3,2 Κύριε, τί ἐπλη- θύνθησαν οἱ θλίβοντές με; Πολλοὶ ἐπανίστα- νται ἐπ᾿ ἐμέ·
3 πολλοὶ λέγουσι τῇ ψυχῇ μου· οὐκ ἔστι σω- τηρία αὐτῷ ἐν τῷ Θεῷ αὐτοῦ. (Διάψαλμα).
4 Σὺ δέ, Κύριε, ἀντι - λήπτωρ μου εἶ, δόξα μου καὶ ὑψῶν τὴν κε- φαλήν μου.
5 Φωνῇ μου πρὸς Κύ - ριον ἐκέκραξα, καὶ ἐπή - κουσέ μου ἐξ ὄρους ἁ- γίου αὐτοῦ. (Διάψαλ- μα).
6 Ἐγὼ ἐκοιμήθην καὶ ὕπνωσα· ἐξηγέρθην, ὅτι Κύριος ἀντιλήψε- ταί μου.
7 Οὐ φοβηθήσομαι ἀπὸ μυριάδων λαοῦ τῶν κύκλῳ συνεπιτιθεμέ - νων μοι.
8 Ἀνάστα, Κύριε, σῶ - σόν με, ὁ Θεός μου, ὅτι σὺ ἐπάταξας πάντας τοὺς ἐχθραίνοντάς μοι ματαίως, ὀδόντας ἁ - μαρτωλῶν συνέτρι- ψας.
9 Τοῦ Κυρίου ἡ σω- τηρία, καὶ ἐπὶ τὸν λαόν σου ἡ εὐλογία σου. |
3,2 Κύριε, γιατί πληθύνθηκαν αὐτοί πού μέ θλίβουν; Πολλοί ἐπαναστατοῦν ἐναντίον μου.
3 Πολλοί λέγουν γιά μένα (εἰρωνικά): «Δέν πρόκειται νά τόν σώσει ὁ Θεός του».
4 Σύ ὅμως, Κύριε, εἶσαι ὑπερασπιστής μου, εἶσαι δόξα μου καί θά μέ δικαιώσεις.
5 Ὕψωσα (παλαιότερα) στόν Κύριο τήν φωνή μου καί μέ ἄκουσε ἀπό τό ἅγιο ῎Ορος Του.
6 (Καί τώρα πρόσφατα) ἐγώ κοιμήθηκα καί ἠρέμησα· σηκώθηκα (βεβαιωμένος) ὅτι ὁ Κύριος μέ ἔσωσε.
7 Δέν θά φοβηθῶ (λοιπόν καί τώρα) ἀπό μυριάδες λαοῦ, πού μέ περικυκλώνουν (γιά νά μοῦ ἐπιτεθοῦν).
8 Σήκω, Κύριε, σῶσε με Θεέ μου, κτύπησε ὅλους ὅσους μέ ἐχθρεύονται χωρίς λόγο, σύντριψε τά πρόσωπα τῶν ἁμαρτωλῶν.
9 Ἀπό τόν Κύριο ἔρχεται ἡ σωτηρία. Καί ἡ εὐλογία σου (ὦ Θεέ) ἄς ἔλθει στόν
λαό σου. |
Από το βιβλίο “Η Παλαιά Διαθήκη”-
Κείμενον-Σύντομος ερμηνεία-Εκτενείς σχολιασμοί-Πατερικαί γνώμαι-Πρακτικά
διδάγματα.
Τόμος Ι’- Ψαλμοί
υπό Π.Ν.Τρεμπέλα
ΨΑΛΜΟΣ Γ΄. 3.(σελ.26-27)
Ψαλμὸς τῷ Δαυΐδ, ὁπότε ἀπεδίδρασκεν ἀπὸ
προσώπου ᾿Αβεσσαλὼμ τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ.
Εκ τῆς ἐπιγραφῆς τοῦ ψαλμοῦ συνάγομεν,ὅτι
ἐποιήθη οὗτος ὑπὸ τοῦ Δαβίδ,ὁπότε ἀπεδίδρασκεν ἀπὸ προσώπου ᾿Αβεσσαλὼμ τοῦ υἱοῦ
αὐτοῦ». Τὰ κεφάλαια 15-17 τῆς Β΄ Βασιλειῶν καθιστοῦν σαφεῖς τὰς ἱστορικὰς
συνθήκας, ὑπὸ τὰς ὁποίας συνετάγη ὁ ψαλμός. Σύμφωνον πρὸς αὐτὰς εἶναι καὶ τὸ
περιεχόμενον τοῦ ψαλμοῦ, τὸ ὁποῖον διαδηλοῖ μὲν τὸ μέγεθος τοῦ κινδύνου, τὸν ὁποῖον
διέτρεχεν ὁ Δαβὶδ ἀναγκασθεὶς ἐσπευσμένως νὰ ἐγκαταλίπῃ τὰ Ἱεροσόλυμα, ἀποπνέει
δὲ τὴν πίστιν καὶ ἐλπίδα͵ τὴν ὁποίαν εἶχεν ὁ φυγὰς βασιλεὺς ἐπὶ τὸν Κύριον καὶ
τὴν ἀντίληψιν αὐτοῦ. Θὰ ἠδυνάμεθα νὰ διακρίνωμεν ἐν αὐτῷ τέσσαρας στροφάς, ἐκ τῶν
ὁποίων αἱ δύο χωρίζονται ὑπὸ τῶν ἐν τῷ ψαλμῶ δύο διαψαλμάτων. Εν τῇ πρώτῃ
(στίχ. 2-3) παραπονεῖται πρὸς τὸν Θεὸν ὁ ψαλμῳδὸς διὰ τὸ πλῆθος τῶν ἐχθρῶν του
καὶ διὰ τὸν ἐξ αὐτῶν δημιουργούμενον κίνδυνον, ἕνεκα τοῦ ὁποίου πολλοὶ ἐθεώρουν
τὴν κατάστασιν αὐτοῦ ἀπελπιστικήν. Ἔν τῇ δευτέρᾳ (στίχ. 4-5) διαδηλοῦται ἡ ἀκλόνητος
ἐμπιστοσύνη καὶ πεποίθησις τοῦ Δαβὶδ ἐπὶ τὸν Κύριον,τὸν πολλάκις κατὰ τὸ παρελθὸν
ἐπακούσαντα αὐτοῦ ἐν κινδύνοις καὶ δοξάσαντα αὐτόν. Ἐν τῇ τρίτῃ (στίχ.6-7)
περιγράφεται ἡ ἠρεμία, τῆς ὁποίας ἐν μέσῳ τῶν κινδύνων τούτων ἀπήλαυε, χάρις εἰς
τὴν πρὸς τὸν Θεὸν ἐλπίδα του καὶ ἡ ἐντεῦθεν ἀφοβία καὶ ἀταραξία αὐτοῦ πρὸ τῶν
κυκλούντων αὐτὸν ἐχθρῶν. Ἔν τῇ τετάρτῃ τέλος στροφῇ (στίχ. 8-9) διατρανῶν τὴν
βεβαιότητά του περί τῆς ἐπικειμένης διασώσεώς του, ἱκετεύει τὸν Κύριον νὰ κινηθῇ
εἰς ὁρᾶσιν,ὅπως πατάξῃ τοὺς ἀδικοῦντας αὐτὸν καὶ συντρίψῃ τοὺς ὀδόντας τῶν κατ΄
αὐτοῦ ἐπερχομένων δίκην ἀγρίων θηρίων ἁμαρτωλῶν.
᾿Αλληγορικὴ ἑρμηνεία. Ὃ τρίτος
ψαλμὸς κατὰ τὸν Νύσσης Γρηγόριον παρουσιάζεται ἁρμόζων καὶ εἰς ἕκαστον ἐξ ἡμῶν
τῶν Χριστιανῶν. Διότι ὡς ὁ Δαβίδ,οὕτω καὶ ἕκαστος Χριστιανὸς ἐχρίσθη «εἰς
βασιλέα διὰ τῆς πίστεως καὶ συμβασιλεύει τῷ ἀληθινῷ Χριστῷ». Ὡς δὲ ὁ Δαβὶδ ἐπολεμήθη
ὑπὸ τοῦ ἰδίου υἱοῦ,οὕτω καὶ πᾶς Χριστιανὸς πολεμεῖται ὑπὸ τοῦ ἰδίου «κακοῦ
γεννήματος», ὅπερ γεννᾶται ὑπὸ τῆς πονηρᾶς ὠδῖνος, τῆς ἐν ἡμῖν κακῆς ἐπιθυμίας
καὶ παρέχει ἰσχὺν εἰς τὸν πολεμοῦντα ἡμᾶς διάβολον.
Ἠθικὴ ἐφαρμογή. Χρησιμοποιοῦντες τὸν ψαλμὸν τοῦτον ἐν τῇ προσευχῇ μας ἂς παρακαλῶμεν τὸν Θεὸν νὰ μᾶς παρέχῃ τὸν φωτισμόν του ὅπως κατανοῶμεντοὺς κινδύνους, τοὺς ὁποίους δημιουργοῦν εἰς ἡμᾶς οἱ πολυπληθεῖς καὶ κακεντρεχεῖς πνευματικοὶ ἐχθροί μας,ζητοῦντες νὰ ἀπομακρύνουν ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν καὶ νὰ συντελέσουν τὸν ὄλεθρόν μας. Πόσους καὶ ποίους πειρασμοὺς διεγείρουν εἰς ἡμᾶς κατὰ τὰς προσπαθείας μας ὅπως κατανικήσωμεν τὰ ἐν ἡμῖν πάθη καὶ ὑπερισχύσωμεν ἐν τῷ ἀγῶνι,τὸν ὁποῖον διεξάγομεν ὑπὲρ τῆς κατορ- θώσεως τῆς ἀρετῆς! Ποσάκις ὁ διάβολος ἐζήτησε νὰ ἀπογοητεύσῃ ἡμᾶς παριστῶν ὡς ἀκατόρ- θωτον τὸ ἔργον τῆς τελειοποιήσεως καὶ σωτηρίας μας ψιΘυρίζων ἐν στιγμαῖς πνευματικοῦ κλονισμοῦ εἰς τὰ βάθη τῆς ψυχῆς μας τὸ «οὐκ ἔστι σωτηρία ἐν τῷ Θεῷ αὐτοῦ». ᾿Αλλὰ καὶ ἐν ἡμέραις θλίψεων καὶ δοκιμασιῶν ποσάκις οὗτος συσκοτίζει διὰ τῶν νεφῶν τῆς λύπης τὸν ὁρίζοντα ἡμῶν μέχρι σημείου ὥστε νὰ κινδυνεύῃ ὅπως ἀμαυρωθῇ πᾶσα ἀκτὶς αἰσιοδο- ξίας! ᾿Ας ἐνθυμώμεθα τότε τὴν προστασίαν, τὴν ὁποίαν κατὰ τὸ παρελθὸν ἐπέδειξε πρὸς ἡμᾶς ὁ πανάγαθος Θεὸς καὶ ἂς προσφεύγωμεν διὰ τοῦ ψαλμοῦ τούτου εἰς τὰς πατρικὰς ἀ- γκάλας του, παραδειγματιζόμενοι ὑπὸ τοῦ Δαβὶδ εἰς ἐλπίδα, εἰς παρηγορίαν, εἰς θάρρος καὶ εἰρήνην. Ἂς προτρέπωμεν ἑαυτοὺς καὶ ἀλλήλους νὰ ἐξαρτῶμεν ἑαυτοὺς ἐκ τοῦ Θεοῦ,νὰ ἐπιρρίπτωμεν μετὰ πάσης ἐμπιστοσύνης τὴν μέριμναν ἡμῶν εἰς Αὐτὸν καὶ νὰ ἐνθαρρυνώμεθα ἀναμένοντες μετ΄ ἀκλονήτου ἐλπίδος καὶ ἐν ἀδιαταράκτῳ εἰρήνῃ τὴν σώζουσαν ἐπέμβασιν τοῦ Κυρίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου