Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2025

Όλα μας Καταγράφουν: Έξυπνα Κινητά, Αυτοκίνητα, Τηλεοράσεις, Κάμερες, Ηχεία, Γκάζετ, Ρομποτικές Σκούπες κλπ.


Ένας πρακτικός οδηγός για την καθημερινή τεχνολογία επιτήρησης

Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ότι παρακολουθούμαστε περισσότερο από ποτέ· είναι ότι όλοι μας πληρώνουμε ενεργά γι’ αυτή την επιτήρηση. Στις ΗΠΑ, η κατοχή έξυπνων θυροτηλεόρασεων (videodeurbellen) εκτοξεύτηκε από 4% σε πάνω από 35% μεταξύ 2017 και 2024. Οι έξυπνες τηλεοράσεις – που καταγράφουν και πουλάνε τις συνήθειες θέασης – υπάρχουν πλέον στο 86% των νοικοκυριών, από 47% πριν λίγα χρόνια, γράφει ο G. Calder.

Το 75% των αυτοκινήτων που παραδόθηκαν το 2024 διέθεταν ενσωματωμένα μόντεμ κινητής τηλεφωνίας που μεταδίδουν συνεχώς ζωντανά δεδομένα για οδηγούς και επιβάτες. Ένα μέσο αμερικανικό νοικοκυριό που είναι συνδεδεμένο στο διαδίκτυο έχει πλέον 17 συνδεδεμένες συσκευές. Και η αγορά των data brokers – η βιομηχανία που αγοράζει και πουλάει τα προσωπικά σου δεδομένα – θα φτάσει σύντομα σε ετήσιο τζίρο 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ποτέ άλλοτε δεν υπήρχαν τόσα πολλά μάτια πάνω μας, τόσοι άνθρωποι να αναλύουν κάθε μας κίνηση, και τόση αμφίβολη νομιμότητα γύρω από όλα αυτά. Οι συνδεδεμένες συσκευές σου δημιουργούν μια ολοκαίνουρια βιομηχανία αξίας εκατοντάδων δισεκατομμυρίων.

Κινητά τηλέφωνα: οι απόλυτοι αισθητήρες Δεν είναι μυστικό ότι τα κινητά είναι οι μετρ της προσωπικής επιτήρησης. Το τηλέφωνό σου καταγράφει την ακριβή σου θέση, τους συχνούς προορισμούς, συνδέεται με beacons Bluetooth και δίκτυα Wi-Fi και καταγράφει κάθε άγγιγμα και σάρωση. Καταγράφει κάθε κίνηση που κάνεις όσο είσαι ξύπνιος και παρακολουθεί ακόμα και τις συνήθειες ύπνου σου. Η αγορά όλων αυτών των πληροφοριών είναι τεράστια, αλλά όχι πάντα νόμιμη.

Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC) μήνυσε την εταιρεία δεδομένων Kochava επειδή πουλούσε δεδομένα τοποθεσίας που συνδέονταν με επισκέψεις σε κλινικές και χώρους λατρείας, προερχόμενα από «εκατοντάδες εκατομμύρια κινητές συσκευές». Το 2022-2023 η Google καταδικάστηκε σε ιστορικό διακανονισμό σχεδόν 500 εκατομμυρίων δολαρίων σε πολλές πολιτείες για παραπλανητικούς ελέγχους τοποθεσίας που επηρέασαν έως και 250 εκατομμύρια χρήστες.

Η τηλεόρασή σου τώρα κοιτάει ΕΣΕΝΑ Οι περισσότερες έξυπνες τηλεοράσεις έχουν ενσωματωμένη δυνατότητα αυτόματης αναγνώρισης περιεχομένου (ACR) που καταγράφει τι βλέπεις σε πλατφόρμες streaming και ακόμα και σε εισόδους HDMI. Η FTC καταδίκασε τη Vizio επειδή παρακολουθούσε 11 εκατομμύρια τηλεοράσεις χωρίς ενημερωμένη συναίνεση και πουλούσε τα δεδομένα για στοχευμένη διαφήμιση – πληρώνοντας πρόστιμο 2,2 εκατομμυρίων δολαρίων.

Αυτό είναι ξεχωριστό από την επιτήρηση που κάνουν οι ίδιες οι πλατφόρμες streaming, οι συσκευές και οι εφαρμογές, που επίσης συλλέγουν δισεκατομμύρια ώρες θέασης.

Θυροτηλεοράσεις και κάμερες σπιτιού: τα μάτια στον δρόμο σου Ο αριθμός των βιντεοθυροτηλεοράσεων στις ΗΠΑ υπερδεκαπλασιάστηκε τα τελευταία χρόνια. Καταγράφουν πρόσωπα, πινακίδες αυτοκινήτων και όλες τις καθημερινές κινήσεις στην ιδιοκτησία σου, συχνά με ήχο και ακριβείς χρονοσφραγίδες που αποθηκεύονται στο cloud. Στους παρόχους, σε εξωτερικούς ελεγκτές «ποιότητας» και στις αρχές αν το ζητήσουν έχουν πρόσβαση. Με μία μόνο κάμερα πόρτας μπορεί να χαρτογραφηθεί πλήρως η καθημερινή, εβδομαδιαία και μηνιαία ρουτίνα όλης της οικογένειας. Οι κάμερες επιτήρησης δεν χρειάζεται να εγκατασταθούν από το κράτος – οι περισσότεροι τις βάζουν μόνοι τους, με το χέρι τους.

Το 2023 η FTC μήνυσε τη Ring (κορυφαία εταιρεία θυροτηλεοράσεων) επειδή επέτρεπε σε υπαλλήλους και εργολάβους να βλέπουν ιδιωτικά βίντεο και δεν εμπόδισε χάκερ να καταλάβουν κάμερες. Ο διακανονισμός έδωσε 5,6 εκατομμύρια δολάρια αποζημιώσεις, διαγραφή δεδομένων και μέτρων ασφαλείας. Αν έχεις τέτοια συσκευή, η διπλή ταυτοποίηση, η σύντομη διατήρηση δεδομένων, ο περιορισμένος διαμοιρασμός και η κρυπτογράφηση πρέπει να είναι απόλυτη προτεραιότητα.

Έξυπνα ηχεία και φωνητικοί βοηθοί ακούνε Τα ηχεία μεταγράφουν εντολές και μπορεί να καταγράψουν κομμάτια από «ψεύτικα ξυπνήματα», κρατώντας μεταγραφές και ηχογραφήσεις για «έλεγχο ποιότητας» και εκπαίδευση. Ανάλογα με τη συχνότητα χρήσης, μπορεί να καταγραφούν ολόκληρα ημερολόγια, προσωπικές σχέσεις, μηνύματα και ιδιωτικές συνομιλίες – ακόμα κι όταν η συσκευή άκουσε «κατά λάθος» χωρίς εντολή. Οι κίνδυνοι της ηχητικής επιτήρησης δεν πρέπει να υποτιμώνται.

Το 2023 η Amazon δέχτηκε να πληρώσει 25 εκατομμύρια δολάρια αφού η FTC και το Υπ. Δικαιοσύνης διαπίστωσαν ότι η Alexa αποθήκευε φωνητικές ηχογραφήσεις και δεδομένα τοποθεσίας παιδιών και παρεμπόδιζε αιτήματα διαγραφής.

Ρομποτικές σκούπες και άλλα edge gadgets συμμετέχουν κι αυτά Οι αυτοματοποιημένες σκούπες δημιουργούν ακριβείς χάρτες του σπιτιού σου και οι κάμερες τους βγάζουν φωτογραφίες που μπορούν να κλαπούν. Από τις φωτογραφίες και τη διαρρύθμιση μπορεί να εντοπιστούν πολύτιμα αντικείμενα και καθημερινά μοτίβα από χάκερ ή εσωτερικούς υπαλλήλους. Αν σου φαίνεται επιστημονική φαντασία, να ξέρεις ότι έχει ήδη συμβεί.

Το 2022, συσκευές Roomba τράβηξαν φωτογραφίες και βίντεο μέσα σε σπίτια και τα έστειλαν σε εξωτερική εταιρεία σήμανσης δεδομένων για εκπαίδευση AI. Κάποιες από αυτές διέρρευσαν σε κλειστές ομάδες και διαδόθηκαν online – ανάμεσά τους και εικόνες ανθρώπων στην τουαλέτα. Όταν εικόνες του σπιτιού σου μπαίνουν στη ροή εργασιών τρίτων, εξαρτάσαι ξαφνικά από την ασφ read moreάλεια και την ηθική πολλών εταιρειών.

Η Eufy (εταιρεία καμερών σπιτιού) είχε λάθος ενημέρωση server και για λίγο οι χρήστες έβλεπαν κάμερες άλλων πελατών. Επίσης καταδικάστηκε επειδή ανέβαζε εικόνες και thumbnails στο cloud με δημόσια URL ακόμα κι όταν ο χρήστης είχε επιλέξει μόνο τοπική αποθήκευση.

Αυτοκίνητα καταγράφουν πολύ περισσότερα απ’ ό,τι νομίζεις Το 75% των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν το 2024 μπορούσε να συλλέγει και να μοιράζεται τεράστιες ποσότητες δεδομένων για οδηγούς και επιβάτες. Διαδρομές, ταχύτητα, φρενάρισμα, δεδομένα από συνδεδεμένα τηλέφωνα, ακόμα και εικόνες καμπίνας – όλα μπορούν να σταλθούν σε data brokers και ασφαλιστικές. Πολλοί ιδιοκτήτες δεν περιμένουν τόσο εκτεταμένη επιτήρηση.

Πρόσφατα η GM μηνύθηκε από το Τέξας για πώληση δεδομένων οδήγησης σε ασφαλιστικές χωρίς συναίνεση. Υπάλληλοι της Tesla μοιράζονταν κρυφά ιδιωτικά βίντεο πελατών και η FTC απαγόρευσε στη GM για 5 χρόνια την πώληση δεδομένων γεωγραφικής θέσης οδηγών.

Γιατί όμως οι άνθρωποι συνεχίζουν να λένε «ναι» στην επιτήρηση; Οι περισσότερες από αυτές τις παρακολουθήσεις συνοδεύονται από λειτουργίες που πραγματικά θέλουν οι άνθρωποι: αγοράζουν έξυπνη θυροτηλεόραση για ειδοποιήσεις παραδόσεων, δέχονται προτάσεις τηλεόρασης, χρησιμοποιούν streaming για τις αγαπημένες τους σειρές, φωνητικές εντολές για οργάνωση, σύνδεση αυτοκινήτου για live κίνηση και απομακρυσμένη εκκίνηση.

Όλα αυτά είναι μικρές ανέσεις που ανταλλάσσονται με πολύ υψηλό τίμημα: την ιδιωτικότητά τους. Το αποτέλεσμα είναι ένα διαρκώς αυξανόμενο, μόνιμο ίχνος του πού μένεις, πότε φεύγεις, πού πηγαίνεις, τι βλέπεις, ποιος είναι έρχεται στην πόρτα ή μπαίνει στο αυτοκίνητό σου και πώς παίρνεις αποφάσεις. Αυτό το ίχνος παράγει δισεκατομμύρια για data brokers, διαφημιστικά δίκτυα και συστήματα τιμολόγησης – και οι περισσότεροι δεν ξέρουν καν ότι γίνεται.

Πώς να μικρύνετε το ψηφιακό σας αποτύπωμα
  • Κινητό: περιορίστε την πρόσβαση τοποθεσίας στις ρυθμίσεις
  • Τηλεόραση: απενεργοποιήστε το ACR/δεδομένα θέασης, ελέγξτε ξανά μετά από ενημερώσεις
  • Κάμερες: ενεργοποιήστε 2FA, σύντομη διατήρηση, περιορισμένος διαμοιρασμός
  • Ηχεία: απενεργοποιήστε την ανθρώπινη αξιολόγηση, διαγράψτε ιστορικό φωνής
  • Αυτοκίνητο: μειώστε την ανάλυση δεδομένων, διαγράψτε ιστορικό διαδρομών, αφαιρέστε την εφαρμογή, κάντε εργοστασιακή επαναφορά πριν service ή πώληση
Αν θέλετε να μάθετε ποια δεδομένα έχετε δώσει, έχετε νομικά δικαιώματα (ΕΕ, ΗΒ, πολλές πολιτείες ΗΠΑ) να ζητήσετε πρόσβαση ή διαγραφή από κάθε εταιρεία. Ρωτήστε απευθείας τι δεδομένα επεξεργάζεται το αυτοκίνητο ή η συσκευή. Απενεργοποιήστε τις περιττές ρυθμίσεις παρακολούθησης (συνήθως είναι ενεργοποιημένες από default) και ανακαλέστε τις άδειες παρασκηνίου όλων των εφαρμογών.

Τελική σκέψη Σε έναν κόσμο όπου πολλοί διαμαρτύρονται για επιτήρηση και λογοκρισία, η συντριπτική πλειοψηφία την επιλέγει εθελοντικά. Για λίγη παραπάνω άνεση, οι άνθρωποι αγοράζουν όλο και περισσότερο συσκευές που δεν παραβιάζουν μόνο τη δική τους ιδιωτικότητα, αλλά και των υπόλοιπων μελών του σπιτιού ή του αυτοκινήτου. Βεβαιώσου ότι ξέρεις ποια δεδομένα παραδίδεις και ζύγισέ τα αν πραγματικά αξίζει τον κόπο να θυσιάσεις την ιδιωτικότητά σου.

πηγή: https://panagia-ierosolymitissa.blogspot.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου