Ο ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΦΩΣ:
“Δεν ξέρω τι λένε οι άλλοι, δεν ξέρω αν τα είπαν ή πως τα είπαν, εγώ εκείνο που ξέρω είναι αυτό που έζησα όσες φορές με αξίωσε ο Θεός να τελέσω την Ακολουθία του Αγίου Φωτός. Εισερχόμουν στον Πανάγιο Τάφο, προσευχόμουν γονατιστός κρατώντας τις δέσμες των λαμπάδων που, όπως και το καντήλι, άναβαν μόνα τους, ποτέ δεν έψαξα το “πως” και το “γιατί”, ζούσα το Γεγονός και το θαύμα της Αναστάσεως του Κυρίου με φόβο Θεού και δέος όπως όλοι οι παλιοί και σύγχρονοι γνήσιοι Αγιοταφίτες Πατέρες και κάθε πιστός Ορθόδοξος Χριστιανός.”
ΑΓΙΟΝ ΦΩΣ ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΥ ΣΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ Η ΕΠΙΣΤΟΛΉ ΤΟΥ ΑΡΕΘΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΕΜΙΡΗ ΤΗΣ ΔΑΜΑΣΚΟΥ (920 μ.Χ.)
Ο επίσκοπος Καισαρείας Αρέθας γεννήθηκε στην Πάτρα στα μέσα του 9ου αιώνα και απεβίωσε σε μεγάλη ηλικία, περί το 944. Ήταν λόγιος αρχαιολάτρης και μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της πνευματικής ακμής του Βυζαντίου, της λεγόμενης μακεδονικής αναγέννησης.
Σε μια επιστολή του, η οποία εγράφη στις αρχές του 10ου αιώνα και είχε αποδέκτη τον εμίρη της Δαμασκού, αναφέρεται στο θαύμα του Αγίου Φωτός.
Η επιστολή διασώζεται σε ελληνικό χειρόγραφο που βρίσκεται στην Πατριαρχική Βιβλιοθήκη της Μόσχας, τον κώδικα Μattei 303, ο οποίος εκδόθηκε το 1894 από τον Α. Παπαδόπουλο-Κεραμέα και το 1960 από την Patricia Karlin-Hayter.
Γράφει ο Αρέθας στην πολύτιμη αυτή επιστολή του:
«Αλλά μέχρι και σήμερα, ο άγιος και τίμιος Τάφος Του θαυματουργεί κάθε έτος την ημέρα της Αναστάσεως. Διότι αφού σβήνει κάθε κανδήλα στην Ιερουσαλήμ, εκεί όπου βρίσκεται ο άγιος Τάφος Του, παρασκευάζεται από τους χριστιανούς μία κανδήλα τυλιγμένη με ύφασμα και κόκκινο μετάξι. Και ενώ ο εμίρης της Ιερουσαλήμ παρίσταται πλησίον του αγίου Τάφου, με την είσοδο να είναι σφραγισμένη από αυτόν, και ενώ οι χριστιανοί βρίσκονται στον Ναό της Αναστάσεως και αναφωνούν Κύριε Ελέησον, ξαφνικά παράγεται μια αστραπή και ανάβει η κανδήλα με φως. Και απ’ αυτό το φως λαμβάνουν και ανάβουν και πάλι (τις λυχνίες τους) όλοι οι κάτοικοι της Ιερουσαλήμ».
Η αναφορά του Αρέθα είναι άκρως σημαντική για δύο λόγους. Πρώτον, διότι είναι ο πρώτος μάρτυρας που αναφέρει πως κατά τη διάρκεια της τελετής του Αγίου Φωτός ο Τάφος του Χριστού παραμένει άδειος, αφού πρώτα σφραγιζόταν από τον μουσουλμάνο εμίρη της Ιερουσαλήμ. Και, δεύτερον, επειδή είναι επίσης ο πρώτος μάρτυρας που αναφέρει ότι το Άγιο Φως κατερχόταν υπό τη μορφή μιας αστραπής, η οποία άναβε τη μεταξωτά στολισμένη ακοίμητη κανδήλα.
(Χάρης Κ. Σκαρλακίδης, “Άγιον Φως”, εκδ.”Ελαία” Β΄, Αθήνα 2011, σελ.59,60)
πηγή: https://panagia-ierosolymitissa.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου