Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2025

«Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ» – Τα αίτια – Οι τελευταίες ημέρες

Θωμάς Γερασιμίδης,

Ομότ. Καθηγ. Χειρουργικής – Αγγειοχειρουργικής Ιατρικής Σχολής Α.Π.Θ.


«Δοκεῖ δέ μοι καὶ τὸ φιλιατρεῖν Ἀλεξάνδρῳ προστρίψασθαι μᾶλλον ἑτέρων Ἀριστοτέλης. οὐ γὰρ μόνον τὴν θεωρίαν ἠγάπησεν, ἀλλὰ καὶ νοσοῦσιν ἐβοήθει τοῖς φίλοις, καὶ συνέταττε θεραπείας τινὰς καὶ διαίτας». [Πλουτάρχου Ἀλέξανδρος 8]

 

Ο Αλέξανδρος και ο Κρατερός στο κυνήγι λιονταριού Νέο Μουσείο Πέλλας

 Μία ιδανική αναπαραγωγή της νεότητας του Αλέξανδρου


Πιθανόν γνήσια εργασία του Λεωχάρη

Μουσείο Ακρόπολης 1331

Ο Αλέξανδρος Γ΄, ο οποίος από τους αρχαίους αναφέρεται ως Αλέξανδρος ο Μακεδών και από τους νεότερους κυρίως ως Αλέξανδρος o Μέγας (εφεξής: Μ. Αλέξανδρος), γεννήθηκε στην Πέλλα της Μακεδονίας τον Ιούλιο του 356 π.Χ. 20ετής έγινε Βασιλιάς, το 336 π.Χ. Απέθανε στην Βαβυλώνα τον Ιούνιο του 323 π.Χ. Ήταν γιος του Βασιλιά της Μακεδονίας Φιλίππου Β΄, τον οποίο διαδέχθηκε στον θρόνο το 336 π.Χ., και της Ολυμπιάδος, κόρης του Νεοπτόλεμου, Βασιλιά των Μολοσσών της Ηπείρου. 

«Η απελπισία έρχεται, όταν δεν πηγαίνεις στην εξομολόγηση να λες τους λογισμούς σου…»


Χωρίς το Θεό, όλα είναι απελπισία. Είναι αδύνατον να σε πιάσει η απελπισία, όταν θυμηθείς ότι βοηθός και ενισχυτής σου είναι ο Παντοδύναμος Θεός.

Η απελπισία έρχεται, όταν δεν πηγαίνεις στην εξομολόγηση να λες τους λογισμούς σου και δεν συμβουλεύεσαι τον άλλον, αλλά βαδίζεις με τις δικές σου ιδέες, ασυμβούλευτος. Πολλοί άνθρωποι που δεν συμβουλεύτηκαν κανέναν, απελπίστηκαν και τελικά αυτοκτόνησαν. Η αιτία που έρχεται η απελπισία στον άνθρωπο είναι η υπερηφάνεια. (Όσιος Άνθιμος της Χίου)

Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2025

Κάθε φορά πού προσεύχομαι Κύριε, πάντοτε προβληματίζομαι, γιατί δεν ξέρω πως να προσεύχομαι


Κάθε φορά πού προσεύχομαι Κύριε, πάντοτε προβληματίζομαι, γιατί δέν ξέρω πῶς νά προσεύχομαι.

Δέν ξέρω τί νά ζητῶ. Πῶς νά τό ζητῶ καί πότε νά Σοῦ τό ζητῶ.

Πολλά θέλω νά Σοῦ πῶ Κύριε τήν ὥρα τῆς προσευχῆς μου, ἀλλά κάτι κράτα τόν νοῦ μου καί τήν θέρμη τῆς ψυχῆς μου καί τότε λέω τυπικά καί ψυχρά τήν προσευχή πού Ἐσύ Κύριε μᾶς ἔμαθες νά λέμε:

«Πάτερ ἡμῶν, ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς, ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου∙ ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου».

Μά μόλις πάω νά πῶ καί τά ὑπόλοιπα, «γεννηθήτω τὸ θέλημά σου ὡς ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς», ἐκεῖ ξαναχάνω τά λόγια μου, ἐξαφανίζεται ἡ ροή τῆς προσευχῆς μου, ἐκτροχιάζονται οἱ σκέψεις μου καί τότε συλλαμβάνω τόν ἑαυτό μου νά κάθεται καί νά συλλογίζεται τό πότε ὁ Θεός θά ἐκπληρώσει ἐπιτέλους τό θέλημά μου.

Ο Συμεών ο Θεοδόχος και η διπλή προφητεία του κατά την Υπαπαντή του Κυρίου

Του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου,δασκάλου – συγγραφέα

Ο ΑΓΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ: Ο Θεοδόχος Συμεών ήταν: “Άνθρωπος δίκαιος και ευλαβής, προσδεχόμενος παράκλησιν του Ισραήλ και Πνεύμα ην Άγιον επ' αυτόν” (Λουκ. β΄25).

Ένας “πρωταγωνιστής” της Υπαπαντής είναι και ο άγιος Συμεών. Ο Μέγας Φώτιος λέει ότι ο δίκαιος Συμεών, χρόνια πρίν από τήν γέννηση τού Χριστού, επιστρέφοντας στά Ιεροσόλυμα με νομοδιδασκάλους από κάποια αποστολή, έκανε μαζί τους συζήτηση πάνω σε κάποια προφητικά κείμενα.

Μεταξύ αυτών συζητήθηκε και η προφητεία του Ησαϊα: "Ιδού η Παρθένος εν γαστρί έξει καί τέξεται Υιόν, καί καλέσεις τό όνομα αυτού Εμμανουήλ" (στ΄ 14). Ο Συμεών, αν και ευλαβής, δυσπίστησε προβάλλοντας αντιρρήσεις γιά το αδύνατο της γεννήσεως από παρθένο. Ο Συμεών λίγο αργότερα, γινόμενος μάρτυς κάποιου θαύματος, δοξολόγησε το Θεό γι' αυτό που του φανέρωσε, και, πεπεισμένος πια, επέστρεψε στά Ιεροσόλυμα με την απόφαση της παραμονής, για το υπόλοιπο της ζωής του, στον ιερό χώρο του Ναού αναμένοντας να δεί “ιδίοις όμμασιν” την εκπλήρωση της προφητείας. Κατά το Πρωτευαγγέλιον του Ιακώβου (κεφ. 24), ήταν ιερέας, πράγμα που δεν επιβεβαιώνεται από τα συμφραζόμενα του κατά Λουκάν Ευαγγελίου. Σε υπερεκατονταετή ηλικία αξιώθηκε να κρατήσει στην αγκαλιά του το Βρέφος Ιησού ζητώντας μετά απ' αυτό τήν "απόλυσή" του από την ζωή.

Σοφία Μπεκρῆ: Ὑπαπαντή, ἡ ἑορτὴ ὅλης τῆς οἰκογενείας


Σοφία Μπεκρῆ, φιλόλογος-θεολόγος

«Δεῦτε, οὖν, καὶ ἡμεῖς Χριστῷ συναντηθῶμεν…», μᾶς προτρέπει ὁ θεῖος ὑμνογράφος σὲ ἕνα ἀπὸ τὰ τροπάρια τῆς μεγάλης ἑορτῆς τῆς Ὑπαπαντῆς. Καὶ ὄχι μόνον «συναντηθῶμεν», ἀλλὰ καί «δεξώμεθα αὐτόν, οὗ τὸ σωτήριον ὁ Συμεὼν ἑώρακεν.»

Ὑπάρχει, ἄραγε, ὡραιότερη προτροπὴ ἀπὸ αὐτήν, ἀγαπητοί μου; Ὄχι μόνον νὰ συναντηθοῦμε μὲ τὸν Κύριο, ἀλλὰ καὶ νὰ τὸν δεχθοῦμε, νὰ δεχθοῦμε δηλαδή «τὸ σωτήριον», τὴν σωτηρία μας, ποὺ εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. Νὰ δεχθοῦμε Αὐτὸν ποὺ εἶδε μὲ τὰ μάτια του καὶ δέχθηκε στὶς ἀγκάλες του ὁ θεοδόχος Συμεών, γιὰ νὰ τὸν εὐλογήσῃ καὶ νὰ εὐλογηθῆ ἀπὸ Ἐκεῖνον, «ὡς ἔπρεπε», σύμφωνα μὲ τὸ ὑπέροχο Κοντάκιο.

ΚΡΙΤΙΚΗ στὸ ΠΟΡΙΣΜΑ τῆς DESS - ΔΙΩΓΜΟΣ τῆς ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ τῆς ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ ἀπὸ τὸ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΖΕΛΕΝΣΚΥ


π. Ἀναστάσιος Γκοτσόπουλος

Σεβαστοί, ἀγαπητοί,

Ὅπως ἴσως γνωρίζετε ἡ κανονικὴ Αὐτόνομη Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας ὑπὸ τὸν Μητρ. Κιέβου Ὀνούφριο, ἀναγνωρισμένη καὶ ἀπὸ τὶς 14 τοπικὲς Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες, βρίσκεται ὑπὸ ἀπηνή διωγμὸ ἀπὸ τὴν κυβέρνηση καὶ τοὺς παρακρατικοὺς τοῦ Ζὲλένσκυ μὲ τὴ συνευδοκία ἀκόμα καὶ σύμπραξη τῆς αὐτοκέφαλης ἐκκλησιαστικῆς δομῆς τοῦ Ἐπιφανίου μὲ τὴ συκοφαντία ὅτι εἶναι ἐνεργούμενο τοῦ Πατριαρχείου τῆς Ρωσίας. Καὶ αὐτό, παρὰ τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Μακαριώτατος Ὀνούφριος καὶ ἡ Σύνοδός του ἔχουν καταδικάσει κατ΄ ἐπανάληψη καὶ κατηγορηματικὰ τὴ ρωσικὴ εἰσβολὴ καὶ συμπαρίστανται μὲ κάθε τρόπο στὸν οὐκρανικὸ στρατό.

Τα προγράμματα υποστήριξης της «διαφορετικότητας» γεννούν διχόνοιες και επιδεινώνουν τα αισθήματα αδικίας

Τα προγράμματα «DEI/ Diversity, Equity and Inclusion» και ο στόχος τους

Στις 17 Μαρτίου του 2021 συστήθηκε επιτροπή διαμόρφωσης Εθνικής Στρατηγικής για την Ισότητα των ΛΟΑΤΚΙ+. Σε αυτά τα πλαίσια ενεργοποιήθηκαν προγράμματα για «Εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς», (η γνωστή καταστροφική Συμπεριληπτική Σχολική Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση), προγράμματα «Ισοτιμίας στην εργασία», διαμορφώθηκαν πολιτικές (π.χ. ομόφυλος «γάμος», απαγόρευση «θεραπειών μεταστροφής»), νέα πλαίσια στον εργασιακό χώρο, διάφορες δράσεις (παρελάσεις) κ.ά. (1)

Στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα οργανώθηκαν ενημερωτικά σεμινάρια και αναπτύχθηκαν συμπεριληπτικές πολιτικές. Τα προγράμματα υποστήριξης της (σεξουαλικής) διαφορετικότητας, τα ονομαζόμενα DEI/ Diversity, Equity and Inclusion, προορίζονται για να κάνουν ένα χώρο πιο ανεκτικό, συμπονετικό και αρμονικό στα πλαίσια της «Διαφορετικότητας-Ισότητας-Συμπερίληψης».

Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2025

Δημογραφικό: Το τελειώνουμε ή μας τελειώνει. (μέρος 1 από 3)

γράφει ο Γεώργιος Χ. Χατζής (*)


Μέρος Α’: Η φύση του Δημογραφικού

Τα διάφορα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η πατρίδα μας δημιουργούν ένα περίπλοκο όσο και ζοφερό πλέγμα. Από αυτά όμως το Δημογραφικό είναι το μόνο που συνδέεται σχεδόν με όλα, και που είναι σε θέση να σημάνει (και δυστυχώς δεν είναι υπερβολή) τον ιστορικό μας αφανισμό.

Το Δημογραφικό είναι από μόνο του ένα περίπλοκο πολυδιάστατο και δυσεπίλυτο πρόβλημα, και αξίζει λίγο να το αναλύσουμε.

Σε τι συνίσταται:

Δεν είναι μόνο το πληθυσμιακό μέγεθος μιας χώρας που καθορίζει το δημογραφικό της πρόβλημα. Εκτός από αυτό (που οπωσδήποτε και πρωτίστως ισχύει) υπάρχουν και άλλες σημαντικές συνιστώσες, όπως:
  • Ο ρυθμός των γεννήσεων, ή αλλιώς οι γεννήσεις ανά γυναίκα: Για να έχουμε ανανέωση του πληθυσμού, πρέπει στατιστικά κάθε γυναίκα να γεννά περίπου 2.1 τέκνα. Είναι αυτό που λέμε “δείκτη γονιμότητας”. Οτιδήποτε περισσότερο οδηγεί σε αύξηση, και οτιδήποτε λιγότερο σε μείωση του πληθυσμού.

  • Ηλικία τεκνοποίησης: Ανεξάρτητα από τον αριθμό των παιδιών, έχει σημασία εάν οι γυναίκες τεκνοποιούν σε νεαρή ή σε πιο προχωρημένη ηλικία. Με τεκνοποίηση σε μικρότερες ηλικίες, όχι μόνο ο πληθυσμός διατηρείται μεγαλύτερος, αλλά και υπάρχει ενέργεια και χρόνος για περισσότερη ενασχόληση για τα παιδιά και τα εγγόνια, άρα υπάρχει θετική επίδραση στο δημογραφικό.

Η ΥΠΑΠΑΝΤΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ [:Λουκ. 2,22-40] ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΚΥΡΙΛΛΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ


«Καὶ ὅτε ἐπλήσθησαν ἡμέραι ὀκτὼ τοῦ περιτεμεῖν τὸ παιδίον, καὶ ἐκλήθη τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦς, τὸ κληθὲν ὑπὸ τοῦ ἀγγέλου πρὸ τοῦ συλληφθῆναι αὐτὸν ἐν τῇ κοιλία.καὶ ὅτε ἐπλήσθησαν αἱ ἡμέραι τοῦ καθαρισμοῦ αὐτῶν κατὰ τὸν νόμον Μωϋσέως, ἀνήγαγον αὐτὸν εἰς Ἱεροσόλυμα παραστῆσαι τῷ Κυρίῳ, καθὼς γέγραπται ἐν νόμῳ Κυρίου ὅτι πᾶν ἄρσεν διανοῖγον μήτραν ἅγιον τῷ Κυρίῳ κληθήσεται (:Και όταν συμπληρώθηκαν οι οκτώ ημέρες για να γίνει στο παιδί η περιτομή, του έκαναν περιτομή, για να επιβεβαιωθεί και με την πράξη αυτή ότι ήταν γνήσιος απόγονος του Αβραάμ. Και Του δόθηκε το όνομα Ιησούς, όπως δηλαδή το είχε ονομάσει ο άγγελος προτού ακόμα συλληφθεί το παιδί στην κοιλιά της μητέρας του. Και η παρουσίαση και η αφιέρωση αυτή γινόταν σύμφωνα με εκείνο που είχε γραφεί στο νόμο του Κυρίου, ότι κάθε αρσενικό παιδί που για πρώτη φορά ανοίγει τη μήτρα της μητέρας του και γεννιέται, δηλαδή κάθε πρωτότοκο και πρωτογενές, πρέπει να θεωρείται και να ονομάζεται αφιερωμένο στον Κύριο)»[Λουκ.2,22-23].

Σὲ κάθε Θεία Λειτουργία περιμένουμε τὴ δική μας ὑπαπαντή, τὴ δική μας συνάντηση μὲ τὸν Χριστὸ (2.2.2019)

Κήρυγμα Μητροπολίτου Μόρφου κ. Νεοφύτου στὴ Θεία Λειτουργία τῆς ἑορτῆς τῆς Ὑπαπαντῆς τοῦ Κυρίου, ποὺ τελέσθηκε στὸν πανηγυρίζοντα ἱερὸ ναὸ Παναγίας Σκουριώτισσας, στὴ Σκουριώτισσα τῆς μητροπολιτικῆς περιφέρειας Μόρφου (2.2.2019).

Παναγία η Σκουριώτισσα
Έτη πολλά και σε σας, ευλογημένα από τον Χριστό μας, που μας αξίωσε και φέτος εδώ εις την φιλόξενη μονή της Παναγίας της Σκουριωτίσσης, να εορτάσουμε την εορτή της Υπαπαντής,τον σαραντισμό Του, το ποσαράντομά Του όπως λέμε στην Κύπρο, δηλαδή σαράντα μέρες μετά από τη γέννησή Του.

Η Υπαπαντή είναι η υποδοχή του Δικαίου Συμεών, αυτού του προφήτη της Παλαιάς Διαθήκης, που ευρισκόμενος στον ναό του Σολομώντος, περίμενε να εκπληρωθεί η πληροφορία που έλαβε από το Πνεύμα το Άγιον ότι δεν θα πεθάνει μέχρι να δει τον Μεσσία. Αυτόν δηλαδή που θα σώσει τον Ισραήλ, αλλά όχι έναν Ισραήλ με πολιτικές προϋποθέσεις, αλλά πνευματικές. Να σώσει όλους όσους θα Τον πιστέψουν από τον θάνατο, από την αμαρτία και από τον πειρασμό.

 Όταν ο δίκαιος Συμεών επαρέλαβε τον Υιόν της Μαρίας, εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της παρθένου σαρκωθείς, το Θεανθρώπινο βρέφος του μετέδωσε την ενέργεια Του και τον ενημέρωσε πληροφορώντας την καρδίαν του, ότι Εκείνο το μικρόν παιδάριο, είναι ο δημιουργός του σύμπαντος κόσμου, είναι ο Κύριος των κυρίων, ο Βασιλεύς των βασιλευόντων.

Που μας πηγαίνει η λαοθάλασσα με την απαίτησή της για οξυγόνο;



Πολλοί ανάμεσά μας πίστεψαν τα τελευταία χρόνια ότι ο λαός μας, βαθιά απογοητευμένος από την επιδείνωση της ποιότητας ζωής του σε όλα τα επίπεδα, και οργισμένος από τη συμπεριφορά των αρμοδίων, που τον εκλάμβαναν περίπου ως “ειδικών αναγκών”, δέχτηκε μοιρολατρικά την καταδίκη του, έχοντας πειστεί ότι αδυνατεί, με τις δικές του προσπάθειες, να τη μεταβάλλει.

Έτσι, δεν αντέδρασε στην ακραίας επικινδυνότητας υποτέλεια, με την οποία αντιμετωπίζονται μονίμως τα εθνικά μας προβλήματα, αλλά ούτε και στα πολλαπλής κοπής αφηγήματα περί της δήθεν φιλίας μας με τους Τούρκους. Έτσι, δεν ξεσηκώθηκε με το εγκληματικό περιεχόμενο των Μνημονίων, που υπέγραψαν οι κυβερνώντες του. Έτσι, δεν αντέδρασε, όταν τελικά ξεπουλήθηκε το όνομα της Μακεδονίας, παρότι είχε αγωνιστεί με νύχια και δόντια εναντίον.

«Μια μεγάλη προσευχή για τον μικρό Άγγελο» – Κάλεσμα στα social media για τον 3χρονο στο Ηράκλειο


Καλούν τον κόσμο να παρευρεθεί την Κυριακή (2/2) στην εκκλησία της Παναγίας στο Γάζι ώστε να προσευχηθούν όλοι μαζί για το παιδί - Αρνητικά τα πρώτα τεστ για την εγκεφαλική λειτουργία

«Μια μεγάλη προσευχή για το μικρό μας Άγγελο» είναι το κάλεσμα που απευθύνουν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γυναίκες και μητέρες στην Κρήτη που με σφιγμένη καρδιά παρακολουθούν την υπόθεση του μικρού Άγγελου που δίνει μάχη για να κρατηθεί στη ζωή.

Καλούν τον κόσμο να παρευρεθεί την Κυριακή στις 2 Φεβρουαρίου στην εκκλησία της Παναγίας στο Γάζι ώστε να προσευχηθούν όλοι μαζί και να ανάψουν ένα κερί για να βρει τη δύναμη το παιδί να μείνει στη ζωή.