Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2023

Τα πνευματικά θεμέλια των αγωνιστών του έπους του '40

Πανηγυρικός λόγος από τον κ.Δημήτριο Παπαδόπουλο, γνωστό λόγιο συμπολίτη μας, φιλόλογο και μουσικολόγο, στην κεντρική εκδήλωση για τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου, που έλαβε χώρα στην αίθουσα του Φ.Σ.Φ. "Ο Αριστοτέλης".



Αντιμετωπίζουμε για μιαν ακόμη φορά την πρόκληση της γιορτής που, απαιτητική όπως πάντα,  προβάλλει ενώπιόν μας, διεκδικώντας τη θέση της στον κοινό μας βίο, φορτωμένο με τόσες μέριμνες.  πρόκληση για τον πατριωτισμό, το ήθος, την ανθρωπιά, με μια λέξη για τον πολιτισμό μας –κι είμαστε  εμείς που σερνόμαστε μπρος στο φοβερό κριτήριο της Ιστορίας, “ενώπιος ενωπίω”, μπροστά σε ό,τι μας  δόξασε αλλά και σε ό,τι μας ελέγχει, σε ό,τι μας φοβίζει: απωθημένες ενοχές, χρόνια τραύματα, όνειρα  προδομένα και στοιχειωμένα οράματα, όλα γνωρίσματα μιας ταλαιπωρημένης ταυτότητας, συμπτώματα  της παθογένειας του συλλογικού μας ασυνείδητου –κι όλα να μας θέτουν μπροστά σε ευθύνες, να  θυμίζουν όσα θα θέλαμε να λησμονήσουμε. “Στάζει τη μέρα, στάζει τη νύχτα, μνησιπήμων πόνος”, για  να δανειστώ το στίχο του Ποιητή.

Δεν είναι στις προθέσεις μου να αναφερθώ αναλυτικά στο χρονικό και τα γεγονότα του πολέμου. Εξάλλου, σε λίγο θα μας μεταφέρει πολύ πιο πιστά στην ατμόσφαιρα του πολέμου και στο κλίμα των  ημερών ο έξοχος συμπολίτης μας, πολεμιστής του αλβανικού μετώπου και μαέστρος, αείμνηστος Δημήτρης  Λιώτσης, με το “Χρονικό” του, το οποίο μας συγκλονίζει κάθε φορά που το ακούμε, εύχομαι δε η μνήμη του να γαλουχεί συνεχώς τις νεότερες γενιές των  Φλωρινιωτών.

Σαράντος Καργάκος: Τι απαιτούν οι ήρωες του ’40-’41

Του Σαράντου Καργάκου

Ο Δημοσθένης που δεν ήταν ιδιαίτερα θωπευτικός έναντι των Αθηναίων πολιτών, τους λέγει σε μια αποστροφή λόγου κάτι, που και για τους τωρινούς Ελληνες είναι ιδιαίτερα διδακτικό: «Νομίζετε τους προγόνους ημών αναθείναι τα τρόπαια, ουχ ίνα θαυμάζητε αυτά θεωρούντες, αλλ’ ίνα μιμήσθε τας εκείνων αρετάς». Με απλά λόγια: Να έχετε υπόψη σας ότι οι πρόγονοί μας έστησαν τα τρόπαια όχι για να τα θαυμάζετε και να τα χαζεύετε αλλά για να μιμείσθε τις πράξεις της παλικαριάς τους.

28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2018-2023- ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΟΥ


Γράφει ἡ Καλλιόπη Ταχτσόγλου 

 Α. (Προφήτου Δανιήλ) 

 «...καὶ ἰδοὺ τράγος Αἰγῶν, ἤρχετο ἀπὸ λιβός ἐπὶ προσώπου πάσης τῆς γῆς καὶ οὐκ ἦν ἀπτόμενος τῆς γῆς...καὶ ἦλθεν ἔως τοῦ κριοῦ τοῦ τὰ κέρατα ἔχοντος καὶ ἔδραμε πρὸς αὐτὸν ἐν ὁρμῇ τῆς ἰσχύος αὐτοῦ... καὶ ἐξηγριάνθη πρὸς αὐτὸν καὶ ἔπεσεν τὸν κριὸν καὶ συνέτριψεν ἀμφότερα τὰ κέρατα αὐτοῦ... καὶ ἔριψεν αὐτὸν ἐπὶ τὴν γῆν καὶ συνεπάτησεν αὐτὸν καὶ οὐκ ἦν ὁ ἐξαιρούμενος αὐτὸν ἐκ τῶν χειρῶν αὐτοῦ... Ὁ Κριὸς ὁ ἔχων τὰ κέρατα, βασιλεύς Μήδων καὶ Περσῶν, ὁ Τράγος τῶν Αίγῶν, Βασιλεύς Ἑλλήνων...» 
Βασιλεύς Ἑλλήνων λοιπόν, Ἀλέξανδρος ὁ Μακεδών! 

Κυριακή 29 Οκτωβρίου 2023

Μεγάλο μπράβο στον Δήμο Αγράφων που βάζει τα «γυαλιά» στην κυβέρνηση, για το δημογραφικό: Επίδομα 3.000 ευρώ για κάθε γέννηση παιδιού!

 


Συντάκτης: Πέτρος Δημόπουλος

Δημογραφικό: Αισιόδοξες ειδήσεις όπως αυτή, έρχονται να μας δείξουν ότι στη μάχη για την επίλυση του δημογραφικού προβλήματος αυτό που λείπει από την ελληνική Πολιτεία δεν είναι οι λύσεις, άλλα η πρόθεση. Όταν υπάρχει ειλικρινής θέληση και συνδυάζεται με καινοτόμες ιδέες, τότε μπορούν να επιτευχθούν πραγματικά άλματα στην αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας.

Ένας δήμαρχος ενός μικρού χωριού 377 κατοίκων όπως είναι τα Άγραφα, κατάφερε να «βάλει τα γυαλιά» σε ένα ολόκληρο ελληνικό κράτος που παραμένει αρτηριοσκληρωτικό και δυσκίνητο στο θέμα του δημογραφικού.

Γερόντισσα Γαλακτία: «Εσείς με τον παντοδύναμο Χριστό να ‘στε και μη φοβάστε. Αυτός θα νικήσει..»

 

Γερόντισσα Γαλακτία: Ο Θεός να γλυτώσει τον κόσμο από τις παγίδες του σατανά… μέχρι τώρα, παιδιά μου, πολεμούσαμε μόνο με τα όργανα του καταραμένου.

Και με τση λογισμούς που βάνει. Τώρα, μπήκε και ο ίδιος με όλο το στρατό του μέσα στον κόσμο. Μη φοβάστε όμως. Ούτε να παίζετε μαζί του, ούτε να σας πανικοβάλλει. Μεγάλη δύναμη έχει γιατί κουμαντάρει τηλεοράσεις και όλα τα μέσα τση γης. Όλοι του κάνουνε τα χατίρια και πολεμούνε εκειουσάς που δεν τον ακολουθούνε.

Εσείς με τον παντοδύναμο Χριστό να ‘στε και μη φοβάστε. Αυτός θα νικήσει. Θα τονε φυσήξει και θα φύγει…

πηγή: https://simeiakairwn.wordpress.com/

Φρίκη: Βάζουν τόν Ἅγιο Πορφύριο καί τόν Ἅγιο Παΐσιο νά «διαφωνοῦν» μεταξύ τους!

Ἀρχιμανδρίτου Παύλου Ντανᾶ

Ἱεροκήρυκος


Φρίκη: Βάζουν τόν Ἅγιο Πορφύριο καί τόν Ἅγιο Παΐσιο νά «διαφωνοῦν» μεταξύ τους!

Λύπη καί πόνος καταλαμβάνει τήν ψυχή μας, ὅταν ἀρκετοί ἄνθρωποι τῆς Ἐκκλησίας φέρνουν τούς δύο λαοφιλεῖς καί θεοφόρους Ἁγίους, τόν Ἅγιο Πορφύριο καί τόν Ἅγιο Παΐσιο, «νά διαφωνοῦν» μεταξύ τους.

Τό φοβερό κακό εἶναι ὅτι, ἐμεῖς «οἱ ἐσκοτισμένοι τῇ διανοίᾳ» (Ἐφεσ.4,18), προσπαθοῦμε νά ἑρμηνεύσουμε καί νά ἐξηγήσουμε τούς ἀειλαμπεῖς ἀστέρες τῆς Ἐκκλησίας μας.

Καί οἱ δύο Ἅγιοι εἶχαν ἀγάπη στό Χριστό, στήν Παναγία, στούς Ἁγίους. Ἦταν βαθειά προσηλωμένοι στό Ἱερό Εὐαγγέλιο, στό κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων, στίς Ἅγιες Οἰκουμενικές Συνόδους, ἐμπνέονταν καί διδάσκονταν ἀπό τό μαρτυρικό φρόνημα τῶν Ἁγίων, τῶν Μαρτύρων καί τῶν Ὁσίων.

Διδάγματα από το έπος του 1940 (γράφτηκε την εποχή των προδοτικών μνημονίων)

 


Tου Αλεξάνδρου Π. Κωστάρα, Ομότιμου καθηγητή Νομικής Σχολής Πανεπιστημίου Θράκης 

 Θυμόμαστε πάλι φέτος, 78 χρόνια μετά, το έπος του 1940. Ήταν τότε που η αλαζονεία των αριθμών και της υπεροπλίας του Άξονα προκάλεσε την Ελλάδα της εποχής, μια Ελλάδα της φτώχειας και της παρακμής, να της προσφέρει «γην και ύδωρ». 

 Βέβαια, οι Ιταλοί εταίροι του Άξονα δεν θα αποτολμούσαν να διατυπώσουν ένα τέτοιο αίτημα, εάν γνώριζαν ότι απευθύνονταν στους απογόνους του Λεωνίδα και των Τριακοσίων. Πίστεψαν ότι οι λεοντόκαρδοι αγωνιστές της Αρχαίας Ελλάδας χάθηκαν στις αλλοτριωτικές διεργασίες της μακραίωνης δουλείας υπό τον οθωμανικό ζυγό και ότι αυτοί που κατοικούν πια στην Ελλάδα δεν ήσαν παρά ένα συνονθύλευμα κατσαπλιάδων και γύφτων. Επομένως, θα έκαναν περίπατο μέσα από τις σκόρπιες πέτρες των αρχαίων ερειπίων. Έτσι τους είχε διαβεβαιώσει ο Φαλμεράγερ με τις θεωρίες του για την εξαφάνιση του αρχαίου ελληνικού Έθνους. 

Μη σας στεναχωρεί ότι η πίστη σας κλονίζεται, ότι είναι λίγη…

 


Ερώτηση από το κοινό:
Ήθελα να ρωτήσω: Λέμε αυτά τα λόγια Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με, όμως δεν είμαστε συγκεντρωμένοι αυτή την ώρα, απλά λέμε τα λόγια. Δεν τα πιστεύουμε πραγματικά;

π. Νίκων: Τι γίνεται; Το ότι δεν πιστεύουμε πραγματικά, όχι δεν είναι [θέμα], απλά είναι λίγη η πίστη μας. Όλα έχουνε κάποια μέτρα. Αυξάνουνε. Ε!, στην αρχή είμαστε λίγο ταπεινοί, θα αγωνιζόμαστε, ταπεινωνόμαστε περισσότερο, περισσότερο, περισσότερο.

Είμαστε λίγο ελεήμονες, ε, στην αρχή δίνουμε κάτι λίγο, βλέπουμε ότι βοηθήσαμε τον άλλον, χαιρόμαστε πιο πολύ, πιο πολύ, πιο πολύ. Νηστεύουμε στην αρχή λίγο, μετά περισσότερο, όλα αυξάνουν, έτσι είναι και η πίστη μας.

Μαρτύριον τῆς ἁγίας ἐνδόξου ὁσιοπαρθενομάρτυρος Ἀναστασίας τῆς Ῥωμαίας (29 Ὀκτωβρίου)

Μνήμη τῆς ἁγίας ἐνδόξου ὁσιοπαρθενομάρτυρος Ἀναστασίας τῆς Ῥωμαίας

Κάρας τομὴν ἤνεγκε ῥώμῃ καρδίας,
Βλάστημα Ῥώμης, Μάρτυς Ἀναστασία.
Τλῆ δὲ Ἀναστασίη ἐνάτη ξίφος εἰκάδι ὀξύ.

Δύο Ἀναστασίες βρίσκουμε στοὺς βίους τῶν Ἁγίων, ποὺ ἦσαν καὶ οἱ δύο ἐπιφανεῖς καὶ ξακουστὲς γιὰ τὴν φήμη τοῦ γένους τους καὶ γιὰ τὴν ὁμολογία τῆς πίστεώς τους, ἦσαν δὲ καὶ οἱ δύο ἀπὸ τὴν περιφανῆ Ῥώμη.

Ἡ πρώτη παντρεύτηκε διὰ τῆς βίας ἀπὸ τοὺς γονεῖς της, καὶ δὲν συνευρέθηκε μὲ τὸν ἄνδρα της, οὔτε κἂν κοιμήθηκε μαζί του, γιατὶ ἦταν εἰδωλολάτρης, μὲ τὴν πρόφασι πὼς ἦταν τάχα ἄῤῥωστη. Ἔτσι φύλαξε ἄφθαρτη τὴν παρθενία της, διότι λίγες ἡμέρες ἀργότερα πέθανε ὁ ἄνδρας της. Ὡς ἐκ τούτου, πέρασε ὅλη τὴ ζωή της ἀσκητικά, μὲ σωφροσύνη καὶ μὲ ὅλες τὶς ἀρετές, δίνοντας ὅλο τὸ βιός της ἐλεημοσύνη στοὺς φτωχούς. Ἐπισκεπτόταν στὰ δεσμωτήρια τοὺς ἁγίους μάρτυρες, τοὺς παρακινοῦσε νὰ ὑπομένουν τὰ βάσανα γιὰ τὸν Κύριο, τοὺς νουθετοῦσε καὶ τοὺς βοηθοῦσε στὶς βιωτικὲς ἀνάγκες τους.
Μαρτύριο Αγίας Αναστασίας Φαρμακολυτρίας. Τοιχογραφία 1547 μ.Χ. Ιερά Μονή Διονυσίου, Άγιον Όρος
Ὅταν πλέον τοὺς ἐφόνευαν οἱ τύραννοι, ἔκλεβε τὰ ἱερά τους λείψανα καὶ τὰ ἐνταφίαζε μὲ εὐλάβεια κι ἀγάπη. Ἐνῶ ἔκανε αὐτὴ τὴν καθημερινὴ ἐργασία, τὄμαθαν οἱ ἀσεβεῖς, καὶ τελειώθηκε διὰ πυρός, ἀνεβαίνοντας πρὸς τὸν Κύριο ὡς ὀσμὴ εὐωδίας. Ἐπιτελοῦμε τὴ μνήμη της στὶς 22 ∆εκεμβρίου.

Έπος του 1940: Οι βόμβες «σφύριζαν» και οι Έλληνες στρατιώτες έκαναν Θεία Λειτουργία

 

ΕΚΕΙΝΕΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΠΕΡΠΑΤΗΣΕ Ο ΘΕΟΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ

Από το νεανικό περιοδικό Προς τη Νίκη
Περίοπτη θέση μέσα στην πολλαπλή προσφορά της Εκκλησίας στον Αγώνα του ‘ 40 κατέχει ή δράση τών στρατιωτικών ιερέων στο μέτωπο.
Δεκάδες ιερείς φορώντας το χακί διέσχισαν τη γραμμή του πυρός, παρηγορώντας τους τραυματίες και σκορπώντας τόν ενθουσιασμό μέ τά φλογερά τους κηρύγματα.
Εξομολογούσαν πολλές φορές ολόκληρο τό στράτευμα και τόνωναν τήν πίστη τών στρατιωτών.
Και λειτουργώντας αδιάκοπα, πολλές φορές και σέ ώρα βομβαρδισμού, χάριζαν ώρες πνευματικής ανάτασης στους γενναίους πολεμιστές μας.

ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ ΛΟΥΚΑ [: Γαλ. 2, 16-20] ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ



ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ ΛΟΥΚΑ [: Γαλ. 2, 16-20]

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ

«Εἰδότες δὲ ὅτι οὐ δικαιοῦται ἄνθρωπος ἐξ ἔργων νόμου ἐὰν μὴ διὰ πίστεως ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ, καὶ ἡμεῖς εἰς Χριστὸν ᾿Ιησοῦν ἐπιστεύσαμεν διότι οὐ δικαιωθήσεται ἐξ ἔργων νόμου πᾶσα σάρξ (:Ἐπειδὴ ὅμως μάθαμε ἀπὸ τὴ δική μας πείρα ὅτι δὲν γίνεται δίκαιος ὁ ἄνθρωπος καὶ δὲν σώζεται μὲ τὴν τήρηση τῶν τυπικῶν διατάξεων τοῦ μωσαϊκοῦ νόμου, ἀλλὰ μόνο μὲ τὴν πίστη στὸν Ἰησοῦ Χριστό, γι᾿ αὐτὸ λοιπὸν καὶ ἐμεῖς πιστέψαμε στὸν Ἰησοῦ Χριστό, γιὰ νὰ γίνουμε δίκαιοι καὶ νὰ σωθοῦμε ἀπὸ τὴν πίστη στὸν Χριστὸ καὶ ὄχι ἀπὸ τὰ ἔργα τοῦ μωσαϊκοῦ νόμου· διότι ὅπως ἀναφέρεται καὶ στοὺς Ψαλμούς, μὲ τὰ ἔργα τοῦ νόμου δὲν θὰ δικαιωθεῖ καὶ δὲν θὰ σωθεῖ κανένας ἄνθρωπος)» [Γαλ. 2,16· ἐρμ. ἀπόδοση Παν. Τρεμπέλα].

Κυριακή Ζ΄ Λουκά - Ερμηνεία της Ευαγγελικής περικοπής από τον Ιερό Χρυσόστομο

 


ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ΄ΛΟΥΚΑ [:Λουκ. 8,41-56]




«Ταῦτα αὐτοῦ λαλοῦντος αὐτοῖς ἰδοὺ ἄρχων εἷς προσελθὼν προσεκύνει αὐτῷ λέγων ὅτι ἡ θυγάτηρ μου ἄρτι ἐτελεύτησεν· ἀλλὰ ἐλθὼν ἐπίθες τὴν χεῖρά σου ἐπ᾿ αὐτὴν καὶ ζήσεται(:Κι ενώ τους έλεγε αυτά ο Ιησούς, την ώρα εκείνη κάποιος άρχοντας της συναγωγής Τον πλησίασε και Τον προσκύνησε λέγοντας ότι “η κόρη μου πριν από λίγο πέθανε. Έλα όμως και βάλε το χέρι σου πάνω της και θα ζήσει”)»[Ματθ.9,18].

Τα λόγια τα πρόφτασαν τα έργα, ώστε ακόμη περισσότερο να αποστομωθούν οι Φαρισαίοι· διότι αυτός που ήρθε ήταν αρχισυνάγωγος και το πένθος του ήταν βαρύ· επειδή το είχε μονάκριβο το παιδί και είχε γίνει δώδεκα χρονών, δηλαδή αυτό βρισκόταν στο άνθος της ηλικίας του· αυτό λοιπόν το ανέστησε ευθέως ο Κύριος. Εάν όμως ο ευαγγελιστής Λουκάς λέει ότι απεσταλμένοι από την οικία του αρχισυνάγωγου ήλθαν λέγοντας «μὴ σκύλλε τὸν διδάσκαλον ὅτι τέθνηκεν ἡ θυγάτηρ σου (:Πέθανε η κόρη σου˙ μην κουράζεις άλλο και μην ενοχλείς πια τον διδάσκαλο)»[Λουκ.8,49], ερμηνεύουμε ως εξής, ότι η φράση «ἡ θυγάτηρ μου ἄρτι ἐτελεύτησεν (:η κόρη μου πριν λίγο πέθανε)»[Ματθ.9,18] που είπε ο Ιάειρος, όπως μας αναφέρει ο ευαγγελιστής Ματθαίος, προήλθε από τις σκέψεις που έκανε ο αρχισυνάγωγος, ενώ βάδιζε προς τον Ιησού ή ότι Του το είπε για να παρουσιάσει με δραματικότερο τρόπο την συμφορά του· διότι είναι συνήθεια σε εκείνους που παρακαλούν και ζητούν κάτι, να μεγαλοποιούν με τα λόγια τα βάσανά τους και να λένε κάτι παραπάνω από την πραγματική τους κατάσταση, με σκοπό να αποσπάσουν μεγαλύτερη την συμπάθεια από εκείνους που ικετεύουν.