Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2021

Συγκαλείται εκτάκτως η ΔΙΣ τη Δεύτερα από τον Αρχιεπίσκοπο- Θέμα: η απόφαση της Κυβέρνησης να κλείσει τους ναούς τα Θεοφάνεια !



Μετά την νέα απόφαση της κυβέρνησης να τελεστεί ο  εορτασμός των Θεοφανείων κεκλεισμένων των θυρών η αντίδραση της Εκκλησίας υπήρξε άμεση. Ο Αρχιεπίσκοπος συγκάλεσε έκτακτη ΔΙΣ για την Δεύτερα προκειμένου να ασχοληθεί με το θέμα και να αποφανθεί.

 Οκ. Πέτσας στις ανακοινώσεις που μας έκανε το πρωί μεταξύ άλλων  μας είπε: “Οι εκκλησίες μας θα παραμείνουν κλειστές για τους πιστούς και δεν θα γίνει την ημέρα των Θεοφανείων Αγιασμός των υδάτων σε εξωτερικούς χώρους” .

Από την ώρα εκείνη πήραν φωτιά τα τηλέφωνα. Αρχιερείς, ιερείς και πιστοί εξέφραζαν την έκπληξη τους και την έντονη δυσαρέσκεια τους για την ανακολουθία της κυβέρνησης.

Υποτίθεται ότι με βάση την τελευταία ισχύουσα ΚΥΑ και σε συνεννόηση με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο και την Ιερά Σύνοδο ο εορτασμός των Θεοφανείων  θα γινόταν με την παρουσία πιστών. Απλά δεν θα γινόταν ο  Αγιασμός των υδάτων.

Για τη νέα απόφαση που πήρε η Κυβέρνηση ερήμην της Εκκλησίας , η ηγεσίας της Εκκλησίας ως πρώτη επίσημη  αντίδραση συγκαλεί ΔΙΣ την Δευτέρα. Ευκαιρία να δείξει μετά από τόσο εμπαιγμό την ανυπακοή της. 

Πηγή:https://www.exapsalmos.gr/

Πνευματικὰ Μηνύματα 2021,π. Συμεὼν Κραγιοπούλου (†)

 


Διδακτικές Ιστορίες-Προσευχή στις δυσκολίες (αληθινή ιστορία)

Η ιστορία, που θα σας αφηγηθώ είναι πέρα για πέρα αληθινή όσα απίστευτα στοιχεία και αν έχει…. ήταν αρχές Δεκέμβρη 2007. Οι έννοιες και οι φροντίδες της καθημερινότητας με είχαν καταβάλει εκείνο τον καιρό και ιδιαίτερα κάποιες οικογενειακές υποθέσεις μου είχαν προκαλέσει μεγάλη στεναχώρια. 

          Τέλος πάντων σκεφτόμουν, τα έχει αυτά η ζωή. Αυτό, όμως, που ένοιωσα εκείνο το πρωί ήταν για μένα -έτσι σκεφτόμουν τότε- τελειωτικό. Από την προηγούμενη είχα κάποιες εκκρεμότητες να φέρω σε πέρας και μάλιστα οικονομικές, που με είχαν στεναχωρήσει και με είχαν αγχώσει πολύ. Είχα πάει στο ταμείο των υπαλλήλων της υπηρεσίας που εργάζομαι και είχα εισπράξει το ποσό ενός δανείου 20.000 ευρώ, προκειμένου να εξοφλήσω την τράπεζα η οποία μας έβγαλε το εξοχικό σπίτι σε πλειστηριασμό και προχώρησε σε κατάσχεση. Ήμουν πολύ στεναχωρημένη, γιατί αυτό το σπίτι είχε φτιαχτεί με πολύ μόχθο και κάθε καλοκαίρι πηγαίναμε με τα παιδιά εκεί για διακοπές. Δεν ήθελα με κανένα τρόπο να το χάσω, αν και οικονομικά ήμουν σε πολύ δύσκολη κατάσταση, αφού βασιζόμουν μόνο στο μισθό μου. Τέλος πάντων ζήτησα από τη υπηρεσία δάνειο, για το οποίο μου κρατάνε κάθε μήνα 250 ευρώ από το μισθό. Μόλις το εισέπραξα σε μετρητά πήγα στην τράπεζα και έστειλα 6.000 ευρώ σε έναν θείο, που είχε καταβάλει εγγύηση για να μη γίνει η κατάσχεση και τα υπόλοιπα 14.000 θα τα έβαζα σε λογαριασμό της τράπεζας τον οποίο όμως δεν είχα και έπρεπε να τηλεφωνήσω να μου τον πουν. Και ώσπου να τελειώσω με όλα αυτά η τράπεζα έκλεισε. Έτσι σκέφθηκα να αφήσω τα χρήματα, μαζί με όλα τα χαρτιά, όπως ήταν, μέσα στο αυτοκίνητό μου, στο τσεπάκι της πόρτας του οδηγού. Εκεί ποιος να τα πειράξει. Άλλωστε πρωί-πρωί θα πήγαινα να τα καταθέσω.

Ἑρμηνεία στὸ Ἀποστολικὸ Ἀνάγνωσμα τῆς Κυριακῆς Πρὸ τῶν Φώτων ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ π. Αὐγουστῖνου ''ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ'

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ

Β΄ Τιμ. 4, 5-8

 


Ποῦ οἱ θυσίες μας;

«Ἐγὼ γὰρ ἤδη σπένδομαι, καὶ ὁ καιρὸς

τῆς ἐμῆς ἀναλύσεως ἐφέστηκε»

(Β΄ Τιμ. 4, 6)

 

ΣΗΜΕΡΑ, ἀγαπητοί μου, σήμερα εἶνε ἡ Κυριακὴ πρὸ τῶν Φώτων. Στὴν ὁμιλία αὐτὴ ἀπὸ τὴν ἀποστολικὴ περικοπὴ ἀντὶ ἄλλου θέματος θὰ πάρουμε μιὰ λέξι, κι αὐτὴν θὰ προσπαθήσουμε νὰ ἑρμηνεύσουμε. Μιὰ λέξι τῆς ἁγίας Γραφῆς φτάνει γιὰ νὰ μᾶς διδάξῃ τὰ πιὸ ὑψηλὰ μαθήματα καὶ νὰ μᾶς φέρῃ κοντὰ στὸ Θεό. Γιατὶ ὅσα εἶνε γραμμένα στὴν ἁγία Γραφή, εἶνε λόγια θεόπνευστα. Καὶ ὅλα διδάσκουν τὸν ἄνθρωπο, ἀρκεῖ ὁ ἄνθρωπος τὴν ὥρα ποὺ διαβάζει τὴν ἁγία Γραφὴ νὰ μὴν ἔχῃ προκατάληψι καὶ νομίζῃ ὅτι ἡ Γραφὴ εἶνε ἕνα ἀπὸ τὰ πολλὰ βιβλία ποὺ οἱ συγγραφεῖς τους μπορεῖ νὰ πλανῶνται. Εἶνε εὐτυχὴς ἐκεῖνος ποὺ ἀκούει καὶ διαβάζει μὲ πίστι καὶ προσπαθεῖ νὰ ἐφαρμόζῃ ὅ,τι λέει ἡ Γραφή. Ἀλλʼ ὅποιος δὲν πιστεύει στὴν ἁγία Γραφὴ καὶ ζῆ ἀντίθετα ἀπʼ ὅ,τι αὐτὴ διδάσκει, αὐτὸς εἶνε σὰν τὸν Ἰούδα, ποὺ πρόδωσε τὸ Χριστὸ καὶ θά ʼταν προτιμότερο νὰ μὴν εἶχε γεννηθῆ. Γιατὶ ἄνθρωπος εἶνε ἐκεῖνος ποὺ ἔχει ἀνοιχτὰ τʼ αὐτιά του γιὰ νʼ ἀκούῃ τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ πιστεύῃ σʼ αὐτόν.

Ἄς ἀκούσουμε λοιπὸν τὸν ἀπόστολο Παῦλο. Ἀπʼ τὸ εὐλογημένο του στόμα βγαίνει μιὰ λέξι. Λέξι διαμάντι, λέξι μαργαριτάρι. Καὶ ἡ λέξι αὐτὴ εἶνε «σπένδομαι» (Β΄ Τιμ. 4, 6).

* * *

Ψαλτηρίου Θησαύρισμα








 

Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου 2020

Έτη πολλά και ευλογημένα!!

 


Πνευματικὰ Μηνύματα 2021,π. Συμεὼν Κραγιοπούλου (†)

 Από σήμερα εγκαινιάζουμε μια καινούργια στήλη στο ιστολόγιό μας, με πνευματικά μηνύματα του π. Συμεων Κραγιόπουλου με λέξεις, φράσεις , κλειδιά για την καθημερινή ζωή και παραθέτουμε την πρώτη ανάρτηση αντί προλόγου.


Ἀντὶ προλόγου

Τὸ ἅπαν γιὰ μᾶς τοὺς χριστιανοὺς εἶναι τὸ νὰ ἔχουμε μέσα μας ὡς βίωμα – καὶ κάθε μέρα αὐτὸ τὸ βίωμα νὰ γίνεται πιὸ ζωηρό – ὅτι ὑπάρχει ὁ ἀληθινὸς Θεός, μᾶς φανερώθηκε, τὸν βρήκαμε, πιστεύουμε σʼ αὐτόν˙ καὶ ὅπως κι ἄν ἔρθουν τὰ πράγματα, μὰ ὅπως κι ἄν ἔρθουν, ἐφόσον ὅλα εἶναι στὰ χέρια του, ὅσον ἀφορᾶ τὴ σωτηρία μας θὰ μᾶς πεῖ καὶ τὸ ἕνα, θὰ μᾶς πεῖ καὶ τὸ ἄλλο, θὰ μᾶς φροντίσει, θὰ μᾶς ὠθήσει˙ καὶ τελικὰ σὲ καμμιὰ περίπτωση δὲν θὰ ἀφήσει κάποια ἐκρεμμότητα, κάποιο κενό, κάποια ἀμφιβολία. Καὶ ἄν, ἄνθρωπέ μου – θὰ πεῖ ὁ Θεὸς στὸν καθένα μας – τὰ δικά σου, τὰ κατὰ σὲ σοῦ δημιουργοῦν κατάσταση τέτοια, ποὺ βρίσκεσαι σὲ ἀδιέξοδο καὶ μπροστά σου εἶναι τὸ ἀδύνατο, μάθε ὅτι τὰ ἀδύνατα παρὰ ἀνθρώποις δυνατὰ παρὰ τῶ Θεῶ ἐστιν. Τί ἔχεις νὰ πεῖς ἀπὸ ἐκεῖ καὶ πέρα; Τί ἔχεις νὰ πεῖς;

Ἀλλὰ ἄν πιάνεις σωστὰ τὴ βεβαιότητα αὐτὴ ποὺ μᾶς δίνει ὁ Θεός, αὐτὸ δὲν σημαίνει ὅτι μπορεῖς νὰ χουζουρέψεις ἤ νὰ πᾶς νὰ ζήσεις τὴ ζωή σου. Αὐτὸ δυστυχῶς  εἶναι τὸ ὅλο χριστιανικὸ πνεῦμα: νὰ πᾶμε στὸ Θεό, νὰ τοῦ ζητήσουμε νὰ μᾶς κάνει αὐτό, ἐκεῖνο, νὰ μᾶς προλάβει ἀπὸ τὸ ἕνα, νὰ μᾶς προφυλάξει ἀπὸ τὸ ἄλλο, ἀκριβῶς γιὰ νὰ πᾶμε μετὰ ἐμεῖς νὰ ζήσουμε τὴ ζωή μας, νὰ χαροῦμε τὴ ζωή. Εἶναι λάθος αὐτό.

Θέλουμε δὲν θέλουμε, ὅ,τι θὰ οἰκονομήσει ὁ Θεὸς θὰ ἔρθει πάνω μας, θὰ ἔρθει. Καὶ θέλουμε δὲν θέλουμε, θὰ τὸ σηκώσουμε, θὰ τὸ βιώσουμε. Ἄλλοτε μπορεῖ νὰ βρεθοῦμε μέσα στὴ θάλασσα, ἄλλοτε στὸ ποτάμι, ἄλλοτε μέσα στὴ ζούγκλα. Έκεῖ, μέσα στὸν δρόμο ποὺ μᾶς βάζει ὁ Θεὸς – ποὺ χρειάζεται νὰ κολυμπήσουμε, λίγο νὰ κινδυνεύσουμε, ποὺ χρειάζεται ἴσως νὰ χαθοῦμε λίγο, νὰ βρεθοῦμε σὲ ἀδιέξοδο, νὰ αἰσθανθοῦμε τὴν ὅλη ἀδυναμία μας – ἐκεῖ μέσα θὰ ζήσουμε.

Δὲν λέει ὁ τυχαῖα ὁ Κύριος: Τὰ ἀδύνατα παρὰ ἀνθρώποις δυνατὰ παρὰ τῶ Θεῶ ἐστιν. Ὄχι μιά, ὄχι δυὸ φορὲς θὰ νοιώσει κανεὶς ὅτι ἀπὸ τὴ δική του πλευρὰ – ποὺ στηρίχθηκε στὸν ἑαυτό του καὶ νόμισε ὅτι θὰ τὰ βγάλει πέρα μὲ τὶς δικές του δυνάμεις – εἶναι ἀδύνατον νὰ τὰ καταφέρει.

Μέσα λοιπὸν ἀπὸ ὅλα αὐτὰ εἶναι ὁ Θεὸς παρών, εἶναι ὁ Θεὸς μαζί μας καὶ μᾶς ὁδηγεῖ. Ἔτσι μποροῦμε νὰ δοῦμε αὐτὴ τὴ συγκατάβαση τοῦ Θεοῦ, τὸ ὅτι συμπορεύεται μαζί μας καὶ μᾶς ἐνδυναμώνει. Ὄχι ἁπλῶς σὲ κάθε δευτερόλεπτο, ἀλλὰ καὶ στὸ πιὸ μικρὸ κλάσμα τοῦ δευτερολέπτου εὶναι παρὼν ὁ Θεός.

Αὐτὸ δίνει χαρὰ στὴν ψυχή, δίνει αὐτὴ τὴ βεβαιότητα. Ἀλλὰ βεβαιότητα, γιὰ νὰ ἐμπιστευθεῖς ἀκόμη πιὸ πολὺ τὸν ἑαυτό σου στὸν Θεό˙ βεβαιότητα γιὰ νὰ εἶσαι ἕτοιμος ἀκόμη πιὸ πολὺ νὰ ἀπαρνηθεῖς τὸ ἑαυτό σου, νὰ θυσιασθεῖς, νὰ πεθάνεις ὡς πρὸς τὸν παλαιὸ ἄνθρωπο. Ὅταν ἡ βεβαιότητα ποὺ ἀποκτᾶς μὲ τὴν παρουσία τοῦ Θεοῦ φέρνει χουζούρι – καθὼς σκέφτεσαι: «Ἔντάξει, ὅλα καλὰ θὰ πᾶνε» - φέρνει δηλαδὴ μιὰ διάθεση τέτοια ποὺ σὰν νὰ ξεχνιέσαι ἤ σὰν νὰ θέλεις τάχα νὰ ζαρεῖς τὴ ζωή, νὰ ξέρεις ὅτι αὐτὸ εἶναι ὄχι ἁπλῶς ἕνα λάθος, ἀλλὰ εἶναι κίνδυνος θάνατος.

 

Ἕκδοσις

Ἱερὸν Ἡσυχαστήριον

«Τὸ Γενέσιον τῆς Θεοτόκου»

Ἀναπαύσεως 18

55236 Πανόραμα Θεσσαλονίκης

Τηλ. 2310343901

Μήνυμα Νέου ἔτους 2021 τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης, Πρεσπῶν & Ἑορδαίας κκ Θεοκλήτου

 

         † Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

ΦΛΩΡΙΝΗΣ, ΠΡΕΣΠΩΝ & ΕΟΡΔΑΙΑΣ

            Θ Ε Ο Κ Λ Η Τ Ο Σ

            53100 ΦΛΩΡΙΝΑ

Τηλ: 2385028862, Faξ: 2385028863




Μήνυμα Νέου ἔτους 2021

 

Ἀγαπητοί μου.

Σήμερα ἔχουμε πρώτη τοῦ Νέου Ἔτους 2021. Εὐχόμαστε νὰ εἶναι εὐλογημένο ἀπὸ τὸν Κύριο. Ἔστω καὶ ἂν καὶ ἡ παροῦσα πανδημία ποὺ ζοῦμε δημιουργεῖ μέσα μας καὶ γύρω μας πολλαπλὲς ἀπώλειες, εὐχόμαστε γιὰ ὅλους τὰ καλλίτερα καὶ ἐχόμενα σωτηρίας. Γιαὐτὸ καὶ  ἀναφέρουμε ὡς ἰσχυρὴ ἀπαντοχὴ καὶ κατακλεῖδα τὴν ἐν Κυρίῳ ἐλπίδα διὰ στόματος τοῦ ἁγίου Χρυσοστόμου. Λέει, «Μεγάλη εἶναι ἡ δύναμι τῆς ἐλπίδος στὸν Κύριο. Εἶναι φρούριο ἀπόρθητο. Εἶναι τεῖχος ἀκαταμάχητο. Εἶναι συμμαχία ἀκαταγώνιστη. Εἶναι λιμάνι ἀσφαλές. Εἶναι πύργος στερεός. Εἶναι ὅπλο ἀήττητο. Εἶναι δύναμι ἀκαταμάχητη καὶ ὅπου δὲν βρίσκεται πέρασμα αὐτὴ βρίσκει διέξοδο» (ΕΠΕ 5,516).

Εἴθε νὰ ἔχουμε ὡς γέμισμα τῶν ψυχῶν μας αὐτὴν τὴν ἐν Κυρίῳ ἐλπίδα ὡς ἄγκυρα ἀσφαλῆ καὶ βεβαία, γιὰ νὰ διατρέξουμε μὲ ἀσφάλεια καὶ τοῦτο τὸ ἔτος.

 

Μετὰ ἑορτίων εὐχῶν

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

Ὁ Φλωρίνης, Πρεσπῶν & Ἑορδαίας

ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ

 

Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2020

Περί της Περιτομής του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Αγίου Ανδρέου, Αρχιεπισκόπου Κρήτης του Ιεροσολυμίτου

 



«Και όταν συμπληρώθηκαν οι οκτώ μέρες για να γίνει η περιτομή του παιδιού, ονομάστηκε Ιησούς, όπως είχε ήδη ονομαστεί από τους αγγέλους πριν ακόμη συλληφθεί στην κοιλιά της μητέρας του» (Λουκάς 2:21).

«Χριστού περιτμηθέντος, ετμήθη νόμος. Και του νόμου τμηθέντος, εισήχθη χάρις»

1. Προοίμιο: Η 1η Ιανουαρίου είναι η Δεσποτική Γιορτή της Περιτομής του Χριστού πού γιορτάζει ένα γεγονός που έγινε οκτώ μέρες μετά την κατά σάρκα γέννησή του και κατά το οποίο πήρε το όνομά του Ιησούς (=Σωτήρας). Η Γιορτή αυτή συνδέει την Δεσποτική Γιορτή των Χριστουγέννων δηλ. των Γενεθλίων του Χριστού (25 Δεκεμβρίου) με την Δεσποτική Γιορτή των Θεοφανείων ή Φώτων δηλ. της Βαπτίσεως του Χριστού (6 Ιανουαρίου), και αποτελεί μαζί τους την λεγόμενη εορταστική περίοδο του Δωδεκαημέρου.

Αρχικά οι τρεις αυτές Δεσποτικές Γιορτές του Δωδεκαημέρου συμπεριλαμβάνονταν σε μία και αρχαία γιορτή, την Γιορτή των Θεοφανείων (6 Ιανουαρίου), της οποίας κεντρικό θέμα ήταν η αποκάλυψη του Τριαδικού Θεού στο πρόσωπο του Κυρίου Ιησού Χριστού. Η επιλογή της ημερομηνίας 6 Ιανουαρίου για την Γιορτή αυτή φαίνεται ότι οφειλόταν στο ότι ήταν ήδη ημέρα γιορτής στο παλαιό ρωμαϊκό ημερολόγιο ως ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου (ίσης ημέρας και νύχτας) από την οποία άρχιζε να μεγαλώνει η ημέρα και να μικραίνει η νύχτα.

Οι ρωμαίοι ειδωλολάτρες γιόρταζαν τα γενέθλια του αήττητου ορατού ήλιου ως του θεού του φωτός πού στηρίζει την φυσική ζωή στον κόσμο. Οι Χριστιανοί αντιμετώπισαν αυτήν την πρόσκληση γιορτάζοντας τον ερχομό του Χριστού στον κόσμο και προβάλλοντας τον Χριστό σαν τον ήλιο της δικαιοσύνης που μεταδίδει το άκτιστο θείο Φως του ενός Θεού «εν Τριάδι» και φωτίζει κάθε άνθρωπο που έρχεται στον κόσμο. Αργότερα επικράτησε η 25η Δεκεμβρίου ως η ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου και της γιορτής των γενεθλίων του ορατού ήλιου.

Μόρφου Νεόφυτος: Ἡ Παναγία μπροστὰ στοὺς πιστοὺς καὶ στοὺς λογικοὺς



 Κήρυγμα Μητροπολίτου Μόρφου κ. Νεοφύτου στὴν ἀρχιερατικὴ  Θεία Λειτουργία  τῆς  ἑορτῆς τῆς Συνάξεως τῆς Θεοτόκου, ποὺ τελέσθηκε στὸν ἱερὸ ναὸ Ὁσίων Βαρνάβα καὶ Ἱλαρίωνος τῆς κοινότητος Περιστέρωνας, τῆς μητροπολιτικῆς περιφέρειας Μόρφου (26.12.2020). Πανηγυρίζει ἡ κατεχόμενη κοινότητα Κατωκοπιᾶς.

Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2020

π.Αρσένιος Βλιαγκόφτης - Το νόημα της ζωής υπό το φως της Γεννήσεως του Χριστού



 

ΔΥΟ ΚΟΠΕΛΑΚΙΑ... ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

 




Αφήγηση: Νίκος Τζιρτζιλάκης Στίχοι : Σπύρος Πανηγυράκης Βιβλίο : "Κρυμμένοι Κόσμοι"



Πρόγραμμα Πρωτοχρονιάς 2021 του Μητροπολιτικού Ναού Αγίου Παντελεήμονος Φλωρίνης

 


ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ

ΑΓΙΟΥ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΟΣ

ΦΛΩΡΙΝΗΣ

 

 

 

ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ 2021

 



Ἀνακοινώνεται ὅτι τὴν Παρασκευὴ 1η Ἰανουαρίου θὰ τελεστεῖ στὸν Μητροπολιτικὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Παντελεήμονος μία θεία Λειτουργία (7.15 ἕως 10.30 π.μ.), στὴν ὁποία μποροῦν νὰ παρευρίσκονται 50 ἐκκλησιαζόμενοι. 

Στὴ συνέχεια θὰ ψαλεῖ ἡ καθιερωμένη Δοξολογία ἐπὶ τῇ ἐνάρξει τοῦ νέου ἔτους. 

Ἡ θεία Λειτουργία θὰ μεταδοθεῖ ἀπὸ τὸν Ραδιοφωνικὸ Σταθμὸ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας στὴ συχνότητα 98,3 ΜΗz τῶν FM. 



Ὑπενθυμίζουμε ὅτι ὁ Ναὸς θὰ παραμένει καθημερινὰ ἀνοικτὸς γιὰ ἀτομικὴ προσευχὴ τῶν πιστῶν ἀπὸ τὶς 7.30 π.μ. μέχρι τὶς 1.30 μ.μ.. 

Ὁ Πρόναος θὰ συνεχίσει νὰ εἶναι ἀνοικτὸς μέχρι τὶς 8.30 μ.μ.. 


ΕΚ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ

Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2020

Περί Ἐνανθρωπήσεως, Ἁγίου Ἀθανασίου τοῦ Μεγάλου




                                             

Ὁ παντοκράτωρ Θεός, ὅταν ἐδημιούργει διά τοῦ Λόγου του τό γένος τῶν ἀνθρώπων, ἐγνώρισε καί τήν ἀδυναμίαν τῆς φύσεώς των καί ὅτι αὐτή δέν θά ἦτο ἱκανή μόνη της νά γνωρίσῃ τόν δημιουργόν, οὔτε κἄν νά λάβῃ ἔννοιαν Θεοῦ. Διότι αὐτός μέν ἦτο ἄκτιστος, αὐτοί δέ πλάσματα ἐκ τοῦ μηδενός, αὐτός μέν ἦτο ἀσώματος, οἱ δέ ἄνθρωποι ἐπλάσθησαν μέ σῶμα κάπου ἐδῶ κάτω, καί γενικῶς μεγάλαι εἶναι αἱ ἐλλείψεις τῶν πλασμάτων, διά νά γνωρίσουν καί νά κατανοήσουν τόν πλάστην των. Καί πάλιν ὡς ἀγαθός Θεός εὐσπλαγχνίσθη τό ἀνθρώπινον γένος καί δέν τό ἀφῆκε μακριά ἀπό τήν γνῶσιν του, διά νά μή ἔχῃ ἄχρηστον ζωήν.

Ἀλλά ποία ἡ ὠφέλεια τῶν δημιουργημάτων, ὅταν δέν γνωρίζουν τόν δημιουργόν των; Ἤ πῶς θά ἦσαν λογικά, ὅταν δέν θά ἐγνώριζον τόν Λόγον τοῦ Πατρός, διά τοῦ ὁποίου ἐδημιουργήθησαν; Καθόλου μά καθόλου δέν ἐπρόκειτο νά διαφέρουν ἀπό τά ἄλογα, ἐάν δέν ἀνεγνώριζαν τίποτε περισσότερον ἀπό τά ἐπίγεια.

Διατί καί ὁ Θεός ἔκανεν αὐτούς, ἀπό τούς ὁποίους δέν ἤθελε νά γνωρίζεται; Διά νά μή συμβῇ λοιπόν αὐτό, ὁ ἀγαθός μετέδωκεν εἰς αὐτούς ἐκ τῆς ἰδίας εἰκόνος τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καί ποιεῖ αὐτούς κατ᾿ εἰκόνα του καί καθ᾿ ὁμοίωσιν, ὥστε διά τοῦ χαρίσματος αὐτοῦ, ἀφοῦ ἀντιληφθοῦν τήν εἰκόνα, ἐννοῶ ἀσφαλῶς τόν Λόγον τοῦ Πατρός, νά δυνηθοῦν δι᾿ αὐτοῦ νά λάβουν ἔννοιαν τοῦ Πατρός, καί γνωρίζοντας τόν δημιουργόν των νά ζοῦν τήν ὄντως εὐτυχισμένην καί μακαρίαν ζωήν.

Από τη μαγεία των εορτών στην εορτή των Χριστουγέννων

 


- "Καλές γιορτές. Να περάσετε όμορφα και μαγικά...".

Σε βγάζουν από τη δύσκολη θέση τα λόγια αυτά. Άλλωστε, τι να πεις; Άσε που είναι και politically correct. Μη θιχτεί και κανείς αν ακούσει το "Καλά Χριστούγεννα"... 

Και μετά από λίγες ημέρες... "Πώς περάσατε; Φάγατε καλά; Πήγατε κάπου; Ξεκουραστήκατε; Άντε, καλή χρονιά τώρα"!

Φτιάξαμε μια γλυκανάλατη γιορτή, με κούφιες και μηχανικές ευχές για αγάπη, ειρήνη και υγεία.

Φτάσαμε στον ωραίο μύθο περί Χριστού και στη μαγική νύχτα των Χριστουγέννων. Έτσι, η θρησκεία που φοράει «τα γιορτινά της» είναι μόνο μια ωραία ιστορία δίπλα στο τζάκι, ο Χριστούλης είναι απλά ένα ροδοκόκκινο πλαστικό μωράκι, η καρδιά μας γίνεται πρόσκαιρα γλυκιά και απλόχερη (προς φίλους και συγγενείς βέβαια…). Ως συνέπεια, το συμπέρασμα ότι οι γιορτές είναι για τα παιδιά με τη βασική έννοια ότι σε αυτά αρέσουν τα παραμυθάκια, είναι αναπόφευκτο.

Ο οίκτος μας για τα παιδάκια που πεινάνε, εύκολα παραμερίζεται μετά από δυό μπουκιές ροδοψημένη γαλοπούλα. Μπορεί να αγοράσαμε και ευχετήριες κάρτες από φιλανθρωπικούς συλλόγους ή να δώσαμε κατιτίς στον ταλαίπωρο που μας καθάρισε το τζάμι του αυτοκινήτου στο φανάρι, χωρίς βέβαια να καταφέρουμε να απωθήσουμε αρκετά βαθιά την αμφιβολία μήπως δεν έχει πραγματική ανάγκη. Ε, αυτές τις μέρες η φιλανθρωπική μας διάθεση φουντώνει, άσχετα αν λίγο πριν αναστενάξαμε όταν πληροφορηθήκαμε πόσο κοστίζει το καλάθι της νοικοκυράς. Χαρήκαμε που θα γίνουν από τους δήμους εορταστικά συσσίτια για τους απόρους και άστεγους, λες και τις άλλες ημέρες του χρόνου έχουν πού να φάνε και να μείνουν. (Ας είναι καλά κάποιες ενορίες)…

Κυριακή 27 Δεκεμβρίου 2020

«Τεθνήκασι οἱ ζητοῦντες τὴν ψυχὴν τοῦ παιδίου». (Μτ 2,13-23) του Δημητρίου Π. Ρίζου Δρ. Θεολογίας

 


Μετὰ τὴν ἀναχώρησι τῶν μάγων, νά, καὶ φανερώνεται ἄγγελος Κυρίου στὸν ὕπνο τοῦ Ἰωσὴφ καὶ τοῦ λέγει˙ Ξύπνα, πᾶρε τὸ παιδὶ καὶ τὴν μητέρα του καὶ φεῦγε στὴν Αἴγυπτο, καὶ μεῖνε ἐκεῖ μέχρι ποὺ νὰ σὲ εἰδοποιήσω, διότι πρόκειται ὁ Ἡρώδης νὰ ζητήση νὰ θανατώση τὸ παιδί. Αὐτὸς σηκώθηκε, πῆρε τὸ παιδὶ καὶ τὴν μητέρα του νύκτα, καὶ ἀνεχώρησε στὴν Αἴγυπτο μέχρι τὸν θάνατο τοῦ Ἡρώδου, γιὰ νὰ ἐκπληρωθῆ ἔτσι ἡ προηφητεία ποὺ λέγει˙ «Ἀπὸ τὴν Αἴγυπτο κάλεσα τὸν υἱό μου». Ἀλλ’ ὅταν ὁ Ἡρώδης κατάλαβε ὅτι τὸν ἐνέπαιξαν οἱ μάγοι, θύμωσε πολύ, καὶ διέταξε νὰ θανατωθοῦν ὅλα τὸ παδιὰ τῆς περιοχῆς Βηθλεὲμ ἀπὸ δύο χρονῶν καὶ κάτω, σύμφωνα μὲ ὅσα τοῦ εἶπαν οἱ μάγοι. Τότε ἐκπληρώθηκε ὁ λόγος τοῦ Ἱερεμίου ποὺ εἶπε˙ «Φωνὴ ἀκούσθηκε στὴν Ραμά, μεγάλος θρῆνος καὶ κλᾶμα, ἡ Ραχὴλ νὰ κλαίη τὰ παιδιά της καὶ νὰ μὴν παρηγορῆται, διότι δὲν ὑπῆρχαν». Μόλις πέθανε ὁ Ἡρώδης φάνηκε ὁ ἄγγελος στὸν ὕπνο τοῦ Ἰωσὴφ καὶ τοῦ εἶπε˙ Σήκω, πάρε τὸ παιδὶ καὶ τὴν μητέρα του, καὶ πήγαινε στὴ γῆ Ἰσραήλ, διότι πέθαναν ἐκεῖνοι ποὺ ἐπιβουλεύονταν τὸ παιδὶ. Καὶ τὸ ἔκανε. Ὅταν ὅμως ἔμαθε ὅτι βασιλιὰς στὴν Ἰουδαία εἶναι ὁ Ἀρχέλαος στὴ θέσι τοῦ Ἡρώδου, φοβήθηκε νὰ πάη ἐκεῖ. Τοῦ δόθηκε ἡ ὁδηγία στὸν ὕπνο πάλι, καὶ πῆγε στὴν Γαλιλαία καὶ ἐγκαταστάθηκε στὴν Ναζαρέτ, γιὰ νὰ βγῆ ἀληθινὴ ἡ προφητεία ὅτι θὰ ὀνομασθῆ Ναζωραῖος.

Τὸ εὐαγγέλιο αὐτὸ τὸ ἀκοῦμε στὴν ἐνάτη ὥρα τῆς παραμονῆς τῶν Χριστουγέννων, τὴν δεύτερη ἡμέρα, καὶ στὶς 29 τοῦ μηνός στὴν σφαγὴ τῶν νηπίων, στὶς 30 ποὺ γίνεται ἡ ἀπόδοσις, καὶ τέλος, τὴν Κυριακὴ μετὰ τὰ Χριστούγεννα. Περιγράφει τὴν φυγὴ στὴν Αἴγυπτο καὶ τὴν σφαγὴ τῶν νηπίων.