Πρώτον: Η λεγόμενη εφηβική βία δεν έχει όριο ηλικίας όπως σε παλαιότερους καιρούς. Τα 13χρονα έχουν αναβαθμισθεί σε 17χρονα. Δεύτερον: Η λεγόμενη εφηβική βία δεν περιορίζεται στον χώρο του σχολείου. Μπορεί να εκδηλωθεί στον δρόμο ή ακόμη και στο σπίτι του θύματος. Τρίτον: Η λεγόμενη εφηβική βία έχει κοινωνική υπεραξία. Αν σε άλλες εποχές περιοριζόταν στη μικρή κοινότητα των αυτοπτών, τώρα αναπαράγεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δεν φτάνει να κακοποιήσεις κάποιον συμμαθητή σου ή κάποιον αδύναμο συνομήλικό σου. Για να επιτύχει το εγχείρημα πρέπει να το κοινοποιήσεις στο Διαδίκτυο, ακόμη κι αν αυτό συνεπάγεται τον εντοπισμό σου και την ενδεχόμενη τιμωρία σου.
Προχθές ανακοινώθηκαν διάφορες ποινές, που έχουν στόχο να περιορίσουν τη βία των ανηλίκων στο σχολικό περιβάλλον. Η επαναφορά της πενθήμερης αποβολής – με κίνδυνο να αποκαλύψω την ηλικία μου, ομολογώ ότι δεν ήξερα πως έχει καταργηθεί.
Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος όχι μόνο για τα θύματα, αλλά και για τους θύτες. Είναι μια μέθοδος που έχει αποδειχθεί αποτελεσματική στην αστυνομία, όπου μάθαμε ότι οι ανίκανοι του τμήματος των Αγίων Αναργύρων μετατέθηκαν σε άλλα τμήματα. Ας δεχθώ ότι όλ’ αυτά είναι όχι μόνον απαραίτητα αλλά και αποτελεσματικά. «Ο γιος ή η κόρη σας έσπασε στο ξύλο τον συμμαθητή του ή τη συμμαθήτριά του και ως εκ τούτου του επιβάλλεται πενθήμερη αποβολή και αλλαγή περιβάλλοντος». Να πάει αλλού να σπάει στο ξύλο, όχι όμως σ’ εμάς.
Ως εδώ όλα καλά. Απλώς από τη σκηνή λείπουν οι σεκιουριτάδες. Αυτοί που θα προστατεύσουν τον καθηγητή ή τον διευθυντή ο οποίος θα ανακοινώσει στους γονείς ότι το παιδί αποβάλλεται από το σχολείο και θα πρέπει να αναζητήσουν άλλο, προσφορότερο για τις ορμόνες του. Θα ακολουθήσουν σκηνές βίας; Όχι απαραιτήτως. Το βέβαιο είναι ότι οι γονείς δεν θα μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια. Ξεσηκώθηκαν όταν στον έλεγχο του έβαλαν κάτω απ’ τη βάση στα μαθηματικά ή στα αρχαία. Και τι τα χρειάζεται το παιδί τα αρχαία;
Το πρόβλημα της εφηβικής βίας ξεκινάει από την οικογένεια. Και το πρόβλημα του σχολείου είναι ότι έχει υποταχθεί στην παιδεία της οικογένειας.
Λυπάμαι, φίλε αναγνώστη, που θα σε στενοχωρήσω, απλώς προσπαθώ με τον τρόπο μου να εξηγήσω ότι το πρόβλημα της εφηβικής βίας ξεκινάει από την οικογένεια. Και το πρόβλημα του σχολείου είναι ότι έχει υποταχθεί στην παιδεία της οικογένειας. Αλήθεια, τι απέγιναν οι συμμορίτες της Αγίας Παρασκευής που κακοποίησαν συνομήλικό τους και τους βοήθησαν να διαφύγουν το αυτόφωρο οι γονείς τους;
Η εφηβική βία δεν είναι πολιτικό πρόβλημα. Είναι κοινωνικό πρόβλημα, το οποίο δεν αφορά μόνον την Ελλάδα. Αφορά τον δυτικό κόσμο στο σύνολό του και έχει να κάνει με τη θέση των εφήβων στις δυτικές κοινωνίες. Κυρίως με την υποτίμηση του ρόλου της εκπαίδευσης και κατά συνέπεια των λειτουργών της. Δεν φτάνουν διοικητικά μέτρα για να την αντιμετωπίσουμε. Χρειάζεται μια εκ βάθρων αναθεώρηση του ρόλου της εκπαίδευσης. Τεράστιο σχέδιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου