεύτικον το φυσικόν κάλλος και τα οποία έχουν εφευρεθή δια να καταστρέφουν την εικόνα.

Υστερική φρενίτιδα κατά της Γεννήσεως του Χριστού!

ΛΑΜΠΡΟΥ ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού

Η ενανθρώπηση του Υιού και Λόγου του Θεού είναι το πλέον ελπιδοφόρο και χαρμόσυνο γεγονός στην ανθρώπινη ιστορία, διότι αποτελεί τη φωτοφόρο χαραυγή της απολυτρώσεως του ανθρώπου και ολοκλήρου της κτίσεως από τη φοβερή δουλεία της αμαρτίας και της φθοράς, την οποία εισήγαγε στη θεία δημιουργία ο διάβολος, ο ολέθριος αντίδικος του Θεού και καταστροφέας των έργων Του. Ο άγιος άγγελος της Γεννήσεως διαμήνυσε στους ταπεινούς ποιμένες της Βηθλεέμ πως «ιδού ευαγγελίζομαι υμίν χαράν μεγάλην, ήτις έσται παντί τω λαώ, ότι ετέχθη υμίν σήμερον σωτήρ, ος εστι Χριστός Κύριος» (Λουκ.2,10), κομίζοντας τη χαροποιό είδηση για την οποία αδημονούσε κάθε ανθρώπινη ψυχή. Η όντως μεγάλη αυτή χαρά έγινε έκδηλη στους απλοϊκούς εκείνους ανθρώπους οι οποίοι δοκίμασαν πρώτοι την ανεκλάλητη αγαλλίαση της ενανθρωπήσεως του Θεού, την απαρχή της σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους.

Αρχίζει από το νέο έτος η κλιματική δικτατορία


Η Χάγη απαγορεύει από την Πρωτοχρονιά κάθε διαφήμιση ορυκτών καυσίμων, προϊόντων τους και σχετικών υπηρεσιών

Η κλιματική δικτατορία παίρνει σάρκα και οστά. Η Χάγη απαγορεύει από την 1η Ιανουαρίου κάθε διαφήμιση ορυκτών καυσίμων, προϊόντων τους και υπηρεσιών που σχετίζονται με αυτά, τα οποία υποτίθεται πως επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με μεγάλες ποσότητες CO2.

Από τη Μαρία Δεναξά

Από τη νέα χρονιά δεν θα είναι πλέον ορατές διαφημίσεις που προωθούν άνθρακα, πετρέλαιο, φυσικό αέριο, κρουαζιέρες, προσφορές αεροπορικών εταιριών ή αυτοκινήτων κινητήρων εσωτερικής καύσης, ό,τι δηλαδή έχει να κάνει με μία από τις πιο θεμελιώδεις ελευθερίες, την ελευθερία της επιλογής.

Γιατί λέτε να αρνήθηκαν στην Παναγία κατάλυμα οι άνθρωποι της Βηθλεέμ;


Ολόκληρη πόλη δεν βρέθηκε κάποιος να πάρει στο σπίτι του, μια μικρή έγκυο γυναίκα;

Νομίζω ότι αυτή η άρνηση φιλοξενίας, κρύβει κάτι βαθύτερο.

Κρύβει την άρνηση αυτού το κόσμου, να φιλοξενήσει την αγνότητα, την αθωότητα και καθαρότητα.

Στο πρόσωπο της Παναγίας, οι άνθρωποι αρνούνται το θαύμα του Θεού στην ζωή.

Μην μας προκαλεί εντύπωση, διότι αυτή η άρνηση είναι και δική μας.

Η ΣΥΝΑΞΙΣ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ


«Μετά την απόφαση του Ηρώδη να φονευτούν όλα τα παιδιά στη Βηθλεέμ, άγγελος Κυρίου φάνηκε στον ύπνο του Ιωσήφ λέγοντάς του: «Σήκω και πάρε το παιδί και τη Μητέρα Του και φύγε στην Αίγυπτο». Φεύγει λοιπόν για την Αίγυπτο η Θεοτόκος με το βρέφος και τον Ιωσήφ, για τους παρακάτω δύο λόγους: Πρώτον, για να εκπληρωθεί αυτό που είχε λεχθεί από τον προφήτη ότι «Από την Αίγυπτο κάλεσα τον Υιό μου». Δεύτερον, για να κλείσει κάθε στόμα αιρετικών. Διότι αν δεν είχε φύγει, θα συλλαμβανόταν το βρέφος. Κι αν μεν φονευόταν, θα εμποδιζόταν η σωτηρία των ανθρώπων. Αν δε δεν φονευόταν, ή με ξίφος ή με άλλη τιμωρία, προκειμένου να εκπληρωνόταν το σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία, θα μπορούσε να θεωρηθεί από πολλούς ότι ήλθε κατά φαντασία και δεν έγινε αληθινά πραγματικός άνθρωπος. Διότι αν ήταν αληθινός άνθρωπος, θα σφαζόταν από το σπαθί του τυράννου, κάτι που και χωρίς να υπάρχει πρόφαση, τόλμησαν οι άθεοι αιρετικοί να το πουν, ότι δηλαδή γεννήθηκε κατά φαντασία. Γι’ αυτό λοιπόν φεύγει στην Αίγυπτο, και για να συντρίψει τα εκεί είδωλα και για να σώσει όλη την οικουμένη κατά τον καιρό της σωτήριας Σταύρωσης».

Τρίτη 24 Δεκεμβρίου 2024

Άγιοι Τόποι: Το Αστέρι του Ναού της Γεννήσεως στην Βηθλεέμ


H Γέννηση του Χριστού καθορίστηκε να εορτάζεται στις 25 Δεκεμβρίου κατά τη διάρκεια του 4ου αιώνα αντί της 6ης Ιανουαρίου που εορταζόταν αρχικά.


Αυτό έγινε δεκτό αρχικά πρώτα στα έθιμα της εκκλησίας της Ρώμης και μετά στην εκκλησία της Κωνσταντινούπολης. Παρά την αρχική αντίδραση, στους αιώνες που ακολούθησαν όλες οι χριστιανικές κοινότητες με εξαίρεση την εκκλησία της Αρμενίας, υιοθέτησαν την ημερομηνία της 25ης Δεκεμβρίου.
Η εκκλησία της Παλαιστίνης έμεινε πιστή στην ημερομηνία της 6ης Ιανουαρίου μέχρι την εποχή του Ιουστινιανού (527-565)

Η ΚΑΤΑ ΣΑΡΚΑ ΓΕΝΝΗΣΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ [:Ματθ. 2,1-12] ΥΠΟΜΝΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ


Η ΚΑΤΑ ΣΑΡΚΑ ΓΕΝΝΗΣΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ [:Ματθ.2,1-12]

ΥΠΟΜΝΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ

ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ

«Τοῦ δὲ Ἰησοῦ γεννηθέντος ἐν Βηθλεὲμ τῆς Ἰουδαίας ἐν ἡμέραις Ἡρῴδου τοῦ βασιλέως, ἰδοὺ μάγοι ἀπὸ ἀνατολῶν παρεγένοντο εἰς Ἱεροσόλυμα λέγοντες· ποῦ ἐστιν ὁ τεχθεὶς βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων; Εἴδομεν γὰρ αὐτοῦ τὸν ἀστέρα ἐν τῇ ἀνατολῇ καὶ ἤλθομεν προσκυνῆσαι αὐτῷ (:Όταν λοιπόν ο Ιησούς γεννήθηκε στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας τις ημέρες του βασιλιά Ηρώδη, ιδού σοφοί αστρονόμοι από τα μέρη της ανατολής ήλθαν στα Ιεροσόλυμα και άρχισαν να ρωτούν: ‘’Πού είναι ο βασιλιάς των Ιουδαίων που τώρα τελευταία γεννήθηκε; Διότι είδαμε το αστέρι Του να ανατέλλει και να δίνει έτσι την είδηση για τη γέννηση του νέου βασιλιά και ήρθαμε να Τον προσκυνήσουμε’’)»[Ματθ.2,1-3].

Η κατά Σάρκα Γέννησις του Κυρίου μας Ιησού Χριστού- Υπομνηματισμός της Αποστολικής περικοπής από τον Ιερό Χρυσόστομο.


Η ΚΑΤΑ ΣΑΡΚΑ ΓΕΝΝΗΣΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ [:Γαλ.4,4-7]



«Ὃτε δὲ ἦλθε τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου, ἐξαπέστειλεν ὁ Θεὸς τὸν υἱὸν αὐτοῦ, γενόμενον ἐκ γυναικός, γενόμενον ὑπὸ νόμον, ἵνα τοὺς ὑπὸ νόμον ἐξαγοράσῃ, ἵνα τὴν υἱοθεσίαν ἀπολάβωμεν. ῞Οτι δέ ἐστε υἱοί, ἐξαπέστειλεν ὁ Θεὸς τὸ Πνεῦμα τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ εἰς τὰς καρδίας ὑμῶν, κρᾶζον· ἀββᾶ ὁ πατήρ. ὥστε οὐκέτι εἶ δοῦλος, ἀλλ' υἱός· εἰ δὲ υἱός, καὶ κληρονόμος Θεοῦ διὰ Χριστοῦ

(:όταν όμως συμπληρώθηκε ο χρόνος που είχε ορίσει η πανσοφία του Θεού, απέστειλε ο Θεός στον κόσμο τον Υιό Του, ο οποίος έγινε άνθρωπος από γυναίκα και υποτάχθηκε στον μωσαϊκό νόμο προκειμένου να εξαγοράσει εκείνους που ήταν υποδουλωμένοι στην κατάρα του μωσαϊκού νόμου, για να λάβουμε την υιοθεσία που ο Θεός μάς είχε υποσχεθεί. Ναι. Δεν είστε πλέον δούλοι αλλά υιοί του Θεού. Και επειδή είστε υιοί του επουρανίου Πατρός, γι΄αυτό απέστειλε ο Θεός στις καρδιές σας το Πνεύμα του Υιού Του, το οποίο σας δίνει την πληροφορία και την παρρησία να απευθύνεστε στον Θεό με την κραυγή και την επίκληση: Αββά, δηλαδή Πατέρα. Άρα λοιπόν, σύμφωνα με όλα αυτά, εσύ που πίστεψες στον Χριστό δεν είσαι πλέον δούλος, αλλά είσαι κατά χάριν υιός του Θεού. Εάν λοιπόν είσαι υιός, είσαι συγχρόνως και κληρονόμος του Θεού. Και γίνεσαι κληρονόμος διαμέσου του Χριστού)»[Γαλ.4,4-7].

Στὴν ἁγία Γέννηση τοῦ Χριστοῦ (Μεγάλου Βασιλείου)

 Μέγας Βασίλειος. Ιερά Μονή Παναγίας του Άρακα

… Τί νὰ σοῦ κάνω ἄνθρωπέ μου; Ἐνῶ ὁ Θεὸς κατοικοῦσε στὰ ὕψη, δὲν προσπάθησες νὰ τὸν συναντήσεις· ὅταν συγκατατέθηκε νὰ κατεβεῖ σὲ σένα καὶ μὲ σάρκα νὰ σοῦ ὁμιλεῖ, δὲν τὸν παραδέχτηκες, ἀλλά ψάχνεις νὰ βρεῖς τὸν τρόπο πῶς θὰ συμφιλιωθεῖς μὲ τὸν Θεό. Νὰ ξέρεις ὅτι γι’ αὐτόν τὸν λόγο ὁ Θεὸς ἔλαβε ἀνθρώπινη σάρκα, ἐπειδὴ ἔπρεπε αὐτή ἡ καταραμένη σάρκα νὰ ἁγιασθεῖ, αὐτή πού ἐξασθένησε νὰ ἐνδυναμωθεῖ, αὐτή πού ἀποξενώθηκε ἀπὸ τὸν Θεὸ νὰ συμφιλιωθεῖ μ’ αὐτόν, αὐτή πού διώχτηκε ἀπὸ τὸν παράδεισο νὰ ἀνεβεῖ στὸν οὐρανό.

Ποιὸς εἶναι ὁ χῶρος ὅπου πραγματοποιεῖται τὸ σωτήριο αὐτό σχέδιο; Τὸ σῶμα τῆς ἁγίας Παρθένου. Ποιὰ εἶναι τὰ στοιχεῖα τῆς γεννήσεως; Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα καὶ ἡ δύναμη τοῦ Ὑψίστου, πού κάλυψε τὴ Θεοτόκο. Μᾶλλον ἄκουσε αὐτά τὰ λόγια τοῦ Εὐαγγελίου πού λένε: «Ἡ μητέρα του ἡ Μαρία ἀρραβωνιάστηκε μὲ τὸν Ἰωσήφ. Προτοῦ ὅμως νὰ συνευρεθοῦν ἔμεινε ἔγκυος μὲ τὴ δύναμη τοῦ Ἁίου Πνεύματος». Ἐνῶ ἦταν παρθένος καὶ ἀρραβωνιασμένη μὲ κάποιον, κρίθηκε κατάλληλη νὰ διακονήσει τὸ μυστήριο τῆς Θείας οἰκονομίας, ὥστε καὶ ἡ παρθενία νὰ τιμηθεῖ καὶ ὁ γάμος νὰ μὴν ἐξευτελιστεῖ. Ἡ παρθενία διαλέχτηκε σὰν κατάλληλη γιὰ ἁγιασμό, μὲ τὴ μνηστεία συμπεριλήφθηκαν τὰ στοιχεῖα τοῦ γάμου. Συγχρόνως γιὰ νὰ εἶναι καὶ ὁ Ἰωσὴφ ὁ ἀνάλογος μάρτυρας τῆς ἁγνότητας τῆς Μαρίας καὶ γιὰ νὰ μὴν εἶναι ἐκτεθειμένος στοὺς συκοφάντες, ὅτι τάχα αὐτή βεβήλωσε τὴν παρθενία, τὸν εἶχε μνηστήρα φύλακα τῆς ζωῆς της.

Τι συμβολίζουν τα Τίμια Δώρα των Μάγων και που βρίσκονται σήμερα; (Βίντεο)

Τα δώρα των τριών Μάγων ήταν τα εξής:

Ο Χρυσός είναι το πρώτο από τα τρία δώρα που προσέφεραν οι μάγοι κατά την γέννηση του Θεανθρώπου. Ο χρυσός είναι σύμβολο της βασιλείας και δόθηκε στον Χριστό ως ένδειξη τιμής στον νέο Βασιλιά του κόσμου.

Ο λίβανος ή λιβανωτός, είναι αρωματική ελαιώδη ρυτίνη δένδρου και φυτρώνει στις εκτάσεις τις Αραβίας,της Ινδίας και του Λιβάνου. Χρησιμοποιήθηκε σαν θυμίαμα για λατρευτική χρήση από τα πανάρχαια χρόνια και προσφέρθηκε στον Χριστό ως ένδειξη τιμής της Θεότητός του.

Τα Σμύρνα ήταν άρωμα που τοποθετούσαν στους νεκρούς, για να μυρίζουν όμορφα, πράγμα που συμβόλιζε πως ο Χριστός θα υπέφερε και θα πέθαινε. Προσφέρθηκε από τους μάγους ως σύμβολο της Θυσίας του για χάρη των ανθρώπων.

Προφητικές προρρήσεις για τη Θεία Ενανθρώπιση

Aγίου Ιωάννου, αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως του Χρυσοστόμου



(:κατά Ιουδαίων και εθνικών, απόδειξη ότι ο Χριστός είναι Θεός, με βάση όσα είπαν οι προφήτες γι’ Αυτόν σε πολλά σημεία των βιβλίων τους)

[επιλεγμένο απόσπασμα της ομιλίας όπου κατατίθενται προφητικές προρρήσεις για τα γεγονότα της Γεννήσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού]

Επειδή πολλοί από τους ανθρώπους δεν θα ανέχονταν να ακούνε με ευκολία μακροσκελείς λόγους, για τον λόγο ότι άλλοι είναι εκ φύσεως ράθυμοι, άλλοι έχουν παραδοθεί με πολλή αφοσίωση στις βιοτικές μέριμνες και άλλοι επειδή κατέχονται από πολλή αμάθεια, θεώρησα αναγκαίο να σας απαλλάξω από τον κόπο της μακρηγορίας, ώστε και την οκνηρία να αφαιρέσω από τους ράθυμους και να πείσω εκείνους που αποφεύγουν να διαβάζουν κάτι, να ακούσουν με πολλή προθυμία την ανάπτυξη της πραγματείας αυτής. Γι' αυτό λοιπόν δεν θα στολίσω την ομιλία μου με λέξεις και ονόματα καλολογικά, αλλά θα θέσω τα ονόματα και τις λέξεις έτσι, ώστε να είναι ευκολονόητα και στον δούλο κα στην υπηρέτρια και στη χήρα γυναίκα και στον έμπορο και στον ναύτη και στον αγρότη, και θα προσπαθήσω παντού να περιορίσω, όσο είναι δυνατό, το μήκος της ομιλίας και να κάνω σύντομη τη διδασκαλία, για να διεγείρω και με τα δύο αυτά την όρεξη των αδιάφορων ακροατών να ακούσουν με ευκολία και χωρίς κούραση τα όσα πρόκειται να λεχθούν, ώστε, συγκρατώντας τα στη μνήμη σας, να ωφεληθείτε. Θα αρχίσω τον αγώνα μου πρώτα εναντίον των εθνικών.

Γιατί ὁ Θεὸς ἔγινε ῎Ανθρωπος; (Ἁγίου Μαξίμου ῾Ομολογητοῦ)

 

Άγιος Μάξιμος ο ομολογητής, 14ος αι., Μανουήλ Πανσέληνου, Άγιο Όρος
” Τοῦτό ἐστι τὸ μακάριον, δι᾿ ὃ τὰ πάντα συνέστησαν τέλος”

«᾿Αλλὰ μὲ τὸ πολύτιμο αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ποὺ θυσιάστηκε σὰν ἀμνὸς ἄμωμος καὶ ἄσπιλος, κι ἦταν βέβαια προορισμένος πρὶν ἀπὸ τὴ δημιουργία τοῦ κόσμου, ἀλλὰ φανερώθηκε γιὰ χάρη μας αὐτὰ τὰ τελευταῖα χρόνια» 1. Προορισμένος ἀπὸ ποιόν;

Ἀπόκριση

Τὸ μυστήριο τοῦ Χριστοῦ ὁ λόγος τῆς Γραφῆς τὸ ὀνόμασε Χριστὸ καὶ τὸ βεβαιώνει μὲ σαφήνεια ὁ μέγας ᾿Απόστολος λέγοντας, «τὸ μυστικὸ σχέδιο, ποὺ ἦταν κρυμμένο ἀπὸ ὅλες τὶς γενεές, φανερώθηκε τώρα»2, ἐννοώντας δηλαδὴ ὡς τὸν Χριστό, τὸ μυστικὸ σχέδιο μὲ τὸν Χριστό. Αὐτὸ εἶναι ὁλοφάνερα ἡ ἄρρητη καὶ ἀκατάληπτη ὑποστασιακὴ ἕνωση τῆς θεότητας καὶ τῆς ἀνθρωπότητας, ποὺ ὁδηγεῖ σὲ ταυτότητα πλήρη τὴν ἀνθρωπότητα μὲ τὴ θεότητα ἐξαιτίας τῆς ὑπόστασης καί, κάνοντας μία τὴν ὑπόσταση τὴ σύνθετη ἀπὸ τὰ δύο, χωρὶς ἡ φυσικὴ διαφορὰ τῆς οὐσίας τους νὰ προκαλέσει σ᾿ αὐτὴν καμμιὰ μείωση σὲ ὁτιδήποτε. ῞Ωστε καὶ ἡ ὑπόστασή τους νὰ γίνει, ὅπως εἶπα, μία, καὶ ἡ φυσικὴ διαφορὰ νὰ μείνει ἀπαθής, στὴν ὁποία ὑπόσταση καὶ μετὰ τὴν ἕνωση ἡ κατὰ φύση ποιότητά τους διασώζεται ἀμείωτη καὶ ὅταν ἑνωθοῦν. Γιατί, ὅπου κατὰ τὴν ἕνωση δὲ συνοδεύει τὰ ἑνωμένα καμμιὰ ἀπολύτως τροπὴ καὶ καμμιὰ ἀλλοίωση, ὁ λόγος τῆς οὐσίας καθενὸς παραμένει γνήσιος κι ἀληθινός. Κι ὅποιων ὁ λόγος παραμένει γνήσιος κι ἀληθινὸς καὶ μετὰ τὴν ἕνωση, αὐτῶν οἱ φύσεις παραμένουν ἄθικτες μὲ κάθε τρόπο χωρὶς νὰ ἀρνηθεῖ καμμιὰ ἀπὸ αὐτὲς τὰ δικά της στοιχεῖα γιὰ χάρη τῆς ἕνωσης.

Τι ήταν ο αινιγματικός αστέρας των Χριστουγέννων;

ΛΑΜΠΡΟΥ ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητού

Ένα από τα μυστηριώδη γεγονότα στην ιστορία του κόσμου, στο οποίο δεν έχει δοθεί ακόμα ικανοποιητική και γενικά αποδεκτή ερμηνεία, είναι και η εμφάνιση του αινιγματικού άστρου κατά τη γέννηση του Χριστού. Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος, μόνος αυτός αναφέρεται στο φαινόμενο αυτό, το οποίο το συσχετίζει με την προσκύνηση του Θείου Βρέφους από τους Μάγους της Ανατολής (Ματθ.2,1-9).

Πριν εκθέσουμε τις επικρατέστερες θεωρίες για το παράδοξο αστέρα της Βηθλεέμ, ας δούμε ποιοι ήταν οι παράξενοι Μάγοι, οι οποίοι οδηγήθηκαν στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας από αυτόν τον αστέρα. Η λέξη μάγος πιθανότατα σανσκριτικής προέλευσης σήμαινε το σοφό δάσκαλο, το γιατρό, τον αστρονόμο, τον μάντη των ονείρων, στους Βαβυλωνίους, τους Πέρσες, τους Μήδους και άλλους ανατολικούς λαούς. Ο Ηρόδοτος (Βιβλ. Α΄101) αναφέρει πως οι μάγοι ήταν αρχικά Μηδική φυλή, η οποία απέβη αργότερα ιερατική τάξη στους Πέρσες, όπως οι Χαλδαίοι στη Βαβυλώνα. Οι Μάγοι της ευαγγελικής διήγησης ήταν πιθανότατα και σύμφωνα με νεότερες θεωρίες οπαδοί ή ιερείς του Ζωροαστρισμού, μιας πολύ προηγμένης θρησκείας, σε σχέση με τις άλλες ειδωλολατρικές θρησκείες της αρχαιότητας, που είναι γνωστή και ως Παρσισμός. Οι ιερείς της θρησκείας αυτής γνώριζαν και μελετούσαν τα μυστικά των άστρων και είχαν συγκροτήσει μια αξιοθαύμαστη αστρολογική θεωρία. Ήταν επίσης σοφοί διδάσκαλοι και επιστήμονες αστρονόμοι της εποχής τους, οι οποίοι μελετώντας τον ουράνιο θόλο, διαπίστωσαν την πρόσφατη γέννηση κάποιου ξεχωριστού μεγάλου βασιλιά και γι’ αυτό αποφάσισαν να κάνουν το μεγάλο ταξίδι ως την Ιουδαία προκειμένου να προσκυνήσουν το Υψηλό Βρέφος.

Ναι, ακόμα και στα γενέθλια Του, τελικά εμείς θα πάρουμε το μεγαλύτερο δώρο από Εκείνον…


Π. Παύλος Παπαδόπουλος

Φαντάσου να έχεις τα γενέθλια σου και όλοι να παίρνουνε δώρα λόγω των γενεθλίων σου, αλλά εσύ να μην παίρνεις ούτε ένα δώρο!

Δεν θα ήταν παράξενο; Έτσι περίπου κάνουμε τα Χριστούγεννα που ανταλλάζουμε δώρα και ευχές μεταξύ μας, στρώνουμε τραπέζια, τρώμε και πίνουμε με οικείους και φίλους, μα δεν κάνουμε κανένα δώρο στο Χριστό ο όποιος έχει τα γενέθλιά Του!

Δεν Τον καλούμε στην παρέα μας, δεν Τον βάζουμε στη γιορτή μας.

Γιορτάζουμε τα γενέθλια Του και όμως ξεχνούμε να Του δώσουμε έστω ένα δώρο.

Τι δώρο θα μπορούσαμε να Του δώσουμε; Την αγάπη μας, την καρδιά μας, την αφοσίωση μας, μερικά λεπτά ευχαριστώντας Τον στην προσευχή μας.

π. Αρσένιος Βλιαγκόφτης- Πορεία προς τα Χριστούγεννα (βίντεο)

 

Εκπομπή με τον π. Αρσένιο Βλιαγκόφτη [Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου 2024]

πηγή: https://koukfamily.blogspot.com/

Το Αλφάβητο δοξάζει το νεογέννητο Χριστό μας


Κάποτε στην πολυσοφη χώρα των γραμμάτων έπεσε μεγάλη στεναχώρια. Γιατί, ενώ πλησίαζαν Χριστούγεννα, οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν τα γράμματα… για να σχηματίσουν λέξεις, όπως πόλεμος, ζήλια, κακία, εγωισμός. Ύστερα από πολλές συζητήσεις τα γράμματα αποφάσισαν να κάνουν κάτι σημαντικό, για να συμμετέχουν κι αυτά στη γιορτη:να γίνουν η Αλφαβήτα των Χριστουγέννων…! Δεν θα δέχονταν να φτιάχνουν λέξεις, παρά μόνο χριστουγεννιάτικες! Πήρα ένα Α και το έκανα άστρο.

Με το Β έγραψα Βηθλεέμ και με το Γ τη γέννηση του κυρίου. Στο Δ βρήκα τα δώρα που Του χάρισαν. και στο Ε την ελπίδα που μας έφερε στη γη.

"Τα κάλαντα που δεν ακούσαμε" - Χριστούγεννα 2020

 


πηγή: https://youtu.be/qMPh3jD5C_w

Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

ΣΦΑΓΗ ΝΗΠΙΩΝ

Γράφει ο κ.Δημήτριος Ρίζος

(από το περιοδικό "Μεγαλομάρτυρες", εκδ. Δεκεμβρίου 2024)


Ἀναφερόμενοι στὴν μητέρα τῶν ἑορτῶν, τὰ Χριστούγεννα, μένουμε ἔκθαμβοι ἀπὸ τὸ γεγονὸς καὶ τὰ ὅσα θαυμαστὰ τὸ συνοδεύουν: ταπεινὸ  σπήλαιο, ἀνοικτοὶ οὐρανοί, ἄγγελοι δοξολογοῦντες, ποιμένες ἐκπληκτόμενοι, ἄστρο μοναδικό, μάγοι προσκυνοῦντες, καὶ κάπου ἀνάμεσα ἀναφέρονται καὶ νήπια σφαζόμενα. Ἀνάμεσα στὸ φῶς, τοὺς ὕμνους, τὰ δῶρα, βλέπομε καὶ ἀθῶο νηπιακὸ αἷμα σφαγμένων νηπίων. Ἔντονη εἶναι ἡ ἀντίθεσις στὰ συναισθήματά μας, μὲ ἀνακύπτοντα ἐρωτήματα καὶ ἀπορίες.

Νὰ γιατὶ ἔπρεπε νὰ ἔρθη ὁ Χριστὸς στὸν κόσμο. Σὲ ἕναν κόσμο βαρβαρότητος, χωρὶς κανένα ἦθος, μὲ κυριαρχία τοῦ κακοῦ, μὲ ἄγνωστη τὴν ἀξία τοῦ ἀνθρώπου. Ὁ ἄρχοντας εἶχε ἐξουσία νὰ ἀφαιρῆ τὴν ζωὴ ἀνθρώπων ἀνεξέλεγκτα, διότι ἡ ζωὴ δὲν εἶχε ἀξία, καὶ ἦταν ἄγνωστη ἡ προοπτικὴ τῆς ἀναστάσεως καὶ τῆς αἰωνιότητος. Ἕνας Ἠρώδης ἔδωσε τὴν κεφαλὴ τοῦ Προδρόμου δῶρο σὲ χορεύτρια. Τόσο ἁπλᾶ ἀλλὰ τραγικά. Ἕνας Ἡρώδης ἔδωσε ἐντολὴ σφαγῆς νηπίων, γιὰ νὰ μὴ διακοπῆ ἡ βασιλικὴ του δυναστεία.

Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024

Χριστούγεννα... - Ελευθέριος Ελευθεριάδης


Χριστούγεννα, δεν είναι μόνο οι στολισμοί. Ούτε τα φώτα, ούτε τα δώρα, ούτε τα λαμπάκια, ούτε οι φιόγκοι και οι κορδέλες.

Χριστούγεννα, δεν είναι μόνο οι γιορτές. Ούτε τα γλέντια, ούτε οι φιέστες, ούτε τα τραγούδια και τα μαζώματα γύρω από τραπέζια γιορτινά με κρασιά, γλυκά και γαλοπούλες.

Χριστούγεννα, δεν είναι μόνο οι άνθρωποί μας. Όχι. Γονείς. Παιδιά. Συγγενείς και φίλοι…

Χριστούγεννα δεν είναι μια αγάπη γενική. Ούτε ευχές για τύχη, υγεία, πλούτο και πολλά τα χρόνια…

Χριστούγεννα δεν είναι ούτε οι αγκαλιές, ούτε τα φιλιά…

Χριστούγεννα δεν είναι τίποτα από τα παραπάνω.

Χριστούγεννα, είναι η Ελπίδα. Η Ελπίδα που γεννήθηκε ξανά, σε έναν κόσμο σκοτεινό. Σε έναν κόσμο που είχε χάσει τον προορισμό του.

Χριστούγεννα, είναι η Ζωή.
Είναι η αρχή της νίκης του θανάτου.

Χριστούγεννα, είναι ο ερχομός Εκείνου. Εκείνου, που καταδέχθηκε να γίνει σαν και μας, για χάρη μας να σταυρωθεί και μαζί Του να μας Αναστήσει…

Χριστούγεννα, είναι ο ερχομός Εκείνου.
Του Ανυψώσαντος το κέρας ημών.

Καλά και ευλογημένα Χριστούγεννα σε όλους.